Share

Biologipepp och framtidsdrömmar

Pepp! Biologi!

Jag älskar verkligen att läsa genusvetenskap, men en gång naturvetare alltid naturvetare. Varför måste läkarlinjen vara så skrattretande lång? Jag vill ju vara färdig gynekolog typ... nu! Jag får sådana fantastiska visioner av framtiden. En trygg mottagning med mosaik på toaletterna, färgglada kuddar i sofforna, gratis te (det finns ingen mer lungnande i jobbiga situationer) och fullt med gamla nummer av Bang på borden. En plats där osäkra och oroliga ungdomar kan bli lyssnade på utan att få girlingar om att p-piller nog inte är lämpligt för dig som beter dig så slampigt och slippa få frågor som på förhand antar könet och antalet på deras partners. Ett eget litet universum där jag och mina kollegor kan göra det vi tycker är rolig och samtidigt hjälpa några av alla de som behöver det.

Ja okej det är en rätt avlägsen dröm, men distanskursen i medicink genetik är litet steg på vägen i alla fall.

Kursinnehåll
* Introduktion;
-DNA replikation, transkription och translation
-DNA-skador och reparation
* Mitos, meios och kromosomrubbningar
* Genomstruktur och genetisk mappning
* Mitokondriell nedärvning/Human evolution
* Genetiska sjukdomar;
-Monogena sjukdomar
-Mendelsk nedärvning, populationsgenetik och polygena
sjukdomar
* Metoder att studera gener
* Molekylär diagnostik
* Carcinogenes
* -Det humana genomprojektet och det som kommer efter
* Nya terapeutiska tekniker
-Kloning, transgena djur, genterapi
* Tillämpning/Etik

Yay! Allt låter så roligt!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Jenny

Sofia om du öppnar en sån mottagning så kommer du verkligen göra världen bättre. please do!

2010-01-31 @ 22:18:53
Postat av: Albin

Jag har börjat fundera på om jag egentligen aldrig var naturvetare, förutom att jag hatade humaniora, vilket verkar vara en utmärkande egenskap. Det gör jag nog förresten fortfarande måste jag säga.



Det enda jag kan säga att jag har lärt mig sedan dess är att det finns mycket goda skäl att även hata naturvetenskapen, bl.a för sin blinda tro på sig själv. Ok, denna tro (n.b. att det ska läsas TILLtro ungefär, inte tro som i tro på något övernaturligt!) är ju befogad när man talar om matte, som i någon mån är ett perfekt system, men det blir ju rätt problematiskt när man talar om, säg, evolutionsbiologi. Skillnaden mellan biolog och biologist är ofta sorgligt liten! Men jag antar att det är ett problem med all fokusvetenskap -- att man övervärderar de egna modellernas användbarhet.



Och, förstås, det verkar finnas någon slags självurval som gör att det är de sämsta människorna i hela världen som dras åt ingenjörs- och naturvetarhållet, rent generellt. Undra om man är dum i huvudet innan man börjar eller blir det av kulturen där.



Nåväl, lycka till med dina planer. :)

2010-02-01 @ 01:44:46
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Zettermark

Jenny: Å tack. att göra världen bättre låter onekligen frestande...



Albin: "Den vetenskapliga objetiviteten" - vad vita män tycker är vetenskap. Fast jag älskar evolutionsbiologi! Men som du vet är jag rätt feministisk också. Jag tror att det går att kombinera. Definitivt.



2010-02-01 @ 15:08:56
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Olof

Låter som en fett värd kurs! Kommer bli toppen tror jag.

Håller med Jenny, låter som en underbar plan.

2010-02-01 @ 15:50:02
Postat av: Elin

Jag är psyokolog på mottagnigen. Ska jag skicka in mitt CV?

2010-02-01 @ 16:14:56
Postat av: Zettermark

Å mina fina! Klart du ska vara psykolog där Elin! Och lilla O du får vara televerantör. Albin vill du sköta hemsidan kanske? Och Jenny, du får sprida ordet om världens bästa mottagning ;)



Tss. Vilken bra dag det här blev.

2010-02-01 @ 16:37:25
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag hamnar säkert som någon "samordnare" (givetvis inte chef eller annan ansvarstitel eftersom jag är kvinna)på Landstinget och då vet du vem jag ger alla uppdrag!

2010-02-01 @ 22:53:00
Postat av: Sofia i London

jadu själv kommer jag vara ungefär 30 när jag blir klar med min utbildning!

2010-02-02 @ 14:51:24
URL: http://sophedeluxe.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0