Share

Om man fick pension för att vara hemma med barnen, skulle det hjälpa eller stjälpa kampen för jämlikhet mellan könen?

Jag fick en fråga på facebook, och överambitiös och överengagerad som jag är svarade jag långt och seriöst. Och så kom jag på att det ju blev ett utmärkt blogginlägg!

Zettermark: Jag anser definitivt att det skulle hjälpa jämställdheten. I en utopisk värld skulle förstås män och kvinnor vara föräldralediga i exakt samma utsträckning, men i Sverige med sina 17% pappaprocent är det långt ifrån verkligheten. Ett av de största problemen med Kvinnors Obetalda Arbete I Hemmet är just att det är obetalt och därmed lågstatus (det räknas ju inte ens som arbete. Hemmet bara blir en oas för männen att slappna av i, tänka sig!).

Om barnledighet skulle vara pensionsgrundande skulle de människor som ör hemma med barn dessutom få det bättre ställt ekonomiskt, vilket skulle öka deras oberoende och ge dem en betydligt bättre position när det kommer till att förhandla fram villkoren i relationen. (Det finns en mängd studier som visar att förmågan till att förhandla sig till en mer jämställd relation ökar drastiskt för kvinnor med hög utbildning och hög lön.)

Likhet mellan individer är en fin tanke. Men himla naiv. Hur mycket vi än vill att kvinnor och män ska värderas lika, hur mycket vi än säger att vi minsann inte skiljer alls på könen, fungerar inte verkligheten så. Kvinnor blir konsekvent och strukturellt diskriminerade i alla sfärer. Lägre lön för samma arbete, mindre taltid i klassrummet, de upp tar två procent av näringslivscheferna och 30% av den sammanlagda nyhetsrapporteringen i Sverige. Detta trots att varenda arbetsplats har likabehandlingsplaner och "vi ju har kommit så långt." Så länge mannen är normen, så länge det manliga sättet att göra eller säga något på är det riktiga, så länge alla våra positiva kulturella symboler och ord (stark, förnuftig, rätt fram) förknippas med män och alla de negativa (svag, känslosam och manipulerande) förknippas med kvinnor, behövs särskilta åtgärder för att ge kvinnor en rättvis chans. Så länge männen anses vara de riktiga människorna och kvinnorna det avvikande, kommer "neutrala" beslut bara att gynna "neutrala" människor. Män.

B svarade mig. Jag hade tidigare syftat på hens inlägg om individer: Jag tror att Sofia kanske missförstod mig. När jag sade att jag tycker att man ska individualisera barnledigheten menade jag att man ger var och en av föräldrarna si och så mycket tid de kan vara lediga, hälften av den nuvarande totala tiden antar jag, och den kan inte föras över på den andra föräldern på något sätt.

Zettermark: Jamen herregud det var ju en strålande ide. Jag skulle dock modifiera den så att varje vårdnadshavare fick en tredjedel, samt att det siste tredjedelen kunde delas lika mellan dem eller ges till någon tredje och fjärde part/ner. (Plus skattebonus för likadelning mellan två parter, för att motverka att mamman tog två tredjedelar i ett heterosexuellt perförhållande.)

Pension för hemmavarande med barn tror jag alltså skulle hjälpa jämställdheten. Det är dock ingen mirakelkur, uatn det behövs såklart en mängd andra åtgärder för att ett jämställt familjeliv och samhälle ska vara inom räckhåll.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: josefin

Om jag var lite mindre trött skulle jag läsa in mig mer noga och skriva n utförlig kommentar och ett utförliogt tack, men jag är dödligt trött och skriver därför bara:



Tack så hemkst, hemskt mycket för dina finafina kommentarer.

2010-01-10 @ 22:30:56
URL: http://shadowsofechoes.blogspot.com
Postat av: Ifrågasättande.

Du påstår att hemmet är en oas för män att ta det lugnt i. Sen när blev det fel att ta det lugnt hemma?

Om kvinnan i hemmet ständigt passar upp på mannen så är det väl hennes sak att göra det eller inte, så vitt jag vet finns det inget kvinnor-måste-arbeta-hemma-tvång?



Är det inte lite kvinnoförnedrande att kalla hemmet en arbetsplats för kvinnor?

2010-01-13 @ 17:33:25



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0