Share

Små tecken på könstillhörighet

Det finns en mängd saker vi karaktäriserar som manligt och kvinnligt. Det är kvinnligt att bli ledsen gråta och manligt att bli arg. Trots att de individuella skillnaderna är så mycket större än de könsliga delar vi in världen i två läger, där de med snopp ska bete sig på ett visst sätt och de med snippa på ett annat. Men vad man inte tänker på dagligdags är de minimala tecken på vilken könstillhörighet vi har. Små poser eller uttryck, som är mycket mer subtila än män i klänning och kvinnor i mustach. De små saker som, när de blir "fel", gör att en person blir "en feminin kille" eller "inte en riktig kvinna."

Jag tycker att det är intressant vad som skapar dessa nästan osynliga rörelser eller placeringar som antingen manliga eller kvinnliga. Vi tar hästsvansen som exempel. Det är visserligen kvinnligt att ha långt hår, men många män har också långt hår, utan att anses kvinnliga. Männen med långt svall sätter gärna upp det i hästsvans, precis som kvinnorna med samma hårlängd. Men det finns ett sätt att se om det är en man eller kvinna, bara på hästsvansens placering. Män har snodden i nacken och kvinnor betydligt högre upp, gärna lite stramare.


Det finns andra exempel:

¤ Uppkavlade/uppdragna/halvlånga ärmar. Kvinnor har trekvartsärmar (de slutar mitt på underarmen/lite under armbågen), mäns ärmar slutar ovanför armbågen.

¤ Att luta sig mot en bänk/fönsterbräda/högt bord: Kvinnor lägger upp ena benet på bordet eller lutar sig från sidan med ena armen som stöd, män ställer sig med ryggen mot möbeln och lutar sig på båda armarna.

¤ Kroppsställning efter sex. Män ligger på rygg och kvinnor ligger på sidan (gärna vända mot mannen, om det gäller heterosexuellt sex).

¤ Titta efter skit på skon. Kvinnor vänder upp foten bakom sig, håller fast den med hjälp av ena handen och tittar över axeln på skon, män lägger upp foten framför sig på det andra benet, för att göra samma sak.

Det finns klassika exempel också. Som att män sitter med lätt särade ben på en vanlig stol, och kvinnor med korslagda. Dessa signaler är redan kända och rätt lättolkade: Korslagda ben signalerar underlägsenhet, särade signalerar dominans. Men hästsvansen? Varför skulle kvinnor sätta den högre upp än män? Det är ett mysterium.

/Zäta


PS. Jag är medveten om att denna lilla lista endast utgår ifrån mig och min värld, och att andra människor i andra kulturer skulle tolka in helt andra saker i dessa signaler. Liksom jag tror att även de som lever samma kultur inte håller med om allt eller har tänkt på helt andra saker. Men det var mest en kul grej att skriva ned något jag funderat på, nämligen hur dessa till synes obetydliga signaler vi sänder ut, sorterar in oss i fack genom sin blotta existens.
Share



Kommentarer
Postat av: Henric

Den allmänna regeln brukar vara att om män börjar göra något som kvinnor har brukar göra så börjar kvinnor att göra det på ett mer komlicerat sätt. Hästsvans i nacken torde vara en praktisk och enkel lösning om håret är långt, hästsvans uppe på huvudet däremot är rätt tillkrånglat och fyller helt öppet en dekorfunktion.

2009-12-10 @ 17:35:12
URL: http://www.henricgrubbstrom.se/
Postat av: Candy

Av de fyra sista exemplen stämmer jag in på det första, men de tre andra gör jag som männen på. OOOPS I'M A MAN! Haha, nej, skojade bara.

2009-12-12 @ 18:22:02
URL: http://www.eye-candy.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0