Share

Misogyn musik

Jag kollade igenom min låtlista på Spotify vid namn PEPP. Under ett halvår nu har jag samlat på mig lite låter som inte nödvändigtvis är det bästa jag hört eller artister jag i vanliga fall lyssnar på, men som helt enkelt gör mig väldigt pepp. Jag lyssnade på 500 miles med the Proclamers och tänkte på hur härligt det är med positiva kärlekssånger som inte handlar om besvarad kärlek. Jag tänkte att den liknade Man of Devotion med Fool's Garden, som också går ut på att han minsann ska få henne i slutändan, för han är en bestämd man! Och så tänkte jag en sväng till.

Vad trist att båda dessa låtar sjungs av män, tänkte jag, det skulle vara kul att ha en liknande låt sjungen av en kvinna att identifiera sig med. Och där slutade mina funderingar vara vaga musikspekulationer. Jag fick en insikt. Vad fasiken är det jag sitter och lyssnar på?! Män som jagar kvinnor. Stereotypa könsroller och kvinnlig passitivitet. Det är ingen slump att jag inte har några liknande låtar sjungna av kvinnor.

Jag skrollade ned lite och hittade fler trallvänliga låtar. Fler trallvänliga låtar som utmålade kvinnor som passiva sexobjekt. Jag blev lite äcklad. Och chockad. Hur kan jag ha gillat de här låtarna i flera år?

Jag gjorde en minispel-lista med de värsta låtarna. Kolla gärna upp hela texten.

I'm gonna be (500 miles) - the Proclamers


When I'm working, yes I know I'm gonna be
I'm gonna be the man who's working hard for you
And when the money, comes in for the work I do
I'll pass almost every penny on to you
When I come home (when I come home), oh I know I'm gonna be
I'm gonna be the man who comes back home to you


Det klassika "mannen arbetar och kvinnan hör hemma i hemmet", klassiskt förklätt till romantisk kärlek.


Man of Devotion - Fool's Garden
I want to make you understand
Dadabndabnduah
Oh, oh yeah
Dadabndabnduah
That I will get you in the end – Yes I will
...
I´ve told you once before you´ll give in
Yes I´m a man of devotion



Han är en beslutsam man. Utan musik blitr texten nästan hotfull.
 Jag ska få dig att förstå att jag kommer att få dig i slutändan.
Du har inget att säga till om.


Big Girl (You are beautiful) - MIKA
Cause a real woman needs a real man here's why 
You take your girl and multiply her by four
Now a whole lotta woman needs a whole lot more


Här kan det visserligen argumenteras att det är bra att en icke
ideal kroppstyp hyllas. Men En Riktig Man och En Riktig Kvinna
- vad är det?


You're so damn hot - OK Go


You're a Bad-hearted boy trap baby doll, but you're
You're so damn hot
Yeah, you're so damn hot
Well you're so damn hot
Yeah you're so damn hot
Oh

So now you're headed to your car
You say it's dinner with your sister, sweetie
But, darlin, look at how you're dressed
Your best, suggests, another kind of guest



Ännu en klassik kvinnoroll. Förförerskan. Hennes sexualitet är i
sanning hotande och måste avdramatiseras genom att det nog
ändå är på hans villkor, eftersom hon ju är så himla het.

You Sexy Thing - Hot Chocolate

Behöver jag kommentera? Du sexiga sak.




Fasiken alltså. Idag påbörjas projekt samla-glada-låtar-utan-misogyna-
budskap-och-gärna-med-kvinnliga-sångare.
Har du några förslag får du gärna dela med dig!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Quattis

Jag säger bara 'Not Fair' av Lilly Allen



^^

2010-01-12 @ 20:28:19
Postat av: gunnel

haha vad rolig du är! snart kommer du inte kunna lyssna på någon musik över huvud taget ;) testa lite sköna reggeaton/ragga-dancehall-låtar om du vill bli ännu mer upprörd...



sköt om dig!

2010-01-13 @ 08:55:50
Postat av: Suck...

Skämtar du eller?

Jag kan välja vilken låt som helst åt dig och du skulle tycka att den var kvinnoförnedrande...

Postat av: Sofia i London

fast jag är mest chockerad över att du lyssnar på sån dålig musik, sexistisk eller ej! dock är det inget emot vad jag brukade lyssna på som barn. NWA, hört talas om dem o deras texter?

2010-01-14 @ 00:17:20
URL: http://sophedeluxe.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0