Share

100 000

Jag vet inte hur smart det var av Schyman att elda upp 100 000 kronor på Almedalsveckan, men det var definitivt effektivt ur publicitetssynpunkt.

Som jag ser det är den största negativa effekten att de som anser att F! är ett radikalt manshatar-parti får vatten på kvarnar, helt enkelt genom att de kan säga "jamen ni ser ju att de är galna." Å andra sidan skulle dessa personer aldrig rösta på F!, så jag vet inte hur stor den förlusten är.

Jag tycker inte heller att det var särskilt galet. Jag menar, det ÄR galet att elda upp pengar, men det måste sättas i sitt perspektiv. F! hade fått 100000 av en reklamfirma, de ansåg inte att det räckte långt i valkampanjen och ville därför göra något som märktes med pengarna. Bakgrunden där F! liksom Piratpartiet inte får mediebevakning eller bekostade valsedlar så som riksdagspartierna gör också att uppmärksamheten behövs. Jag tycker ochså att F! har rätt i att de inte är någon välgörenhetsorganisation, utan ett politiskt parti med en stark agenda.

Och ärligt talat, är det inte 100 000 gånger galnare att kvinnorna i Sverige tillsammans går miste om 100 000 kronor varje minut i lönepengar?

/Zäta

Update. Suverän och rolig artikel av en av upphovsmakarna till pennabränningen. Läs!
Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

Tänkte först: VAd håller de på med? Men nu när jag läser att det var för reklam så förstår jag. Ja detta väckte uppmärksamhet minsann!

2010-07-07 @ 21:24:53
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Albin

Generellt brukar jag ha som tumregel att man inte ska bry sig så mycket om media. Jag tror, för att stjäla inspiration från boken Det stundande upproret som alla verkar läsa just nu, att man får betrakta media som ett fält som måste avkodas och göras strategier för. När de skriver »OMG SCHYMAN ELDAR PENGAR!!!« så är det för att denna nyhet är en del i en kedja av personer som önskar olika reaktioner, och detta måste vi förhålla oss till. T.ex. tänkte sig säkert Schyman att det skulle ge medial uppmärksamhet (det har det) och lyfta intressanta frågor (det har det nog inte), medan medierna hade någon helt annan agenda, Frälsningsarmén med sin »vi behöver pengarna bättre«-banderoll ytterligare en o.s.v.



Men, en sak jag inte har sett i debatten runt detta eldande är vad som egentligen händer med värdet i pengarna. Beror detta på fetischen (alltså det marxistiska begreppet) kanske? Pengar har ju ett typ försumbart värde i sig, de bara representerar något som är intressant. Någon jag kände sa t.ex. att värdet på något sätt tillfaller staten, som ju trycker själva pengarna, men jag vet inte själv om detta stämmer, även om det inte precis låter orimligt. Om så är fallet har inte Schyman förstört sina pengar, utan bara överfört dem till staten istället! Detta gör ju alla idiotmoralisters reaktioner (typ som Frälsningsarmén, som jag innerligt hatar) ännu mer idiotiska.



Jag gillar lite jippofieringen av Almedalen. Jag älskar att allt rampljus är riktat ditåt och att medierna är som galna och hugger mot strupen på alla. Jag älskar att det är så tätt liksom. När alla politikerna står ovanpå varandra räcker det med en bomb för att döda dem, för att dra till med en metafor. Plus att det gör massor av olika strategiska drag intressanta, från att snatta allt som inte är fastspikat från alla idiotlobbyister till att själv lobba eller bilda nätverk.

2010-07-13 @ 00:23:15
URL: http://eval.nu/blog



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0