Share

Är kvinnomisshandel ett skämt?

"I can't get over her. She seems to be doing fine. Any advice?"

"You've got nothing to worry about, son. I'd suggest going out on a rampage with the boys, getting on the booze and smashing anything that moves. Then, when some bird falls for you, you can turn the tables and break her heart. Of course, the other option is to cut your ex's face, and then no one will want her..."

Detta är ett utdrag ur en frågespalt i tidningen Zoo, som verkar vara en motsvarighet till Slitz ungefär. Misogynin sprudlar och dess motståndare får höra det vanliga: "Du har ju ingen humor!" Jag tycker inte att våld är roligt. Jag tycker inte att maktmissbruk är roligt. Vad folk gör med sina vänner i slutna sällskap lägger jag mig inte i, även om jag förstås tycker det är synd att så mycket av humorn ska bygga på rasifiering och sexism, men i tidningar och på andra officiella ställen ska det inte förekomma sådana här grova uttalanden. Nu fick författaren be om ursäkt eftersom folk reagerade, men hela tidningen verkar vara fylld med allt från "cheeky sexism into repellent misogyny."

Det västa i dylika diskussioner tycker jag är när folk avfärdar det hela med "amen vad kan man förvänta sig av Slitz-läsare." Det är klart att Slitz-läsare får en vidrig kvinnosyn om deras läsupplevelser bara förmedlar en sådan syn, liksom. Tidningen måste ta sitt ansvar. Men Slitz-läsarna kan inte heller fråntas sitt eget ansvar. De lever inte i något slags jämställdhets-vacuum där de får bete sig hur de vill för att de redan är stämplade som dumma och sexistiska! Det är kontraproduktivt både för jämställdhetsivrare och Slitz-läsarna att tänka på det sättet. Visst måste vi välja våra kamper, men att systematiskt avfärda en grupp som hopplösa kommer inte att leda till något bra.

Åsikten att kvinnomisshandel är roligt verkar dock delas av fler än Zoo-rådgivare. Bilderna nedan hittade jag på en facebookgrupp som uppmanade män att slå kvinnor. Den är numera anmäld och borttagen. Anmäl alltid när du hittar något motbjudande på facebook, det funkar för det allra mesta!






Vidrigt. Den översta bilden reproducerar dessutom vanföreställningen att det är kvinnans fel när hon blir misshandlad. Hade hon bara gjort lite godare mat, varit lite sötare, inte gnällt så mycket... så skulle han ju varit snäll. NEJ. Det handlar om makt över någon annans liv. Punkt.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Jenny

Vidrigt! Vi har ju vår svenska Slitz också med texter som den här, http://www.slitz.se/sex/artiklar/?ID=834&DepartmentID=26

2010-05-06 @ 10:54:17
Postat av: Albin

Ja, den ständiga »humorn« alltså. Jag fattar inte att dessa humorister inte fattar att humor och allvar inte är motsatta varandra, de är bara två variabler. Ett budskap kan ha både jättehögt på allvars-variabeln OCH jättehögt på humor-variabeln.

2010-05-06 @ 11:11:27
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Johanna

Har varit en såndär smygläsare ett tag nu, och bara läst och hållit med. Men jag måste bara få säga att jag är sjukt imponerad av ditt sätt att uttrycka dig, och jag håller med dig i princip allt du skriver. Du är begåvad! Fortsätt med det du gör!

2010-05-06 @ 15:35:10
URL: http://johojo.blogspot.com
Postat av: s

fyfan. det är så vidrigt. jag blir så arg så jag kokar. det är inte okej att skämta om det som om det vore kvinnans fel. detta jävla maktspel. det är läskigt.

2010-05-06 @ 20:32:54
URL: http://anewfoundfriend.blogspot.com
Postat av: Zettermark

Jenny: Tur att Jacke har skrivit ett genusvetenskapligt PM om den artikeln!



Albin och Stina: Jaa, verkligen!



Johanna: Ooo, tack så hemskt mycket! KLart jag fortsätter!



2010-05-07 @ 11:16:06
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

vidrigt

2010-05-07 @ 12:05:14
URL: http://sophedeluxe.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0