Share

Mensvärkspassion

Jag blir så jäkla trött ibland. Feminister vill inte att kvinnor ska få ha PMS, eftersom feminister hävdar att kvinnor kan tänka lika bra som män och då får vi inte prata om hormoner. Det är ju också som vi alla vet feministernas fel att kvinnor stannar hemma längre och får lägre lön än män, eftersom de hela tiden pratar om hur låg lön kvinnor får och då stannar de hellre hemma.

Jag är inte någon läkare, men jag vet att PMS vare sig är påhittat (det har en mätbar biologisk bas i hormonförändringar osv) eller gör kvinnor till sämre intellektuella varelser än män (att du är tjurig två dagar i månaden på grund av din mens hindrar dig knappast från att göra karriär). Hormoner är kemiska ämnen som fungerar som budbärare av allt möjligt i kroppen. Alla har dem jämt. Inte bara tonåringar och inte bara kvinnor.

Och när det kommer till lönerna: Kvinnor skulle inte ens ha möjligheten att jobba lite grann om det inte vore för feministerna. Folk blir inte avskräkta av att höra hur lite de komer tjäna, de blir glada över att någon bryr sig och vill förändra det.

Vem vet, kanske blir kvinnor fett produktiva av lite PMS? Jag brukar i alla fall göra allt möjligt kreativt när jag är arg. Varför ska känsla alltid värderas lägre än förnuft? Passion är bra, även om den kommer sig av mensvärk.

Aj för fan.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Amanda Svalin

Har feminister någon gång sagt att PMS inte finns? Jag har faktiskt aldrig hört något om det personligen.

PMS är heller inget handikapp som som gör det omöjligt att göra karriär eftersom det fanktist finns medicin som hjälper mot PMS. Man kan också vara kritisk till den sexistiska föreställningen "hon blev nog bara upprörd för att hon har PMS". Underförstått en sämre och subjektiv känsla som man inte behöver ta hänsyn till, fast kvinnan ifråga kanske hade rätt att vara upprörd.

Postat av: Dvärghundspossen

Jag tror absolut att PMS finns. MEN jag tror att kvinnor ibland använder "hormoner" som en ursäkt för att släppa fram känslor som dom inte tillåter sej själv att känna större delen av månaden... Exempel: En tjej säger att hon har sån PMS så en gång i månaden vill hon bara sparka ut karln och säga upp sej på jobbet, haha, vad lustigt, vad knasig man kan bli när man har PMS va? Jag bara eh... känner man sådär så kanske man inte HAR världens bästa jobb, eller världens bästa karl hemma. Eller?

2010-10-12 @ 22:11:02
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Zettermark

Nej såklart feminister inte säger det, men de tolkas så, och det har jag sett på en massa ställen.



I övrigt håller jag med er båda i allt och det där med ogiltigförklarandet är verkligen hemskt, men just här funderade jag nog över det positiva som kunde komma av PMS. Varför ska den manliga kroppen och dess icke-mens vara normen?

2010-10-12 @ 22:20:43
Postat av: Dvärghundspossen

Anti-feministiska män brukar ju framhäva testosteron-framkallad agression som ett TUFFT drag hos killar... i såna diskussioner kanske man skulle börja contra med vad jävla arg en riktig PMS-tjej kan vara. S

2010-10-13 @ 09:12:46
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: fanny

Vilka feminister tycker såhär, jag har inte sett det.



Det är trist när totalt uppenbara biologiska samband förnekas på grund av att saker och ting ska stämma in i en ideologi, det är dels förkastligt i sin, men det göra också att den ideologins förespråkare framstår som löjliga och rabiata.

2010-10-16 @ 08:56:57
URL: http://arsinoe.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0