Share

En ballerina och en cirkusdirektör

Haha, vad roligt! Då kommer vi komma där, en cirkusdirektör och en liten ballerina!

Jag tänker hur jag ska svara, så att det inte låter som att cirkusdirektören äger ballerinan. I vanliga fall står subjektet först och objektet sist. "Kvinnan och hennes fotboll"

Så jag svarar: Ja, haha, b
allerinan och hennes cirkusdiriktör
.

Och inser att det ändå låter som cirkusdirektören äger henne. Hennes hallick typ. Prova att säga det högt för er själva så hör ni att ordföljden inte spelar någon roll.

Cirkusdirektören och hans ballerina

Ballerinan och hennes
cirkusdirektör

Maktförhållandet mellan den lilla, flickiga och lättklädda ballerinan och den manliga, kostymklädda och inflytelserika direktören är allt för tydligt för att ordföljden ska förändra det. Och så säger folk att språket inte spelar roll. Klart som sjutton det spelar roll att kvinnligt kodade ord inger en instinktiv känsla av underlägsenhet och manligt kodade ord gör motsatsen.


Men ikväll ska ballerinan (undertecknad) och cirkusdirektören (som är kvinna i mustasch) leva livet på Göteborgs cirkusskiva och dansa och skratta hela natten tills alla förtryckande ord sipprar ut genom dansgolvet!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Helena

"Ballerinan och Cirkusdirektören" kanske skulle kunna funka?

2010-06-03 @ 21:18:00
URL: http://kollektivetunderlivet.wordpress.com
Postat av: Cirkusdirektören

Tack för dansen min fina ballerina!

2010-06-03 @ 22:30:21
Postat av: Ballerinan

Tack själv min snygga direktör!

2010-06-03 @ 23:44:35
Postat av: Elin

Yey, jag tänkte faktsitk inte "ballerinan och hennes cirkusdirektör" som att cirkusdirektören ägde henne...dock tänkte ajg att de verkade vara ett par. Så helt självstädning fick ballerinan ej bli, men hon slapp iaf ägas lite i mitt huvud.

2010-06-06 @ 12:13:15



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0