Share

B-uppsats!

Jag fick ett infall igår. Jag ska skriva min B-uppsats om kroppslig litenhet och genus! Om hur kvinnor skapas som små i kultuern (har ni sett ett Harlequin-omslag någon gång? Hon är alltid hälften så lång som han är!), hur de skapar sig själva som små genom hållning och poser (framdragna axlar och vägande på ena höften) och vad denna litenhet har för konnotationer och innebär i genusrelaterade symboler. Dessutom skulle det vara roligt att undersöka vad det innebär att leva i en liten kropp - hur bemötande och associationer förändras.

"Oooo, vad små händer du har!"

"Hej." (Lyfter upp mig och bär ut mig på dansgolvet.)

"Titta, din sko får plats i min sko!"


"Små tjejer som du är liksom söta, medan långa tjejer är mer snygga."


Och så min favorit, som jag har hört otaliga varianter på genom åren:

"Hur kan så stora och smarta tankar rymmas i den lilla kroppen?"


Det skulle vara fantastiskt roligt att få undersöka detta litenhets-fenomen närmare. Lååångt fram i vår, that is.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: ester

sofiaaa jag goooglade på harlequin för jag ville se ett såntdär omslag men det första som kom upp var bilder på jätteläskiga foster :(

2010-01-12 @ 10:58:07
Postat av: Sofia i London

bara för att jag är 151 cm lång och väger 38 kg så tror folk att de har rätt att lyfta upp mig och vända upp och ner på mig fast de nyss träffat mig (eller inte ens hälsat än)

2010-01-12 @ 12:54:17
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Zettermark

Hahaha, Ester vad har vi sagt om att googla okända ord? HJÄLP, DET VAR LÄSKIGT. Det HÄR var vad jag menade: http://www.harlequin.se/romantik/romantik.html?p=2



Sofia: Jag vet precis hur det känns, även om jag inte är riktigt lika liten som du. Men folk verkar inte förstå att små människor är vuxna personer med integritet. Kan inte människor bara sluta upp med att röra folk de inte känner?

2010-01-12 @ 18:08:17
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ja, skriv den B-uppsatsen, please, jag vill sjukt gärna läsa den.



Sedan alla växte om mig någon gång i tonåren känner jag mig liksom generellt yngre än folk som är längre än mig. Det intressanta är att jag umgås mest med folk som är typ i min längd, eller lite längre.



När jag var som smalast i tonåren hade jag också ett väldigt "litet" kroppsspråk, och det bidrog ju liksom till att få mig att verka ännu mindre.



För att inte tala om Heterokvinnors behov av Heteromän som är längre än dem, och vice versa. Hur ofta ser en ett heteropar där kvinnan är längre, eller större, än mannen

2010-01-14 @ 17:32:27
URL: http://kollektivetunderlivet.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0