Share

Det är stake i dig, tjejen!

Tack?

Varför är det en komplimang att liknas vid någon annans avlånga könsorgan? För att snopp är lika med makt och drivkraft? Det är en kroppsdel. Get over it. Visst kan aktiviteter som att kissa och fortplanta tillmätas visst värde ibland, men det berättigar inte civilicerade människors dyrkan av denna lilla lem.

Självklart handlar om könsförtryck och uppvärdering av det manliga. För vad kan vara mer manligt än XY-arnas fortplantningsorgan? Jag har inget emot rent fysiska snoppar. I vissa sammanhang är de till och med mycket trevliga, men inte i alla. Inte som ständigt närvarande symbol för makt och manlig överlägsenhet. Inte som metaforer i språket. Tänk bara vad som händer när vi vänder på förhållandena...

Vykort köpt på Hallongrottan, med motiv av Nanna Johansson.

Det ska jag börja säga. Lätt.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: BMB

Ha ha ha vad roligt! Men varför inte ett starkare ord det är stock i dig äggstock?

Min mor sa när vi barn tog rätt mängd utan att använda mått: Du blir nog nämndemansmor (fru till en nämndeman). Min syster blev nämndeman!!!

2009-11-30 @ 21:36:55
Postat av: Anonym

Ha ha ha vad roligt! Men varför inte ett starkare ord det är stock i dig äggstock?

Min mor sa när vi barn tog rätt mängd utan att använda mått: Du blir nog nämndemansmor (fru till en nämndeman). Min syster blev nämndeman!!!

2009-11-30 @ 21:38:39
Postat av: Felicia

Ja, visst är de?! Strumpbyxorna hittar du på Åhlens.

2009-11-30 @ 22:14:34
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Tessen

Jag instämmer helt med dig där Zäta!

2009-11-30 @ 23:24:25
URL: http://tessenskriver.blogg.se/
Postat av: Albin

Jag tycker själv att det är jätteproblematiskt att min egen kropp används som metaforer för förtryck (n.b. inte av feministerna då, de påpekar ju bara det uppenbara, utan av patriarkatet/könsmaktordningen eller vad man nu väljer att kalla den). Det lämnar mig, så att säga, med ett språk att beskriva mig själv tyngt av makt och privilegium som jag inte vill ta i ens med tång.



Därför brukar jag ibland halvt på skoj kalla mig för transhumanist eller cyborgist, där jag inte menar det man brukar mena med "transhumanist", d.v.s. någon som är för utveckling av mänskligheten på teknisk väg, utan »trans« i samma bemärkelse som i »transsexuell«. Drömmen är att skapa en kropp som är en tom tavla att fylla med nya meningar.



Samtidigt vet jag ju att det är lite för nära den gamla drömmen om att transcendera kroppen och bli rent förnuft (självfallet ett helt befängt projekt) för att jag ska vara bekväm.

2009-12-01 @ 10:51:58
URL: http://eval.nu/
Postat av: jessica

VART KOMMER BILDEN IFRÅN?!?!?!?

den va grym!!



/Jessica från genus

2009-12-01 @ 16:52:54
Postat av: Zettermark

Jessica: Oj, skrev jag inte det? Nu är det fixat!



Albin: Vaddå inte "smarta Albin"..?

2009-12-01 @ 17:52:41
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

eller hur! liknande fick jag av min kille för några månader sen...



http://sophedeluxe.devote.se/blogs/2824307/pungkulor--exflickvaenner-och-astrid-lindgren-som-vaerldspresident.htm

2009-12-02 @ 16:27:53
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Jessica

Otroligt bra poäng.

2010-08-02 @ 23:30:16
URL: http://hedviggochbeata.blogg.se/
Postat av: Lina

Du har rätt! :D

2011-01-25 @ 10:26:28



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0