Share

Systerskap

Hon går i högstadiet, antagligen i nian. Hon har stora kängor, mörka trasiga jeans och en huvtröja från H&M. En sådan där som är bra och ha, för 199 kr. Ovanpå ett svartfärgat okammat hår sitter en kritstecksrandig hatt överströdd med mer eller mindre kaxiga pins. Hon väger på ena höften och tittar surmulet omkring sig där hon står med sin pappa framför mig i kön. Hennes blick granskar kritiskt mina högklackade stövlar, midjeskärp och blonda hår. Det går inte att ta miste på vad hon tänker när hon vänder sig mot disken igen och nästan himlar med ögonen. Bimbo. Mainstream-tönt. En sån där tjej. Ointressant.

Jag ler för mig själv när baksidan av hennes hatt, mitt bland de små färgglada plastcirklarna om hur punk äger, skriker ut budskapen: "Stoppa homofobin!" "F!" "Grrrl" "Feminst? Javisst!" "I <3 HBTQ"

Hon skulle bara veta, tänker jag och inser att jag nog hade gjort precis likadant för sex år sedan.  Jag inser också att det är dumt att dömma våra systrar för snabbt. Vi kommer ju i alla möjliga former.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

absolut

2010-11-02 @ 23:41:47
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Katja

helt rätt ffs :)

2010-11-09 @ 13:44:43
URL: http://www.lyckokatten.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0