Share

Flygobservationer utan prickar

Pilot. Vad tanker du pa da? Jag tanker pa en stilig man i uniform, foljd av tre vackra, leende kvinnor. Lite som i Catch me if you can, om ni har sett den. Hur som helst rader inga tvivel om att pilot ar ett manligt kodat yrke. Tank bara pa vad piloternas kontor kallas. Cockpitt. Det ar ju lojligt uppenbart.

Det ar dessutom ett yrke som anses ha hog status i de flesta undesokningar av svenska folkets attityder kring yrken. Snoppar = status. Fy sjotton vad trott jag ar pa det.

En annan observation: Chartersvenskar och alkohol. Varfor denna hets? Vi startade 07.00, anda stank det alkohol runt mig en timme senare nar dryckesvagnen rullade forbi.

Vi har i alla fall landat tryggt har pa turiston nummer 1 (jag har en stark kansla av att detta ar min sista charterresa) tack vare pilot Karin och solen skiner som utlovat. Det ar skooont.

Jag horde att det skulle bli minus 18 i Mellansverige i natt. Inte for att det paverkar hur skont det ar har... inte alls.

/SemesterZ
Share



Kommentarer
Postat av: BMB

Hoppas att du har det skönt på din resa i sommarsolen!

Jag har upplevt två vårar i år, den senaste i Sevilla,

där var underbart! När jag läste om att du har en känsla av att det var sista gången du upplevde en charterresa uteslöt jag paranteserna. Men till min glädjeupptäckte jag att det var tack vare en KVINNLIG PILOT som Du landade på din semesterort. Tack vare att du talade om att det skulle bli kallt i natt i Mellansverige har jag nu gått ut och täckt mina rosor och min syrén med starkt kulörta rosagrönramdiga påslakan, som min pappa köpte när han var närmare 90 år. När man blir så gammal behöver man inte tänka på vad som är kvinnliga eller manliga färger. Man väljer vad man själv tycker är vackert! Tack och ha det bra Britt-Marie!

2009-12-14 @ 22:15:28
Postat av: Albin

Det är typ tusen minus och nästan en decimeter snö här i kruppsala. Skolan är pest; vi pratade konst sju timmar idag.

2009-12-15 @ 19:17:39
URL: http://eval.nu/blog



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0