Share

Jag har hört att spretigt är charmigt...

SVT Debatt bad mig skriva en artikel om mina erfarenheter av att skrva där, så sagt och gjort. Blev lite irriterad på deras egen-komponerade ingress som trycker på helt fel saker och dessutom säger "transsexualitet" när det heter "transsexualism", men men, blir du publicerad blir du också missförstådd. Pressens första regel, eller nått.

För övrigt är jag helt slut, inte så mycket av studierna som just börjat utan av funderingar kring vad ska hända sen. Vart jag vill egentligen, efter kandidaten liksom. Jag funderar också på andra saker, så som vad jag ska blogga om. Såhär ser sista sidan* i mitt anteckningsblock ut just nu:

¤ Queerfeminism, queer feminism och feministiskt queerande -- vad är det, vad är skillnaden och hur ska vi förstå begreppen? En (högst personlig) utredning.

¤ World Traveling och att vara i olika världar. Drawing on Maria Lugones' theories of "world"-traveling and cross-cultural identeties I will arge that plurality and a loving perception is not only central in feminist ontologies, but also in understanding ourselves as being in the world. Realte to queer vs heteronormative contexts.

¤ Mina egna privilegier. Vilka är dem och hur får jag syn på dem? Viktigt att påminna sig själv om. Bostadsgrejen!

*Skriver ni också allt det viktiga längst bak? Alla mina  halvfärdiga tankar av större eller mindre vikt brukar hamna där. Jag började fundera på idag hur mycket sista sidan av ett anteckningsblock säger om en person...

Nu ska jag avsluta detta rekord i spretighet med ett citat ut min SVT-krönika, och med att svara nätollarna i Debatts kommentarsfält som tycker att jag är en gnällspik: Nej, jag grinar inte för lite motstånd, herregud så hade jag slutat blogga för länge sedan. Jag har däremot en viss självbevarelsedrift. Poängen med artikeln var inte att säga "du får inte vara dum mot mig när jag tycker saker", utan att säga "du är så förbannat dum mot mig när jag tycker saker som går utan för liberala hetereonorma system att jag blir tvingad till tystnad". Det är en enorm skillnad. Att möta motstånd är en sak. Att höra hur äcklig, onödig och korkad du är, är en helt annan sak. Det ena är legitimt, utvecklande och bra. Det andra är ett yttrandefrihetsproblem.


Däremot blir det intressant när vi talar om Public service. Har SVT en skyldighet att släppa fram personer som annars inte får komma till tals? Jag anser inte att SVT bör publicera anti-demokratiska artiklar i yttrandefrihetens namn, för yttrandefrihet handlar om att kunna vara regimkritisk och få uttrycka politiska åsiker, inte om att få säga precis vad du vill, när du vill. Våra grundlagar är inte till för att vi fritt ska få förolämpa varandra på nätet. Jag tycker dock att en mediainstitution som inte styrs av kommersiella intressen borde verka för att låta de personer som annars blir bortsorterade bara för att deras namn inte har skyhög igenkänningsfaktor, men som har relevanta saker att tillägga och viktiga historier att berätta, ta rum i debatten. Hela krönikan.

/Zäta



Share



Kommentarer
Postat av: auuus

Shit, vad modig du är. Jag måste erkänna att jag nog aldrig skulle vågat publicera något på svt:s debattsida. Tror inte jag skulle kunna hantera hatstormen alls.

2011-08-30 @ 00:47:01
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Anonym

Såg din artikel när jag var inne på svt idag. Förutom kommentarer, kom ihåg att vi som blir glada när vi ser unga smarta tjejer som dig skriva finns också.

2011-08-30 @ 01:12:34
URL: http://nyaflickrummet.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0