Share

Tysk second hand, vackra balkonger och galna släktingar

Idag började vi med att utforska en fyra vaningar hög second-hand-butik i omradet. Till en början kände vi oss rätt uppgivna, da alla kvinnliga tyskar som nagonsin lämnat in kläder verkade ha storlek 42. Snart hittade vi dock barnavdelningen. Här fanns söta klänningar och kjolar - i vara storlekar! H köpte en cool jeansklänning och jag en kort bla kjol. Dessutom köpte vi en handduk.

Det är väl helt normalt att köpa handdukar pa tysk second hand? Kankse inte, men vi hade missuppfattat vart hostel och hade inte tagit med oss nagra fran Sverige. Jag kan meddela, utifall ni undrade, att T-shirtar är en mycket ineffektiv torkningsmetod. Dessutom tittar manliga hostelgäster suspekt pa en när man kommer ut fran badrummet blöt i haret och med en dyngsur T-shirt över armen.

Efter det tyska second-hand-äventyret bestämde vi oss för att ga in till stan och Checkpoint Charlie. Vi hade världens tur och hamnade mitt i det mest fantastiskt Berliniga omrade. Resturangerna var färgglada, klottret var estetiskt, balkongernas klätterväxter storslagna och gatorna kantade av trevliga tyskar.
 
Snart fick jag dock ett sms av min morbror. "Vet du var din mamma är? ! Far ej tag pa henne! Hör av dig!" Jag, som smsat med henne senast igar, undrar förstas vad som pagar. Är hon försvunnen? Klockan är ju tre pa eftermiddagen en lördag, liksom. Morbror svarar att Bror är krasslig och att han aker dit. Först fattar jag ingenting. Sedan inser jag att min morfar heter Bror. Sa morfar är krasslig och morbror vill ha tag pa mamma och gar genom hennes dotter som är i Berlin. Smart. Föst var jag bara orolig för mamma, nu blir jag orolig för morfar ocksa. Efter en timme smsar dock mamma och meddelar att min morbror akt till morfar, som bara var lite trött. Slutet gott, allting gott.

Ga inte till Checkpoint Charlie om du är i Berlin. H:s föräldrar ringde om hennes sjuka farmor när hon var där förra aret. Jäkla otursställe.

Nu ska jag slappna av med Happy Hour-öl (halvliter) för knappt 20 spänn.

Tjo!
/Z

Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0