Share

Separatism - på gott eller ont?

Separatism kan betyda en massa olika saker beroende på sammanhang, men i feministiska sådana brukar det handla om att separera könen. Det finns ett fåtal separatisktiska feminister som anser att det samhälle vi lever i idag är för genomsyrat av könsnormer för att någonsin kunna bli jämställt, kvinnor kommer aldrig  kunna undå att bli underordnade män, varför vi bör separera kvinnor och män helt. De två könen bör leva avskilt så mycket som möjligt från varandra.

Hm. Jag är inte riktigt med på det. Jag är säker på att väldigt få feminister är med på det resonemanget. Jag inser att mannen som norm är djupgående och näst intill omöjlig att ändra på, men det innebär inte att full separatism är den enda lösningen. Den är för det första rätt heteronormativ: Alla är klart uppdelbara i ett av två kön. Det blir också himla trist för alla som är heterosexuella. För att inte tala om dem som har vänner och bekanta av ett annat kön än dem själva. Eller samhällskostnaden för att bygga om hela stadsplaneringen. Och så vidare. Separatism i sin renaste form är varken realistiskt eller eftersträvansvärt.

Men separatism kan också betyda isärhållande av kön på andra sätt. Pojk- och flickavdelningar i klädaffärer är till exempel en slags separatism, som jag personligen tycker är väldigt onödig. Varför ska det vara så viktigt att ha "rätt" kläder på en tvååring när pojk- och flickkroppar inte skiljer sig åt? Vad är "rätt"? Vad ger det för följder att omgivningen ständigt vet vilket kön du har och att du bemöts utifrån detta? Komersiell separatism kanske vi skulle kunna kalla det.

Biologistisk separatism skulle kunna vara argument där könens upplevda olikhet hela tiden härleds till en olik anatomi. "Det beror ju på att de har mer testosteron" "Kvinnor föder ju barn så det är klart att de är bättre på känslor" Även här tycker jag att det är onödigt, och väldigt farligt. Kvinnors underordning har i alla tider berott på hennes stackars halvtaskiga kropp, som jämfört med A-modellen (mannen) inte riktigt är lika stark, lika oberoende, lika objektiv.

Sedan finns det den motsatta linjen: All separatism är fel. RFSL tycker exempelvis inte att klasser slentrianmässigt ska delas in i tjej- och killgrupper, eftersom detta ställer till det för transpersoner. Det finns också många som tycker att könen minsann är olika, men att till exempel kvotering på grund av kön är fel, eftersom kön inte ska spela någon roll. Fast det är lite där skon klämmer för mig. Kön SKA inte spela någon roll vid tillsättning av tjänster, men det gör det.

Jag har inget enkelt svar på frågan om separatism är bra elller dåligt, för jag tror att det behövs ibland och att det behöver bekämpas ibland. Transfrågor är väldigt viktiga för mig, och jag tycker definitivt att folk ska få välja grupp själv utifrån identitet, men jag anser att tjej- och killgrupper är viktiga att ha ibland. (Däremot håller jag med RFSL om att det inte ska vara helt slentrianmässigt och heteronormt.) Framförallt för att tjejerna som inte vågar eller kan komma till tals i blanande grupper ska få en chans att synas och bli sedda. Feminism är en åskådning som alla oavsett kön kan ha, men jag tror att det ibland är viktigt att kunna träffas i enkönade grupper för att diskutera, utbyta erfarenheter och få komma till tals även här. Detta beror inte på att könen är låsta i sin olikhet eftersom de har olika könsorgan, utan är helt enkelt en konsekvens av att vi lever i ett samhälle som bemöter oss och skapar oss som väldigt olika. Vi måste utgå från den verklighet vi lever i för att kunna skapa ett motstånd.

/Zäta
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0