Share

Från den ena till den andra, denna bruden hon skall vandra

Kronprinsessan Viktoria vill tydligen bli överlämnad av kungen på sitt bröllop istället för att tåga in tillsammans med Daniel. Jag är varken något stort fan av kungligheter eller bröllop, men det här var droppen.



Hur kan Viktoria ens kan överväga att bli överlämnad av kungen på sitt bröllop? Det är en hemsk tradition som kommer från tiden då kvinnan var omyndig och skulle lämnas över från en man till en annan vid giftermålet. Varför vill en kvinna vid sina sinnens fulla bruk genomföra en sådan grej?

Det är visserligen inte bekräftat än, och vi får väl hoppas på att det bara är rykten. Det skulle vara fruktansvärt om en sådan stor förbild och reprentant för Sverige ska förstärka dessa bakåtsträvande traditioner. Visst kan det hävdas att det bara är en inmarsch i en kyrka och inte borde spela så stor roll, men symbolvärde är otroligt viktigt och skapar i förlängingen reella förutsättningar för våra liv. Det går inte att bortse från var traditionen kommer ifrån. Jag skulle tycka det var helt okej om folk ville tåga in tillsammans med sina föräldrar eller mostrar eller barndomsbästisar eller vad det nu kan vara, om det gällde båda könen och bara var just en kul grej. Men bröllop är inte bara en kul grej för de flesta, utan en viktig manifestation av kärlek och trohet. Det är ofta en av de viktigaste dagarna i folks liv. Ett kungabröllop med all den mediala uppmärksamhet det får är ännu viktigare. Och vad ska vi göra denna viktiga dag? Vi ska stödja patriarkatet i dess tydligaste form med dunder och brak! Vi ska låta män lämna över kvinnor som små paket. Men det är ju fint... Då kan brudgummen titta på min fina klänning...

Nej det är inte fint, det är galet! Förstår ni hur galet det är när prästerna blir ledsna över hur bakåtsträvande kungahuset är? Och argumentet att brudgummen skulle kunna se sin snygga brud var det sämsta jag har hört. För det första har de väl tid att titta på varandra senare under dagen, och för det andra är den ännu en hemsk kvinnosyn. Hon är väl främst där för att ingå ett seriöst förbund med någon hon älskar? Snyggheten måste vara en bisak. Det enda positiva jag kan se i denna debatt är att svenska folket trots allt verkar reagera väldigt starkt mot det. Och det förstår jag. Varför ska ett land som skryter med hur jämställa dess invånare är, vilja att deras kungahus frångår en tradition där paret kommer in tillsammans i kyrkan som en manifestation för deras jämlikhet, för den bisarra brudöverlämningen?

Läs gärna orginalartiklen, som har en del smarta reflektioner kring symbolvärden, men tänk också på hur lustigt den skiljer på folk folk. Det är lite extra illa eftersom Daniel är en man av folket. Kom igen.

Det enda jag hoppas på nu är att detta får folk att vilja avskaffa monarkin ännu mer. Hur kan vi ha arvsmakt i Sverige?! Det är nästan lika absurt som att vår kronprinsessa vill bli fråntagen sin egen agens på bröllopsdagen och bli "överlämnad."

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

forstar absolut din tanke, men det skulle ju kunna vara sa att Victoria vill ga in med sin pappa for nagon annan orsak. Hur som helst ar detta hennes brolloppsdag och hennes val oberoende om hon ar en forebild eller ej, tycker hon ska fa gifta sig hur hon vill (hon ar ju trots allt en kvinna pa 2000-talet med egen talan och myndiga rattigheter)

2010-04-27 @ 10:55:48
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: josefin

Det konstigaste med det här är att det inte ens är en svensk tradition. Jag har för mig att en av anledningarna till att präster lackar så mycket på brudöverlämmingar är för att det är en amerikansk importerad tradition. Jag hade nog i och för sig inte väntat mig mer av kungahuset, det var mer av ett mindfuck när en polare till mig som nyligen blivit förlovad sa att hon hade blivit besviken om hennes fästman inte hade frågat hennes pappa om lov först. Jag var helt uppbragd i två dagar, jösses anåda fråga pappa om lov först! Pappa har ju inget med saken att göra, måste han prata med hennes pappa först om han vill skiljas eller?

2010-05-03 @ 22:14:04
URL: http://kollektivetunderlivet.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0