Share

Klok är ett mycket underskattat ord

Vet ni vad jag är superbra på? Att oroa mig.
Det kanske inte verkar så. Jag vet att många människor uppfattar mig som lugn, självsäker och med ett starkt framåtdriv. Och det är sant. Jag är på det viset. Också.

Men jag är fantastiskt bra på att låsa fast mig själv i grubblerier. Tänka "är det här rätt?" istället för att prova och se om det var rätt. Tänka "tänk om jag inte kan gå på konserten för jag blir förkyld?" istället för att glädja mig åt att jag har biljetter. Känna "gud vad hemskt att misslyckas på provet" istället för att inse att sannolikheten för det är nästan noll om jag anstränger mig lite. Och det är förfärligt jobbigt för mig själv, och ibland för min närmaste omgivning.


Fast det finns som tur är en sak till jag är bra på. Att klä tankar i ord och formulera farhågor till överblickbara meningar. Och då känns allt genast mycket lättare. Om jag hade en pulsmätare just nu lovar jag att den skulle visa en rejäl sänkning bara på de sju minuter det har tagit att författa den här korta texten. Det är som att ett lugn och en säkerhet sänker sig över mig bara jag får sätta oron på pränt i någon form.

Jag vet förstås inte, men jag misstänker att det fungerar likadant för väldigt många bloggare där ute. Bloggen som lugnande medel. (Det ni, som bara bryr er om kapitalistisk vinning och tycker att hård medicinsk forskning är det enda som ska satsas pengar på. Om bloggen sänker vilopulsen minskar risken för hjärtkärl-sjukdomar, folk lever längre och producerar mer. Jobbig sak att argumentera emot.)

En sak jag däremot vet, är att det finns många med mig som har den här benägenheten till oro. Och för alla er, och mig själv, skulle jag vilja upprepa några kloka ord som min kära Warren sa till mig en gång:

Tänk om du kunde lägga all den tid du oroar dig över att misslyckas, på att jobba på att lyckas. Vad mycket enklare det vore för dig.

Nu är Warren förstås amerikan, för ingen svensk som inte läst för många böcker av Dalai Lama skulle ens drömma om att säga något så översvallande och snusförnuftigt, men det ändrar inte på faktumet att det var väldigt klokt sagt.

Och klok är ett mycket underskattat ord.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Kitten

Att oroa sig är verkligen onödigt och slöseri med tid, läste nånstans att typ 80 % av allt vi oroar oss för aldrig ens slår in...Men det är givetvis inte lätt att lära sig sluta, men kanske värt ett försök? Bra att du har bloggen iaf, så du får utlopp för oron ibland. Ha så kul på queertopia!

2011-08-18 @ 15:43:24
URL: http://www.kitteninlove.blogspot.com
Postat av: Anonym

det var mycket klokt sagt!

2011-08-19 @ 20:24:56
Postat av: Anonym

det var mycket klokt sagt!

2011-08-19 @ 20:29:42



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0