Share

Åtalad för att ha blivit våldtagen

Har ni läst eller sett om den svenska kvinnan som blivit åtalad av grekiska myndigheter, eftersom hon polisanmält en våldtäkt på ön Samos? Det är förstås en fruktansvärd historia och otroligt svårt för den drabbade kvinnan. Det är ingen i Sverige (bortsett från några flashback-troll kanske) som inte håller med om det.

Stina Jeffner har i sin avhandling Liksom våldtäkt typ....om ungdomars förståelse av våldtäkt intervjuat ungdomar för att undersöka när våldtäkt blir förhandlingsbart. Alltså, vad anses vara "en riktig våldtäkt" och vilka omständigheter leder till att hon* anses "få skylla sig själv"? Alla är förstås emot våldtäkt på ett teoretiskt plan, men som bi kan se i bland annat Assange-affären så blir våldtäkt förhandlingsbart när det kommer till verkliga fall. Parametrar som avgör om folk ska anse ett övergrepp vara "en riktig våldtäkt" är bland annat hur NEJ:et sägs, om det finns känslor inblandade, om tjejen har mycket sex och att tjejen mår synligt dåligt efteråt. En grund som Bjästa-våldtäkten ogiltigförklarades på var att den utsatta tjejen hade haft tajta jeans dagen efter: Det går ju inte om du har ont i underlivet.

*Det här är processer som är specifika för tjejer. Det innebär inte att killar inte våldtas, bara att logikerna kring det  ser annorlunda ut och att det är ovanligare.


Jag vill hävda att anledningen till att våldtäkten i Grekland fått en sådan uppmärksamhet i media är att den gick till precis som en våldtäkt ska göra för att räknas som en våldtäkt. Hon kände så vitt jag förstått det inte mannen sedan innan: hon hade inte bjudit hem honom. Hon blev brutalt fysikt våldtagen med synliga fysiska men som följd. Hon mår tydligt dåligt efter våldtäkten och hon hade inte känslor för mannen. Dessutom skedde våldtäkten långt bort, så ingen här känner några obligationer gentemot gärningsmannen. Sverigedemokraterna kanske rent utav får vatten på sin "bara-utlänningar-våldtar"-kvarn. Det unika med situationen är förstås också att offret blev offentligt åtalad, och på hemska grunder, samt att grekisk polis i sin förundersökning skriver att det finns en trend med våldtäktanklagelser från skandinaviska kvinnor som är ett sätt att få ut pengar från stackars grekiska män.


Jag tycker inte att det är fel av media att uppmärksamma detta fall och jag tycker såklart att grekiskt rättväsende har agerat på ett vidrigt sätt, men det här är långt ifrån det enda fallet. Vem minns inte Blondinbellas övergrepps-berättelse där polisen bara skrattat åt henne och sagt: Vad trodde du? Du hade ju kort kjol. Eller kvinnorna som blev uthängda på nätet när de de gått till polisen och pratat om HIV-test efter att Julian Assange haft oskyddat sex med dem utan deras samtycke. Vi svenskar är snabba på att dömma ut utländska män, men jag önksar att Bjästa-fallet också skulle poppa upp i våra huvuden när sånt här diskuteras. Flickan i Bjästa blev inte offentligt åtalad, men hon blev ändå åtalad av en hel bygd.

För varje våldtäkt som når löpsedlarna bemöts otroligt många fler med tysthet. Självklart kan inte varje brott bli en nyhet, men snedfördelningen i typen av brott som blir uppmärksammade (sensationella!) och hur lite detta problematiseras är skrämmande. Det fina och viktiga initiativet #prataomdet var en fantastisk motreaktion till Assange-affären, men vi måste fortsätta att prata om det även sedan den stormen bedarrat.


Kvinnor och män som blivit utsatta för sexuella övergrepp och våldtäkter ska aldrig behöva vare sig bli eller känna sig åtalade.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Julia

Fan vad bra skrivet

2011-04-14 @ 13:12:28
Postat av: Svalin

Jag såg på Efterlyst igår där de pratade om våldtäkter. En av experterna gick in på att en del våldtäkter som anmäls idag inte är några "riktiga våldtäkter". Men vad är en "riktig våldtäkt"?

Postat av: bettie

svalin - är det sant? det är ju precis sånt där som gör att den här föreställningen om vad en riktig våldtäkt är fortsätter florera. jag blir så himla arg. ett stort tv-program som efterlyst borde ju verkligen ta ansvar för vad som sägs och de föreställningar de för vidare.

2011-04-14 @ 13:49:58
URL: http://bettievonfraucht.blogspot.com/
Postat av: Anonym

vad säger jag till min vän som hävdar att transpersoner bör uppsöka psykolog för att "felet sitter i huvudet" och att staten inte borde bekosta könsbyten?

2011-04-14 @ 14:24:41
Postat av: Moa

anonym: Du kan säga att "Ja, transpersoner borde uppsöka psykolog om de vill ha vård. Ja, transsexualism sitter i huvudet, och det enda som hjälper mot dysforin (att känna sig vilsen och fel i sin kropp) är att behandla kroppen med hormoner och/eller kirurgi.



Angående om staten borde betala eller inte så beror det väl helt på politisk uppfattning. Men jag har svårt att se något riksdagsparti i dagsläget jobba för att alla ska betala hela sin sjukvård ur egen ficka. Är man riktigt cynisk så är det mycket lönsamma för samhället att ha en frisk person som lever till 70-80 än att en 20-åring tar livet av sig på grund av att han/hon/hen inte fått den nödvändiga sjukvården (räkna med alla bidrag ett barn får upp till den åldern, och hur lite som hinner betalas tillbaka i form av skatt så ser du nog...)



Personligen tycker jag att det är en självklarhet att alla som behöver sjukvård ska kunna söka den och få den utan att det ska kosta en massa.



Helt ärligt tycker jag att lekmän som inte vet något om transsexualism eller transrelaterad identitetsproblematik ska tycka så jävla mycket utan inse att det kanske finns något de inte kan förstå. Du kan liksom inte TYCKA att "felet sitter i huvudet därför fungerar bara psykologi och könskorrigeringar är onödigt". I så fall så tänker jag TYCKA att alla som uttalar sig om statlig financiering av sjukvård ska betala sin egen sjukvård och mediciner. Se hur kul det är när du ramlar och bryter armen. Vill du röntgas, har du verkligen råd med det? Ligga inne över natten när du har 40-grader feber. Inte om du vill kunna betala hyran! Bu-fucking-hu!



Allt det ovanstående kan du hälsa din vän, ackompanjerat av ett valfritt finger.

2011-04-14 @ 15:30:48
Postat av: Anonym

tack <3

2011-04-14 @ 17:39:41
Postat av: Britta

Åh, Stina Jeffner har jag haft som seminarieledare/föreläsare! Hon är grym! Och dessutom väldigt rolig!

2011-04-14 @ 23:40:46
Postat av: Martina

Kolla videon, visst ska hon skaffa blogg?!



Fin blogg btw :)

2011-04-14 @ 23:59:19
URL: http://martinasalvadors.blogg.se/
Postat av: Laseroperation Ögon

Fiffigt! Jag följer din blogg :D

2011-04-15 @ 00:22:54
URL: http://laseroperationögon.se/
Postat av: Joe

Åh det är så förplytat viktigt att förstå varför SD vurmar för diskussioner kring våldtäkt! De bryr sig inte ett SKIT om kvinnors rätt i det här samhället, snarare ser de att kvinnor är ytterligare en nationell egendom som måste försvaras.



Jag skrev ett inlägg om ´et här: http://joesbryderier.blogspot.com/2011/04/de-andra.html

2011-04-15 @ 09:53:33
URL: http://www.joesbryderier.blogspot.com
Postat av: profanum_vulgus

Blondinbella har ju erkänt att hon hittade på övergreppet.



Hur vet du att den svenska kvinnan är oskyldig och att den grekiska mannen är skyldig?

Om hon är oskyldig så är det väl precis som med Assange bara att åka dit och delta i rättegången?

2011-04-15 @ 10:44:43
Postat av: profanum_vulgus

Hur är det förresten med den här svenskan som blivit våldtagen (minst) fyra gånger i Grekland, en gång varje gång hon åkt tid och som tar ut försäkringspengar för varje våldtäkt?

Är de anmälningarna också sanna?



http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1301410/UK-teacher-Greek-holiday-accused-rape-woman-preys-tourists.html



http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/7933190/Britons-trapped-in-false-rape-sting-by-blonde-Swede-on-Greek-island.html

2011-04-15 @ 10:57:22
Postat av: Zäta

profanum_vulgus: Nej, Blondinbella har inte erkänt att hon hittat på övergreppet. Var har du läst det, flashback?



Skulle du vilja delta i en rättegång som på förhand dömt ut dig? Alla svenska försäkringsbolag intygar ju att denna "komplott" av svenska kvinnor inte existerar.



Apropå dina länkar: Att en kvinna gör något dumt, om det nu är sant, betyder inte att alla ljuger.



Sluta hitta på fakta och sluta dubbelposta! Varför måsta alla antifeminister dubbelposta?! Jag förstår inte!



Joe: Jag förstår inte riktigt om du kritiserar eller håller med mig, men jag håller i alla fall med dig och det var i din bemärkelse av SD:s politik jag gjorde den raljanta liknelsen.

2011-04-15 @ 11:30:42
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: profanum_vulgus

Nej det var på någon annan av de där flick-bloggarna. Men hon kanske ljög å andra sidan.



Nej precis som att Assange inte vill komma till Sverige så vill hon inte åka till Grekland.



Det enda försäkringsbolag som uttalat sig är If, och vad de säger är att det är få som begär ersättning för överfall.



Nej, men vad det visar är att alla inte talar sanning. Hur vet du att "Anna" talar sanning och att hon är oskyldig?



Jag har inte dubbelpostat.



2011-04-15 @ 11:36:30
Postat av: Efraim Sveinn

Alla oavsett kön och nationalitet har rätt att anklaga varandra. I demokratiska rättsstater är det så. I nämnda fall har ingen dömts ännu, varken mannen eller gärningskvinnan. Förstå vinken!

2011-04-15 @ 23:34:59
Postat av: Angelica

Jag kan säga att samma sak som hänt i Grekland hände mig i Sverige - förutom anmäld för förtal då.

Jag blev våldtagen. Jag blev läkarundersökt och hade på papper att det fanns tydliga bevis på skador i och omkring underlivet. Ändå fälls inte mannen. Det går inte ens till domstol. För inga vittnen fanns. Fast de SA att de trodde mer på mig.

Sedan har jag fått möta kompisar till han som våldtog och bekanta till honom - och jag har fått så mkt skit!! JAG!

Och manliga poliser har uttalat sig om hur vanligt det är att tjejer ljuger om våldtäkter men i 100% av fallen där kvinnan INTE ljuger så blir mannen fälld!

Jag säger bara det: blir jag någonsin våldtagen igen så anmäler jag inte. Då tar jag livet av mig. Och den gången kommer jag att lyckas. För ingen JÄVEL bryr sig, alla ifrågasätter och alla är på killens sida!!

2011-04-16 @ 08:22:50
Postat av: Angelica

Och beviset att "alla" alltid är på mannens sida finns ju här också, alla (killar?) som påstår att ex.Blondinbella erkänt att hon ljög, som påstår att om hon (tjejen som blev våldtagen i Grekland) nu är oskyldig - var inte bara åka dit och delta?

Möta mannen igen, en man som är mer värd i sitt land än vad grekiska kvinnor är. Och hon är svensk och har ni läst uttalandet från Grekland om att alla svenska kvinnor är horor??

http://www.dn.se/nyheter/sverige/grekisk-diplomat-fick-sparken

Han fick visserligen sparken, för syns skull.



Dessutom, med tanke på första kommentaren - när jag var hos polisen och anmälde (tillsammans med mina föräldrar och min sambo) så var jag chockad och ville inte. Men jag berättade vad som hänt mig för en kvinnlig polis, hon sa att jag borde anmäla för det jag varit med om är en VÅLDTÄKT! Hon satte ord på vad som hänt. Jag var i chock väldigt lång tid efteråt och hade jag inte haft nära och kära som hjälpt mig och tagit mig till sjukhus och polis hade jag inte anmält. Och nu efteråt så ångrar jag ändå anmälan...

2011-04-16 @ 08:30:45
Postat av: Angelica

Efraim Sveinn: utredningen om våldtäkt har lagts ner!!! Det händer här också hela tiden. Berätta nu för mig vad det är för vink i det som jag bör förstå? För är åtalet nerlagts så kommer saken inte prövas i domstol. Alltså kan ingen bli dömd eller fälld för våldtäkt. Däremot förtal!

Intressant ordval förresten, du skriver mannen och gärningskvinnan. Inte gärningsmannen och gärningskvinnan.

2011-04-16 @ 08:36:10
Postat av: profanum_vulgus

Angelica:

Hur tror du att det är med anmälningar om falsk tillvitelse då?



Det här med att hon borde åka dit och delta om hon nu är oskyldig är ju parodier på samma argument som användes mot Assange.

2011-04-17 @ 00:09:34



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0