Share

Rätt nivå

Än så länge har jag skrivit på i godan ro, med den trygga vetskapen att det endast är jag och kanske typ tre av mina närmaste kompisar som vet om denna nya blogg. Men lite grejen med att blogga är ju att folk ska läsa, annars kunde man ju skriva dagbok/filosofiuppsatser/arga brev i word. Så frågan är, om jag nu ska go public - på vilken nivå ska denna blogg ligga?

Låt mig förtydliga med ett par exempel:

Det politiska

Nivå 1:
Jag tänker rösta i EU-valet. Det är bra för demokratin. Frågan är bara vad jag ska rösta på.

Nivå 2:
Jag tänker självklart rösta i EU-valet! Jag har svårt att se nackdelarna med det, men lätt att se fördelarna. Jag gillar demokrati, tillexempel. Jag vet ett antal partier jag inte ska rösta på, men har inte riktigt bestämt mig för vilket jag ska rösta på än. Men det ska bli kul att rösta första gången!

Nivå 3:
Jag tänker självklart rösta i EU-valet! Jag förstår inte hur människor kan undgå att masa sig ur soffan, för att gå hundra meter till en röstlokal vart fjärde (eller högst vart annat) år. Det finns en anledning till att jag kan ha den här bloggen. Den kallas yttrandefrihet, och kommer som en påföljd av demokratin. Ärligt talat säger ju alla partier samma sak, utom möjligen junilistan. Men nu råkar jag ju vara för EU så det är inget alternativ.

Nivå 4:
Jag tänker självklart rösta i EU-valet! Jag förstår inte hur människor kan undgå att masa sig ur soffan, för att gå hundra meter till en röstlokal vart fjärde (eller högst vart annat) år. Har folk inte sett hur diktaturer ser ut? Flyktingläger, straff utan rättegång, frihetsberövande på alla tänkbara sätt, ingen religionsfrihet och allmänt usla förhållanden för människor? Jag skulle tro att det blir miljöpartiet för min del. Jag skulle antagligen inte på dem i riksdagsvalet, men klimatfrågan är verkligen något som EU behöver enas om. och dessutom - tänk att jag  nu är en fullvärdig medborgare och får rösta för första gången!


Det vardagliga

Nivå 1:
Jag träffade en kompis igår för en trevlig pratstund.

Nivå 2:
Igår satt jag  och Petra och pratade hela natten. Med rykande te och gryningsljus som bakgrund kunde tankarna sväva fritt. Vi pratade om allt från strumpor till äkta vänskap.

Nivå 3:
Igår satt jag  och Petra och pratade hela natten. Med rykande te och gryningsljus som bakgrund kunde tankarna sväva fritt. Vi pratade om allt från strumpor till äkta vänskap. Har ni tänkt på hur otroligt sköna nya strumpor är? Nya strumpor och rena lakan är min drog.

Nivå 4:
Igår satt jag  och Petra och pratade hela natten. Med rykande te och gryningsljus som bakgrund kunde tankarna sväva fritt. Vi pratade om allt från strumpor till äkta vänskap. Har ni tänkt på hur otroligt sköna nya strumpor är? Nya strumpor och rena lakan är min drog. Fast vänskap är nog en starkare drog. vad skulle jag göra utan dessa personer som kan bolla mina tankar och förstå mina känslor och bara tycka om mig för den jag är. Och som kan vara säkra på att få samma sak av mig?


Det sexuella

Nivå 1:
Igår såg jag och pojkvännen på film. Sedan låg vi och mysade länge, länge. JA, det heter mysade.

Nivå 2:
Igår såg jag och David på Brokeback mountin. Den där förbjudna kärleken är verkligen fascinernade. Trevligt att vi var ensamma hemma igår...

Nivå 3:
Igår såg jag och David på Brokeback mountin. Det är något som är väldigt upphetsande med de där männen som inte kan stå emot attraktionen. Trevligt att vi var ensamma hemma igår...

Nivå 4:
Igår såg jag och David på Brokeback mountin. Det är något som är väldigt upphetsande med de där männen som inte kan stå emot attraktionen. Kanske inte för honom, men de flesta killar har nog svårt att motstå en upphetsad flickvän. Och är man ensam hemma med pojkvännen efter en sådan kväll gäller det ju att göra det bästa av situationen... Puh.


 

Såklart kan olika nivåer passa till olika ämnesområden, men tja det här var ett sätt att fundera över detta dilemma.

/Z

Share



Kommentarer
Postat av: Anna

jag älskar hur du skriver som typ nivå 4, öppet intressant och rakt på ;P

2009-06-01 @ 22:22:59



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0