Share

Till stringtrosornas försvar

Stringtrosor är en het potatis. Inte bara för tonårsmammor, utan alla har åsikter om det. Detta är några av alla uttalanden jag har fått höra i frågan:


1. "Jag förstår inte hur man kan stödja porrindustrin på detta sätt."

Det går inte att förneka att stringtrosorna kommer från porrindustrin. Jag gillar inte porrindustrin. Men idag stödjer man inte porrindustrin ekonomiskt genom att köpa stringtrosor, man stödjer H&M eller Lindex eller någon annan minst lika oestisk klädjätte. Att man stödjer porrindustrin ideologiskt genom att bära stringtrosor finner jag lite långsökt. Skulle de tjejer som bär stringtrosor vara mer positivt inställda till kvinnoförnedring? Finns det statistik på detta vill jag gärna se. Dessutom kommer många ideal som vi idag betraktar som normala från porren från början. Betyder det att de kvinnor som rakar benen (runt 90% av alla skulle jag tro) stödjer porrindustrin?


2. "Det är bara osäkra småkillar som föredrar stringtrosor."

Vad killar som grupp föredrar, och huruvida de är tonåringar eller vuxna, spelar mindre roll för vilka underkläder jag väljer. Finns det statistik på detta, undrar jag återigen? Jag hara bara stött på motstånd hos de killar jag varit så pass intima med att de sett mina underkläder. Många verkar anse att det är att vika sig för killens vilja, att ha stringtrosor. För länge, länge sedan, i början av mitt två år långa förhållande, var jag nära att sluta med denna trostyp eftersom min kille inte gillade dem (inte för att han skulle drömma om att bestämma över mina underkläder, men vad någon föredrar märks ändå). DET, om något, hade varit att ge vika för killens vilja och ge upp sin självständighet. DET, om något, luktar kvinnoförtryck. För mig blev det alltså någon slags omvänd kvinnokamp att fortsätta med string. "Ingen kille ska få bestämma över vad jag sätter på mig!" Och den kille som dissar en tjej på grund av hennes underkläder är inte värd att bry sig om, såklart.


3. "Det kan ju inte vara bekvämt!"

Att det inte är bekvämt framförs ofta av män som anledning. För det första har vi en mängd plagg som inte är bekväma. BH, midjebälten, högklackade skor, hårklämmor, tajta skjortor och jeans. Vi har inte bara kläder för att de är bekväma. Oftast har vi alternativa motiv med kläder, annat än att skyla oss och inte frysa, som att bli snyggare, visa politisk tillhörighet, inge en känsla av överlägsenhet eller romantik. För det andra har de flesta män som gör detta uttalande inte provat. Jag har full förståelse och respekt för personer som provat och inte tycker att det är bekvämt - bra, då ska ni inte använda det. Men ingen kan säga hur någon annan upplever en viss sak. Jag kan tycka att strypsex inte verkar vara ett dugg upphetsande, men det ger mig inte rätten att se ned på dem som uppskattar det. För det tredje är det faktiskt bekvämt i många sammanhang. Under tajta jeans där vanliga trosor bara knycklar ihop sig och gräver in sig i huden. Under tajta kjolar, så att man slipper tänka på om troskanten syns (nej, det spelar inte särsklit stor roll jämfört med världsfreden, men för de som tycker att deras utseende är viktigt kan det spela en viss roll för vardagen). Under genomskinliga plagg kan det också vara praktiskt (med hudfärgade trosor, såklart). Jag tycker heller inte att string är obekvämt i sig, vilket kanske beror på vana - jag minns inte vad jag tyckte första gången jag provade, även om andra tycker det.


4. "Jag trodde du var smartare än så."

Det här är min favorit. Varför skulle min hjärnkapacitet påverkas av vilka underkläder jag bär? Jag antar (hoppas) att personen som sa det syftade på porrindustrin och bekvämligheten, påståenden jag redan svarat på. Som jag också sagt tidigare ser jag inte stringtrosor som kvinnoförtryck, inte mer än smink och rakade ben och hårspray och... i alla fall. Ni förstår. Och är det sedan någon som tycker att jag är inkonsekvent som är feminist och bär stringtrosor, får de väl tycka det. Jag kämpar inte för att få vara konsekvent, utan för att få vara mig själv. Jag tycker att vi bör ändra på kvinnors underordning i samhället och jag tycker om stringtrosor. Lev med det.

Så länge jag själv tycker att det är bekvämt och snyggt tänker jag inte bry mig om vad några killar, feminister eller övriga tycker lämpar sig för tjejer, i mitt val av underkläder. Jag tycker inte att stringtrosor i sig själv är något vare sig gott eller ont. Jag tycker inte att andra personer ska ha dem. Jag lägger mig överhuvudtaget inte i vad andra människor har för underkläder (med det tänkbara undantaget att jag föredrar hela och rena underkläder på mina partners). "Till stringtrosornas försvar" var kanske inte den bästa titeln, om än slagkraftig.

"Till försvar för rätten att få välja sina egna underkläder, oavsett typ" är nog vad jag egentligen menar.


Bild från Marc Johns


/Zäta


Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0