Share

Snygg, smal och social

Jag tycker att aktuellts inhyrda stress-expert satte fingret på varför unga tjejer är mer stressade än unga killar: Du ska inte bara ha bra betyg, utan vara snygg, smal och social också. (Heja tjejerna från katte som hade gjort en stress-hanteringsbroschyr förresten!)

Jag tror att vi alla kan känna av det. Det finns ett fåtal förunnade som kan strunta i pressen, men de allra flesta känner av den. Och grejen är att det går aldrig att lyckas. Jag hade bra betyg, jag ansträngde mig för att vara snygg och social och smal är jag ändå - och vad fick jag för det? En klasskompis som inte tålde mig i tre år och gjorde livet lite allmänt surt då och då, för anledningen hon förklarade i slutat av trean, när vi blev tvugna att prata med varandra, att jag var lite för perfekt.

Självklart var jag inte perfekt. Självklart är jag inte perfekt. Jag gnäller för mycket, jag kan vara väldigt överanalyserande, jag är på gränsen till snål, jag får fula röda ögon när jag är trött, jag är en besserwisser emellanåt och jag har absolut inget tålamod. Jag har också en massa bra egenskaper, och vissa tycker att jag är snygg, precis som för de flesta av oss. Men poängen är att strävan efter perfektion aldrig leder till något gott. Det går inte att lyckas.

Och varför skulle vi vilja lyckas? Jag tycker inte att perfektion ska vara målet. Rättvisa och lycka är mina mål. Det är oerhört svårt, och jag kämpar fortfarande med det, men vi måste börja tro djupt där nere att vi duger med alla våra brister, inte trots dem. Det är klart det är eftersträvansvärt att vara en bra person och ha en fin utbildning och se bra ut, men inte hela vägen hela tiden på alla punkter.

Det är viktigare att kunna andas ordentligt och kunna skratta på riktigt, än att vara omtyckt av alla och komma i den där klänningen. Tusen gånger viktigare.

/Zäta



Share



Kommentarer
Postat av: Moa

Det är sjukt att det är så sant det där de sa om att stress är normaltillståndet på katedralskolan. Jag gissar också att det stämmer om många andra gymnasieskolor i landet. Deppen :/

2010-08-18 @ 03:29:28



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0