Share

Lite halvt våldtagen?

På en fest häromveckan stod vi ett gäng tjejer och snackade sex. Öppenhjärtligt och fylleglatt frågade snart någon när vi hade fått till det senast. En av tjejerna tittade rakt på mig, sa "räknas det om man blir lite halvt våldtagen i sängen av sin pojkvän?" och skrattade lite.

Jag skrattade inte.

Jag känner inte personen särskilt bra och vet inget om hennes förhållande. Jag vet inte heller precis hur det gick till utöver det hon berättade. "nejmen ni vet alltså när man ligger där typ medvetslös av trötthet och ba: jaja."

Nej det vet jag inte.

Det här med att ställa upp. När det är lättare att ha sex än att ta en konflikt trots att kåtheten inte infinner sig. Det finns ingen skarp gräns där sex blir till våldtäkt, men det finns gränser och de sitter alltid i samtycket och ömsesidigheten. Men jag tycker det är intressant att diskutera samtycke. Tjejen på festen hade samtyckt: hon sa jaja, men var det okej för det?

Jag skulle inte säga det. Folk ska inte behöva använda ordet "våldtäkt" när de talar om sitt sexliv, även om det är med en skämtsam ton. För det betyder att det fanns något i samlaget som förde tankarna till våldtäkt, och det är inte okej.


Det är förstås svårt att leva i ett monogamt förhållande om de ingående parterna har olika sexlust, och jag respekterar att det är den enda samlevnadfromen som kommer i fråga för många, men det gör inte tjat-sex och medvetslöshets-sex och allmänt gråzonsex okej. Det är skitjobbigt att bli avvisad. Sex är ju inte hela livet, men för mig är det viktigt och jag skulle nog inte palla vara tillsammans med någon som hade en mycket mindre sexlust än mig som grundläge. Jag skulle inte vilja känna mig avvisad och jag skulle inte vilja att min partner kände sig pressad. Det är klart att vi inte behöver ha en ideal matchning, eller att det inte behöver vara viktigt för alla, men jag tror att om vi vågade prata om sex och behov som legitima anledningar att vara missnöjd i ett förhållande så skulle vi göra det lättare för oss.

Folk som gillar sex är inte ytliga. Folk som tycker sex är oviktigt är inte stela. Folk är bara olika och bör respekteras för sin olikhet. Däremot så ska folk aldrig behöva känna sig våldtagna. Inte på skoj. Inte lite grann. Inte för den goda stämningens skull. Aldrig. Det är inte förhandlingsbart.


Vi kan inte heller bortse från den könade aspekten av denna fråga. Majoriteten av gråzonsexet drabbar kvinnor. Det beror förstås på att vi lever i en kultur som uppmuntrar män att leva ut sin sexualitet och kvinnor att vilja ha mäns uppmärksamhet. Men det beror också på att allt för många killar* inte får lära sig att läsa av människor eller ta hänsyn till andras känslor i vårt samhälle. Det verkar kanske självklart att sluta jucka när din sexpartner stelnar till och osäkert tittar på dig, men det verkar inte vara det för alla. Visst kan det hända att du är så inne i sexet att du inte märker alla känslouttryck, men jag tycker att det är en självklarhet att andra signaler än ett skrik i form av "NEJ, STOPP!" ska kunna vara giltiga. Sex (bortsett frå onani) är ett samspel. Något vi gör tillsammans. Det betyder att vi har koll på vad de andra gör och verkar känna.

Jag önskar att sexualundervisningen vågade ta i dessa frågor och att fler vågade säga både ja och nej. Det är inte fel att vilja ha mycket sex, så länge alla är med på det. Det är inte heller tråkigt att säga nej när det känns skumt att knulla. Det är en självklar rättighet!

/Zäta

*Hej kille! Jag menar inte att alla killar gör detta. Om du inte brukar fortsätta knulla med folk som verkar ogilla läget behöver du inte ta åt dig och inte heller anklaga mig för att utmåla alla män som svin. Tack!
Share



Kommentarer
Postat av: Nina

Avsaknaden av signaler som menar ja, betyder nej. Det är inte svårt att uppfatta om man är lite lyhörd.

2011-04-04 @ 07:12:08
URL: http://Ninaruthstrom.se
Postat av: svalin

Jag tycker det är en svår fråga. Sex ska bygga på ömsesidighet och samtycke, men om den ena låter den andra hålla på säger "ja,ja det går bra" men egentligen inte vill, är det våldtäkt då? jag tycker inte det. Människor måste visa på ett tydligt sätt vad de vill och inte vill, antingen genom kroppsspråk eller genom att uttrycka sig verbalt.

Postat av: Zäta

Det är det jag menar med att våga säga ja och nej. Att alla parter faktiskt visar JA när vi vill det och NEJ när det känns fel. Men vi kan ju inte bortse från normerna som gör att tjejen får dåligt samvete om killen inte får komma. Och sedan kan vi förstås problematisera pressen på killar att vilja knulla jämt också, men det är inte vad detta inlägg handlar om.



Jag skulle inte heller säga att exemplet du sa var en våldtäkt, men det betyder inte att det var helt okej heller. Gråzonsex!

2011-04-04 @ 10:23:38
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag brukar sällan vara sugen på sex innan förspel, så i mitt fall brukar jag ofta säga ja även om jag inte har lust. Jag vet ju att jag FÅR lust nästan direkt. Men självklart fungerar det inte så för alla och då säger det sig självt att det är viktigt att partnern är uppmärksam på signaler eller bara ett vanligt "nej".



(Vill bara klargöra att även om mitt och min partners sexliv verkar ojämställt utifrån min beskrivning är det absolut inte det. Min partner är noga med att fråga mig åtminstone 2-3 gånger om jag verkligen vill ha sex - för han märker ju att signalerna inte riktigt finns där innan jag har blivit upphetsad. Och även om han vet att det alltid är så för mig skulle han aldrig chansa på att jag vill, bara för att det brukar vara så.)

2011-04-04 @ 11:51:31
Postat av: svalin

Det är absolut ett problem att tjejer känner press att ha sex när de inte vill, men gör det ändå. Det är någonstans i gråzonen och ska problematiseras, men det är inte våldtäkt.

Postat av: Joe

Boktips!

"Våldtäkt och Romantik" av Katrine Kielos

2011-04-04 @ 19:33:45
URL: http://www.joesbryderier.blogspot.com
Postat av: Frida

Det får mig att tänka på Enrique Iglesias nya video, "tonight I'm loving (fucking) you", där det uppenbarligen flashar förbi en 'halv-våldtäkt'. Men självklart glorifieras hennes "nej" när hon ser ut att efter ett tag ge upp med att försöka värja sig från honom och njuter ändå. Jag mår lite halvt illa.

Postat av: antikythera

Att ställa ett sådant krav på någon, mest männen att läsa av en kvinna som vid många tillfällen vill, andra inte, men visar samma känslor, samma uttryck, är samma helt enkelt vid många tillfällen, detta är fel. Vill man inte till hundra procent ska det inte vara den andras uppgift att "läsa" av den andra. Utan det ska komma ett NEJ om man inte vill. Svårare än så är det inte. Ingen på denna jord kan läsa någon, för att sedan ha 100% rätt när det kommer till viljan hos personen. Förr eller senare händer det att personen som var tyst, sa inget, inte ville. Vems fel är det då? Självklar är det personen som inte sa något, man som kvinna. Har man just träffat en person så är detta mycket svårt, omöjligt i princip att läsa hen. Vi alla visar känslor och tyckande på olika sätt, att kräva att vi är medvetna om dem alla är fel. Vad man istället ska fokusera på är att få folk att förstå att ett NEJ är ett nej. Också att det ska vara ok att säga nej, detta riktar sig mest till att kvinnor ska våga säga nej. Självklart ska man ju också kunna läsa dom mest grundliga beteenden.

Mycket av detta grundar sig i att många tror att män tänker med kuken och skulle inte kunna ta ett nej, säger man nej kommer han ta vad han vill ändå. Vilket man får läsa om på alla möjliga bloggar som sprider dessa lögner, även i media får man läsa om detta. Nu är det ju faktiskt så att 99% av alla män kan ta ett nej, vi blir inte arga eller sura och kräver sex. Det händer att även män säger nej.

Raka puckar tror jag på.

Ni tycker att det är så självklart att vi män ska sluta jucka när ni "stelnar till" som du beskriver, vi tycker det är lika självklart att man då säger nej om man helt plötsligt ångrade sig.:)

2011-04-10 @ 20:08:23
Postat av: anonym

skrattar åt tillägget i slutet ang. vilka killar som ska ta åt sig Yes, ibland behöver man ju förtydliga...



Till sakfrågan då: Sex är knepigt. Våldtäkt är alltid fel, ja. Vi ska dock inte utgå ifrån att personen som "går med på" sex alltid är ett offer, eller inte lika gärna hade kunnat säga nej.



Personligen hade jag inte haft något emot att bli lite halvt våldtagen av min partner. Det finns alltså de som tänder på att ha sex mot sin vilja, eller njuter av sex även om de inte är sugna egentligen, eller njuter av att se sin partner njuta även om de själva inte är sugna, kanske till och med tycker det känns lite obehagligt eller gör ont rent fysiskt men ändå fortsätter ha sex, etc. Eller helt enkelt inte ser det som en så stor sak att låta partnern göra sin grej (använda ens kropp) medan man själv håller på att somna... Är det då rimligt att utmåla dessa personer som offer? Jag tror inte det.

2011-04-20 @ 04:01:14



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0