Share

Gatorna krymper och busstidtabellen blir begriplig med åren, men jag vet fortfarande inte vad som är rätt och vad som är fel



Hur kommer det sig att de frågor som vara så svåra när vi var små är så lätta nu, och de frågor som var så lätta när vi var små är så svåra nu?


Varför går det inte att hoppa på moln? Hur ska jag någonsin hitta in till stan själv? Varför måste jag lära mig läsa? Vem ska ta hand om mig när jag blir stor?

Nu är det enkelt: För att moln bara består av små vattendroppar. Gatorna krymper och busstidtabellen blir begriplig med åren. För att kunna vara delaktig i detta skriftfixerade samhälle, kunna kommunicera med andra och göra din röst hörd. Du kommer att kunna ta hand om dig själv för det mesta, sedan kommer du att trassla in ditt eget liv i andra personers på ett fint sätt, och de kommer ta hand om dig när du känner dig sådär liten och förskräcklig.

Vad är en kvinna och vad är en man? När är jag kär? Vad är lycka? Vad är rätt och vad är fel?

Då var det enkelt: En kvinna är en sån som mamma, som har bröst och föder barn, en man är en sån som pappa som har snopp. När det pirrar i magen.
Att skratta och vara glad. Det är rätt att vara snäll och fel att slåss.

Men nu? Vad är rätt och vad är fel?

/Zäta
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0