Share

"Vaddå, har DU en rosa mobil?!"

"Jaaa?"
"Men du är ju feminist!"


För mig handlar inte feminism om färger eller utseende. Det handlar inte om håriga ben eller lesbiskt sex. Det handlar inte om att vara manlig eller kvinnlig. Det handlar om ren och skär, och rent ut sagt förbannat enkel, rättvisa.

Det finns inte en enda anledning som är ens i närheten av att vara godtagbar, som skulle kunna förklara varför kvinnor med samma arbetsuppgifter och erfarenhet, i genomsnitt har 82% av männens lön. Eller som skulle kunna berättiga varför tjejer i genomsnitt får 1/3 av elevernas talutrymme i klassrummet, i en klass med lika många tjejer som killar. Eller som berättigar varför lärare värderar killars verbala förmåga högre än tjejernas, trots att de säger samma sak.


Det finns härskartekninker och vanor och maktstrukturer och social påverkan och kanske till och med hormoner. Men det finns också något som vi människor kallar rättvisa. Vi sitter ofrånkomligen ihop med vår kropp, och det kan hända att det finns det skillnader och biologi som vi inte kan sätta oss över. Det kan hända att dessa invanda strukturer är så djupt rotade att de inte går att tvätta bort. Men vi måste försöka.

 Jag måste försöka. För finns det något jag inte tolererar, är det orättvisor.

/Z
Share



Kommentarer
Postat av: Elin

Precis min mening Sofia! Och precis som du kommenterade i min blogg, så säger jag likadant: i den här frågan är du och jag gjorda av samma skrot och korn.

2009-08-01 @ 20:49:33
URL: http://www.statsminister.blogg



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0