Share

2009 års dummaste uttalande (att tjejer måste raka sig för att få en kille)

En vän berättade för mig om ett radioprogram hon hade lyssnat på i somras. Det handlade om att raka sig eller inte mellan benen. Föga förvånande diskuterades främst kvinnors vanor och mäns syn på dessa.

De hade kallat in den sedvanliga uppställningen: Killpanelen. Jag förstår inte varför närvaron av tre andra män och en mikrofon alltid får normala killar att framstå som åsiktslösa fån, men icke desto mindre är detta nästan alltid fallet.

I programmet hade det, igen föga förvånande, framgått att alla närvarande män föredrog renrakat. Så långt allting gott. Men sedan började de tala för alla män. De sa att ALLA killar föredrog renrakat, att det var självklart. Än var dock inte botten nådd. Snart ringde en osäker tonårstjej in och berättade att hon inte kunde raka sig, för hon fick svamp då, och var det alltså alldeles omöjligt för henne att få en kille i så fall? En av männen svarade bekymmrat: "Jadu, det blir nog svårt. De flesta killar vill inte ha sex med en hårig tjej. Men du kanske kan hitta någon hippiekille som inte bryr sig..."

Hallå?! HALLÅ?! Det var det dummaste jag har hört. Det är säkert sant att majoriteten av alla tonårskillar föredrar renrakat. Men steget från att föredra en viss hårighetsgrad till att neka någon sex på grund av en sådan grej är enormt. Kan ni föreställa er den kille som i stundens hetta, när kläderna har åkt av och de äntligen ska ha sex, upptäcker att hon har lite hår mellan benen och säger: "Nejdu, hår är inte min grej. Här blir inget sex." Nej, just det. Och om någon nu resonerar på detta vis, måste han vara den ytligaste personen på jorden. Hur mycket kan en liten skitgrej som hår på könsorganet inverka på en persons attraktionskraft? Listan på saker som är viktigare när man avgör om man vill ha sex med någon eller inte, är oändlig.

Jag kan inte komma över att folk faktiskt bryr sig om detta. Har de missat grejen med sex eller? Det är lite hår. Det är ingen konstig böld. Det är tvärtom meningen att det ska vara där. Och det är dessutom väldigt troligt, om tjejen lever i västvärlden, att det är nyduschat hår. Det är liksom inget att vara rädd för.

Dessutom är det som sagt bara majoriteten av killar som föredrar renrakat. De andra 30-40 procenten eller vad det nu är, de räknas väl också? För att inte tala om den verkliga majoriteten. De som faktiskt inte, förutom när de blir direkt tillfrågade, bryr sig. Självklart är min bekantskapskrets inget statistiskt underlag, men de är inte heller några "hippies", och de flesta killar som jag pratat om detta med har föredragit hår. Det kan i och för sig bero på att diskussionen ägt rum utan andra män eller mikrofoner i närheten.

Tjejer får gärna raka sig för min del. Eller låta bli. Jag bara hoppas att de som rakar sig gör det för att de själva trivs med det, liksom jag hoppas att de som låter bli också gör det för sin egen skull. Men ingen ska få komma och lura i tjejer att de inte kan få en kille om de inte rakar sig. För det är bara totalt osant skitsnack.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Elin

Idag har jag diskuterat i en feminismdebatt, PA SPANSKA. Det ar ytterst imponerande om jag far saga det sjalv.

2009-09-02 @ 13:33:06
URL: http://pratgladispanien.blogg.se/
Postat av: Stina

jag tror inte det var den här sommaren, men förra, så hörde jag något liknande. det var något sånt program där man fick ringa in och ha en åsikt om vad man ville. det var inte någon man som ringde in, det var en gubbe i kanske 70årsåldern som ringde in och pratade negativt om orakade kvinnor. diskussionen flöt på mellan programledaren som försökte motargumentera lite och gubben. tillslut konstaterade gubben som redan hade klargjort att han var singel och halvt letade tjeje att han iaf aldrig skulle ha sex med någon kvinna som var orakad. det kändes som om alla som lyssnade tänkte: han kommer inte få något mer i sitt liv...

2009-09-14 @ 21:53:09
URL: http://stinablomback.blogg.se/
Postat av: Zettermark

Stina: Haha! Låter som ett bättre program än det jag syftar på iaf. Tönt-gubbe :)

2009-09-16 @ 09:44:09
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

herregud. tacka vet jag män i 40-års åldern, de (iaf de jag stött på) föredrar naturligt

2009-09-24 @ 19:35:32
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Candy

Min pojkvän bryr sig inte om ifall jag är rakad eller ej. Däremot föredrar jag att själv vara det eftersom jag känner mig fräschare. Fast sanningen är ju den att det inte är bra att raka bort allt hår- vilket jag gör emellanåt. Men, still, det ska vara upp till var och en. Vill man leka med sin underlivshälsa så är det upp till en själv. Precis som du skriver ska ingen brud dock bli ilurad att killar minsann inte vill ha dem om de inte är renrakade. JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ KILLAR VILL HA-MÄNNISKOR!

2009-11-12 @ 05:42:15
URL: http://eyecandy.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0