Share

Killar som är sugna på att bli hemmamän (men jobbar ändå)

"I debatten talas det ofta om hemmafruar, kvinnofällor och så vidare. Mäns inställning till att vara hemma och låta partnern försörja dem nämns sällan."

Enligt Manpowers senaste undersökning kan drygt 30% av killarna tänka sig att bli försörjda av en partner, medan knappt 20% av tjejerna svarar jakande. Jag har ingen aning om hur undersökningen gått till, vilka som tillfrågats och på vilket sätt, men att som artikelförfattaren dra slutsatsen att hemmavarande inte är en kvinnofälla känns överdrivet även om det var en bra undersökning. Det är fantastiskt att så många killar verkar ha den attityden, men faktum kvarstår fortfarande att de bara tar ut 17% av föräldraledigheten. Det är inte bara tanken som räknas.

"Sex av tio män kan tänka sig att göra avkall på sin karriär under några år för att deras partner ska kunna utvecklas i sitt jobb."

Dessutom nedvärdrar artikeln den klassiskt kvinnliga sfären - hemmet - genom att betona att det handlar om att göra avkall på karriären, inte att vinna erfarenheter, lycka och kunskap genom att vara hemma med sina barn. Det tog ett tag innan jag lärde mig att vara kritisk även mot artiklar och nyheter som var positiva för feminismen, men det behövs, för de kan ofta dölja en ganska rutten agenda de också.

Oavsett hur artikeln är skriven och undersökningen genomförd måste jag ju ändå säga att det känns som en kul utveckling att fler killar börjar inse hur viktigt det är att vara hemma - både för sin egen och sin partners skull. När jag får barn någon gång om en massa år vill jag definitivt vara hemma med dem, och jag vill precis lika gärna dela den upplevelsen med den eller de jag fått barn med och därmed kunna hänga med i karriären.

Det är ju ganska enkel matte. Om tjejer och killar tar ut lika mycket föräldraledighet kommer inte tjejerna att halka efter i lönestatistiken och killarna kommer att få bättre kontakt med sina barn. Win-win. Nu måste vi bara genomföra det också.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Amanda Svalin

Om man har barn ska man givietvis också vara med dem och då är det givetvis dumt att jobba heltid, särskilt när man har små barn. Problemen är dels att kvinnan anses vara den som ska avstå sin karriär medan mannen kan fortsätta jobba heltid, dels att vårt samhälle inte är uppbyggt kring att vara hemma med barnen. Däremot är båda två problemen något som säkert kan åtgärdas. Både män och kvinnor ska ha möjligheten att inte bara jobba heltid.

Postat av: Katrus

Tummen upp för "hushållspapper" :D

2010-11-07 @ 15:13:33
Postat av: elin

och för barnens skull! pappa kom hem!

2010-11-08 @ 17:31:32



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0