Share

Den lyckliga strippan

Jag har just läst ut Champangeflickan - en svensk strippa berättar av Caroline L Jensen. Boken handlar om Caroline som efter att ha gjort slut med sin pojkvän och råkat elda upp sin lägenhet helt plötsligt ser strippklubbarbas Köpenhamn som ett bra sätt att tjäna pengar. Hon har stora bröst och är bra på att snacka, så det går suveränt för henne tills hon är med om att en av hennes kompias mördas utan att deras chefter bryr sig och hon bestämmer sig för att åka hem och fortsätta på juristlinjen. Den är självbiografisk, ibland rolig och med självdistans och ibland bara föraktfull mot allt och alla som inte tänker precis som författaren själv. Folk som inte gillar julen är trångsynta glädjedödare, feminister är rabiata och enkelriktade hela bunten, transtjejer är "oäkta kvinnor" som gör vad som helst för pengar och gamla prostitureade är uttjänta och äckliga.

Jag tycker att det är en intressant historia och hon har många poänger kring hur svensk socialtjänst fungerar och tänkvärda slutsatser kring prostitution och sex, men jag blir galen på den föraktfulla och överlägsna tonen. Jag tycker inte att hon låter överlägsen när hon beskriver sin barndom där hon gled fram på en räkmacka av intelligens och så småningom skönhet - det är väl helt enkelt sant, och är det något jag inte gillar med konstruerad kvinnlighet så är det ursäktandet av den egna framgången. Men det känns ganska kontraproduktivt att konsekvent dissa andra människor när ett av syftena med boken verkar vara att minska andra människors förakt för strippor, genom att ge en inblick i en vanlig strippas vardag och därmed visa att det kan vara självvalt och trevligt.

SVT visade en film som hette Shocking truth och som handlade om porrbranchen  - eller rättare sagt handlade den väldigt vinklat om de stackars utsatta och urblåsta kvinnor i den branschen som inte vet sitt eget bästa utan utnyttjas av de grymma och sluga männen. Monstren, för det är ju - utgick filmen från - vad män är. Och offren, för det är ju vad kvinnor är.
Jag gick i taket, som alltid när jag tvingas se eller höra ensidigt feministiskt dravel som saknar verklighetsförankring. Efter filmen ägnades ett helt avsnitt av ett debattprogram åt ämnet och inbjudna att företräda "min" aktuella sida var ett gäng fördomsbekräftande, blonderade mjölkkor och en gapig och hjärnbefriad prostituerad kvinna. Jag visste inte vad jag var argast på; att filmskaparens påstod sig vara kvalificerad att bedöma graden av utnyttjande i mitt liv, eller att de som hade chansen att argumentera för andra sidor av saken var så dåliga på det att efterblivna babianer hade gjort ett bättre jobb.
(s. 294)

Det är svårt att sätta upp generella och universiella gränser för vad som är okej, och vad som är utnyttjande och fel när det kommer till porr, strippklubbar och prostitution tycker jag. Porr och prostitution förtjänar egna inlägg och detta skulle kunna bli hur långt som helst, men rent allmänt kan jag väl säga som jag gjorde i radioprogammet Knullrufs när de intervjuade mig om prostitution: I den ultimata världen, där alla var fria och hade lika mycket makt och inflytande över sina egna liv,  där inga maktordningar mellan kön eller raser fanns - där skulle inte prostitution eller porr vara fel. För då skulle det verkligen vara vuxna människor som gjorde något de ville för pengar eller framför kameran. Men den världen är långt ifrån här. Traffickingoffer blir tvingade i ordets grövsta bemärkelse - de riskerar att bli dödade eller utslängda på gatan om de inte gör sexuella tjänster. Men även andra prostituerade och personer inom porrbranschen kan bli indirekt tvingade - genom ett behov av pengar eller genom nedbrytning av självförtroende och internalisering av andras vilja. Det vore också löjligt att prata om porrbranschen som könsneutral. Det är ett välkänt faktum att de flesta porrkonsumenter är män och de flesta som jobbar inom branschen är kvinnor.

Det finns säkert också de kvinnor som blir prostituerade eller strippor av egen fri vilja och som oftast njuter av sitt jobb. Och det är egentligen här dilemmat finns för mig - för när det gäller direkt och indirekt tvång så är det självklart att det är fel och utnyttjande. Men om någon faktiskt vill strippa, är det fortfarande fel?


Jag tycker att en branch som går ut på att exploatera kvinnlig sexualitet och reducera människor till bröst och knullhål är vidrig. Porrbranchen är och kommer så länge den ser ut såhär att vara ett enormt hinder för en jämställd värld. Däremot tycker jag inte att porr i sig är något felaktigt. Jag har inget moraliskt att invända mot att låta andra människor titta på din kropp och njuta av din sexualitet - så länge du själv gillar det och har full kontroll över vem som tittar och varför du gör det. Det scenariot är tyvärr ganska osannolikt, vilket gör att jag vänder mig mot porrbranchen som den ser ut idag. Den drabbar inte heller bara de direkt inblandade. Hur många komplex hos unga tjejer och killar har inte fötts ur oro för att inte "nå upp till" en porrfilmskropp? Hur många samlag har varit hemska eftersom killen trott att det ska gå till som på porrfilm? Hur många begränsande stereotyper om kvinnlig passivitet har inte befästs? Hur många sårande skämt om små bröst eller korta kjolar har inte fötts ur konsumtion av denna bransch? Nej, en sådan bransch skulle världen må bättre utan.

Åter till den lyckliga strippan. Är hon en av skurkarna i dramat? Hjälper hon till att upprätthålla stereotyper som gör män till sexmonster och kvinnor till offer - eller är det rent av som Jensen hävdar - att feministerna har den rollen? Jag tycker det är viktigt att skilja på strukturer och människor. För rent krasst bidrar kvinnan som tjänar pengar på sina bröst att branchen överlever och därmed kan fortsätta sprida eländigheter. Men det är inte heller så enkelt, för varje människa har sitt eget rörelseutrymme inom och ibland mellan alla dessa strukturer som försöker sätta åt oss. Upplever hon att hon är fri och vill knulla eller strippa som leverne så tycker inte jag att någon annan kan säga åt henne att låta bli för mänsklighetens bästa. (Det trodde du inte om en feminist va, Caroline? Feminism handlar inte om fördömande, utan om rättvisa för kvinnor.) Däremot kommer hon, oavsett hur hon känner, att bidra till en eländig bransch. Det kanske är värt det för henne, vad vet jag?


För att sammanfatta kan jag säga att porr i sig inte är något ont, men porrbranschen idag ger upphov till en hel del riktigt ont och jävligt, som vi bör använda vår kraft för att motverka och bekämpa så gott vi kan. Kvinnor är inte knullhål och vårt värde sitter inte i kupstorleken.

Jag vill leva i en värld där unga tjejer aldrig hört talas om att kvinnor bara skulle vara till för att knullas med - inte en värld där allt för många av oss mäter sig mot ideal som härör från denna bild.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Elin

You go!

2010-08-02 @ 15:23:29



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0