Share

Snoppar och ...vaginor? Kom igen

Man - snopp
Kvinna - ...vagina?

Man - sperma
Kvinna - ...slidsekret?

Man - runka
Kvinna - ...onanera?


Varför har vi självklara och enkla ord för allt som har med det manliga könsorganet att göra, och bara konstiga facktermer för det kvinnliga? Varför är det inte självklart att små flickor pratar om sin (och nu väljar jag det ord som jag tänker använda med mina eventuella döttrar) snippa, medan det finns otaliga historier om små snoppar? Det finns barn som inte kunnat berätta om övergrepp, helt enkelt för att de inte har ord för att beskriva det som hänt.

Jag läste en intervju med Dan Höjer, mannen som skrivit Lilla snoppboken och Lilla snippaboken, där han kommenterade att reaktionerna på den första boken (2002) enbart varit positiva. "Vad roligt med en frispråkig barnbok om snoppar och sexualitet!" Reaktionerna på den andra boken (2004), hade varit helt annorlunda. Några halvhjärtade försök till hurrarop, men mest en försiktig fråga: "Kan man skriva om sånt här? Varför behövs det? Är det lämpligt för barn?" Detta var alltså 2004, i Sverige. Världens mest jämställda land.

 

Visst finns det ord för det kvinnliga könsorganet. Fitta, vulva, vagina, slida, mus, bäver, framstjärt, springa, för att nämna några. Det är inte det som är det egentliga problemet. Nej, det finns två sådana:

Det första problemet är klangen.
Fitta, vulva. Skulle du säga det till dina barn? Nej, alldeles för vulgärt.
Vagina, slida. Krångligt och vetenskapligt, och det sistnämnda exkluderar dessutom större delen av organet.
Mus, bäver. Det är ju förtusan djur, som inte har den minsta likhet med en vagina. Ska vi kalla det manliga könsorganet för myrslok och noshörning? Fy så förvirrande.
Framstjärt. Senast jag kollade var vårt könsorgan inte en del av rumpan.
Springa. Det är nedlåtande. Som om det inte var något mer än just en springa. Ska vi kalla männens motsvarighet för utbuktning?

Det finns visserligen ord på det manliga könsorganet som inte heller lämpar sig för barn. Typ kuk och korv. Kuk är vulgärt och korv lika förvirrande som mus. Men ända, om den kvinnliga motsvarigheten till ordet kuk är fitta, vad säger det? Vilket ord har, bortsett från sin vulgäritet, bäst klang? Blir killar förolämpade om någon benämner deras könsorgan med kuk? Nä, just det.

Det andra problemet är bristen på självklarhet.
Snopp. Alla åldrar, oavsett hur pryda, kan använda det ordet. Vad säger vi? Där nere? Jag hoppas och önskar att det i framtiden ska finnas ett lika självklart ord för tjejer.

Jag röstar på snippa.

/Z
Share



Kommentarer
Postat av: Elinpelin

haha jag tänkte preeeeciiiiis skriva ett inlägg om detta (självklart med en dos av sarkasm) och så går jag in här och vad ser jag - Sofia skriver samma sak och tycker likadant!

2009-08-03 @ 17:18:03
URL: http://statsminister.blogg.se/
Postat av: Zettermark

Men skriv om det då! Denna fråga behöver diskuteras mer.

2009-08-03 @ 17:58:47
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Nej, tyvärr man testar sitt twitter

2009-08-04 @ 12:29:10
URL: http://centring.blogg.se/
Postat av: Stina

mutta tycker jag funkar, men snippa är finare, men inget som skulle komma naturligt för mig tror jag. du skriver bra. jag både skrattar och håller med och tycker att det är riktigt viktiga grejer du tar upp

2009-08-04 @ 19:33:56
Postat av: Zettermark

Tack Stina! Jag tycker nästan att mutta gränsar till vulgärt det med. Nej visst är det synd att inget kommer naturligt? Vi får jobba på det helt enkelt!

2009-08-04 @ 20:56:37
Postat av: Baby

Hej!



Jag skulle aldrig kalla mit eller mina framtida barns könsorgan för snippa, det är ju en feminin form av snopp ju, då är vi där igen. Med det manliga som norm.

Pojkar har snopp flickor har snippa, snippa är en feminin form av snopp. Snopp är inte en maskulin form av snippa.

Kan vi inte hitta på ett eget ord, måste allt baseras på det manliga.

2009-09-23 @ 15:28:39
Postat av: amanda

hej... är här och scrollar hit och dit i hopp om att hitta FNs statistik på makt-, arbets- och inkomstfördelning.



Men så såg jag denna rubrik och vill bara inflika- Snippa har en gammal betydelse av att »knipa ihop«. Språkforskaren Karin Milles har även funnit andra gamla definitioner av snippan från Skåne. 1942, snippa översätts med grisvagina och 1932 är det en beteckning för urinrörets mynning på en ko. En annan otrevlig betydelse är »en kvinna som är otrevlig/grinig«.



mja. det här var bara ett ps. lalala. hej

2009-12-19 @ 20:55:04



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0