Share

Om kulturrelativism, burkabärande och nya klädlagar i Frankrike

I Frankrike är som ni väl hört en lag om förbud mot att bära burka/niqab på allmän plats på gång. Om allt går som planerat träder den i kraft nästa år.

När jag först hörde om lagen blev jag förbannad - snacka om om missriktade åtgärder. Den konkreta följden av lagen kommer bli att de 200 kvinnor som bär burka i Frankrike blir än mer isolerade i sina hem. Den symboliska följden kommer bli att muslimska kvinnor blir en ännu starkare symbol för religiöst kvinnoförtryck. Kvinnorna få betala motsvarande 1500kr i böter om de blir sedda i burka - alltså straffas för något som de kanske blivit tvingade att göra. Frankrikes regering säger sig vilja hindra kvinnoförtryck, men resultatet kommer bara bli det motsatta. Det är lika fel att förbjuda som att tvinga på kvinnor klädesplagg.

Eller är det? Är burkan i sig självt förtryckande, är det hemskt att inte få visa sitt ansikte eller att inte känna solen mot sin hud? Eller är den ett skydd anpassat till en omgivning som gör den nödvändig? En vanlig förevändning är att männen inte kan kontrollera sig om de ser kvinnors hår och hud. Det spelar förstås på en sjukt dum stereotyp om mannen som bara drivs av sexualitet och kvinnan som bara är ett objekt för denna sexualitet, som finns även i vår kultur och som är lika beklaglig oavsett hur den tar sig uttryck. Burkan är dock ett extremt uttryck för denna stereotyp, och som onekligen begränsar kvinnors liv mer än mäns.

Det vore dock konstigt att bara behandla burkan som ett plagg, för det är så mycket mer än så. Den kopplas ihop med brist på utbildning, extrema tolkningar av islam, allmänt kvinnoförtryck och "konstiga, främmande utlänningar." Slöjan och burkan som fenomen är kvinnoförtryckande eftersom de skiljer ut kvinnor som sexuella objekt och ofta inte är valbara. Däremot är inte alla kvinnor som bär burka eller slöja förtryckta. Det är ofta ett fritt val, ett motstånd mot en sexualiserad värld och ett uttryck för tro. Stigmatiserandet av kvinnor i slöja och burka ökar definitivt inte deras levnadsutrymme och är sällan välgenomtänkt här hemma. Bilden behöver som alltid nyanseras.

Vad jag blir galen på är svenskfödda kvinnor och män som tycker att Schyman är en galning och löneskillnaderna beror på individer och att kvinnor inte är lika bra chefter, men som när det kommer till islam helt plötsligt blir brinnande feminister som propagerar för kvinnors rättigheter. Det klingar rätt falskt.

Å andra sidan tycker jag att intersektionella och genusvetenskapliga perspektiv ibland kan gå för långt i sin stävan efter förståelse och integration. Vad får vi berättiga i religionens eller kulturens namn? Grundprincipen att vi inte har rätt att döma en annan kultur inom våra ramar är god, men den får inte berättiga könsstympning eller andra kulturellt och religiöst betingade brott som förekommer bara för att de sker i en annan kultur. Nu menar jag inte att jämföra bruket av burka med könsstympning, för det ena är diskutabelt och det andra helt fel och omänskligt, men jag kan inte låta bli att koppla debatten om burkaförbudet till den om kulturrelativism.

Jag kan inte säga att jag går helt på den ena linjen eller andra, men sympatiserar absolut mer med intersektionella perspektiv än mer påstått objektiva och allmängiltiga sådana. I fallet med burkaförbudet i Frankrike tycker jag regering gör fel. De kommer öka utanförskapet, inte minska det. Det betyder dock inte att jag tycker att bruket av burka är bra, men en regerings tvång är knappast bättre än religionens och männen som utövar det. Jag tycker att Frankrike istället bör rikta insatser mot muslimska kvinnor i utbildning och integration. Det skulle potentiellt ge kvinnorna ett friare liv och Frankrike en tillgång i form av arbetskraft. Nu kommer bara kvinnorna bli utpekade, fattiga och isolerade, medan Frankrikes regering kommer bli ansedda som islamofober och pekpinne-pekare av hur folk ska klä sig.

Från en potentiell win-win till en garanterad lose-lose. Bra jobbat, Frankrike.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

jag tycker det är idiotiskt, men jag blir inte förvånad, det är ju Frankrike! Visst att burkan från början är sexistisk, men de jag känner som bär burka gör det för att de själva vill, de säger att de skulle känna sig nakna utan den, och att de bär den med stolthet. (ungefär som de flesta av västvärldens kvinnor bär höga obekväma klackar som är direkt skadliga mot fötterna med samma attityd).



Bra skrivet btw!

2010-07-19 @ 10:00:21
URL: http://sophedeluxe.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0