Share

En välkänd retorik

Idag läste jag två bra artiklar i Svenskan. En balanserad och insiktsfull artikel av en professor i juridik angående Anna-våldtäkten: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bojkotta-grekland-som-resmal_6106579.svd
Och ett mycket intressant reportage om motstånd, patriarkat och kvinnokamp i Saudiarabien: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/saudiska-kvinnor-trotsar-traditionen_6107921.svd

Jag gillade att artikeln undvek den vanliga "kvinnor-i-slöja-är-offer-fällan" och istället gav en bild av starka individer med mycket begränsade ramar att röra sig inom.
En av de mest effektiva förtryckarstrategierna är att Saudiska kvinnor inte får köra bil, vilket begränsar deras rörlighet och självständighet enormt i ett land utan utbyggd kollektivtrafik. Det kändes som en bisarr kontrast till mitt eget liv, där jag just nu övningskör flera timmar om dagen för ett körkort som mest "är bra att ha".

Men allt var inte en bisarr kontrast till mitt liv. Jag kände igen retoriken allt för väl. Över en halv värld och lika många kulturskillnader som annorlunda livsvillkor ljuder stämmorna: "vi har viktigare saker än kvinnors rättigheter att ägna oss åt just nu".
/Zäta

PS. Ursäkta inläggets fulhet. Mobilblogg är inte ultimat.
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0