Share

Om betydelsen av att säga snippa

Asså snopp. Så himla töntigt ord! Snopp, snopp. Snoppa jordgubbar liksom. Det låter bara barnsligt och konstigt. Hemma hos mig sa vi alltid dase. Det gillar jag.


Nej, jag har heller aldrig hört någon ha den monologen. Om vi däremot byter ut "snopp" mot "snippa" (och kanske "dase" mot "kissemurra") så har jag sett den många gånger. På bloggen fick jag nyligen frågan om jag visste var ordet snippa kommer ifrån och när det blev allmänt vedertaget av Jenny. Hon säger själv att det blev upptaget i SAOL 2003, (jag kollade upp detta och det riktiga årtalet är 2006) men att det inte säger så mycket om den reella spridningen av ordet. När blev det en naturlig del av språket?

Blomma Bladsdotter fyller i att initiativet till ordet var feministiskt, men att det samtidigt fått kritik från feministiskt håll för att bara spela på en omskrivning av snopp -- än en gång utgå från mannen som norm, och undrar vad jag tycker i frågan. Lady Dahmer skriver idag på sin blogg om hur viktigt det är att ge barn ett språk för att kunna benämna sitt könsorgan, och att detta syfte står över eventuella invändingar på att ordet är "fult".

År 2003 var jag 13 år och inte alls medveten om feminstiska diskussioner eller att ord kunde vara så betydelsebärande, men efter lite efterforskningar har jag sett att ordet anses ha lansterats av RFSU i början av 2000-talet. Detta stämmer också med att SAOL inte är normerande för språket i primärt syfte (även om det såklart blir en effekt av ett sådant spridd och acceterat verk), utan istället vill spegla språket så som det används i just den tidsepoken. SAOL kan alltså inte ha tagit in ordet "snippa" innan det hade börjat användas i viss utsträckning i svenska språket. Språkforskaren Karin Milles fann att det främst var förskolepersonal i storstäder som använde ordet 2006. Cirka 40 procent använde ordet då. Jag misstänker att det är fler idag. En annan kul grej jag hittade var att S-kvinnor Uddevalla lade fram en motion 2006 om att användningen av ordet snippa skulle standardiseras i skola och förskola, som såklart mötte det vanliga gubbiga motståndet om att det finns viktigare saker att prata om. 2006 verkar alltså ha varit något av ett genomslagsår för snippan.

När det kommer till åsikter kring om snippa är feministiskt eller inte är jag böjd att hålla med Lady Dahmer. Det är kanske inte ett perfekt ord, men det är ett ord som har fastnat och som idag känns naturligt att säga för många barn, och till barn. Snippa har en gamma etymologisk betydelse av att "knipa ihop", eller "hålla inne med" något som kan tolkas både positivt och negativt, men som i alla fall inte signalerar total passivitet. Karin Milles har även funnit gamla definitioner av "snippa" från Skåne. Snippa översätts med grisvagina 1942, och 1932 är det en beteckning för urinrörets mynning på en ko. En annan otrevlig betydelse är »en kvinna som är otrevlig/grinig«. Men även om språkhstoria kan vara betydelsebärande så tror jag inte att Skånes grisvaginor har särskilt stark bäring på 2000-talet, och den faktorn är därmed ganska eliminerad.

Sedan har vi frågan om snippa helt enkelt är för likt snopp. Är det bara en härledelse från snopp, som en spegling och inte ett eget ord med egen mening? Här vill jag faktiskt ge credd till ett antifeministiskt inlägg jag läste i efterforskningarna, som hävdade att den feminina formen av snopp rimligen borde vara snoppa, och inte snippa. Jag är böjd att hålla med. Det är inte en uppenbar härledelse från snopp, och att orden är lika kan faktiskt vara en fördel, i alla fall när det används med barn. "Du har en snopp, jag har en snippa, vi är inte så olika ändå."

Invändningen att ordet är "fult" och "påhittat" är ju blaj. Som Lady Dahmer säger spelar det väl ingen roll om vi tycker att "armbåge" är ett fult ord, vi måste använda det för att göra oss förstådda ändå. Och påhittat... vad tror ni att ordet "snopp" var från början då, sänt från himmelen inristat i en stentavla? Den enda skillnaden är att snippa hittades på som namn för ett könsorgan mer nyligen än vad snopp gjorde.

Till sist har vi också invändningen att det redan finns en massa namn på kvinnliga könsorgan. Ja, men hur jävla bra är de då? Jag gillar i och för sig fitta som benämning på vuxna personers könsorgan,* men på samma sätt som att jag inte skulle säga kuk om ett barns penis skulle jag inte säga fitta heller. Här citerar jag mig själv från ett gammalt inlägg (och lägger till ett par ord):


Fitta, vulva. Skulle du säga det till dina barn? Nej, alldeles för vulgärt. 
Vagina, slida. Krångligt och vetenskapligt, och det sistnämnda exkluderar dessutom större delen av organet. 
Mus, bäver, kissemurra. Det är ju förtusan djur, som inte har den minsta likhet med en vagina. Ska vi kalla det manliga könsorganet för myrslok och noshörning? Fy så förvirrande.
Köttros, ros. Men kom igen, det är ingen blomma heller.
Framstjärt. Senast jag kollade var vårt könsorgan inte en del av rumpan. 
Springa. Det är nedlåtande. Som om det inte var något mer än just en springa. Ska vi kalla männens motsvarighet för utbuktning?


Därmed framträder snippa som en ganska bra kandidat på vad vi kan erbjuda i språkväg för att ge flickor möjlighet att definiera, tala om och förstå sin egen kropp. Det går nästan inte att överbetona vikten av detta. Flickor har rätt kunna tala om sin kropp. De måste kunna tala om smärtor, övergrepp, njutning, konstigheter, upptäckter och nyfikenhet som anknyter till deras könsorgan, och de behöver ha ord för att göra det. Jag är för inomfeministiska diskussioner i allmänhet, men att gräva ned sig i etymologiska petitesser i när så mycket står på spel verkar bara kontraproduktivt. Det kan vara viktigt att nämna, att inte okritiskt acceptera "nylanserade" ord och alltid vara medveten om ordens performativa makt, men i just detta fall anser jag att fördelarna vida överstiger nackdelarna.

Jag önskar att ordet snippa hade funnits när jag var liten. Jag undrade alltid vad bakstjärten kunde vara för något, när jag nu hade en framstjärt och en rumpa...

/Zäta

*Personligen föredrar jag fitta som namn på (de flesta) kvinnliga könsorgan, men jag förstår att de som varit utsatt för "fitta" som skällsord kan ha en negativ upplevelse av det. Däremot tycker jag att det är viktigt att inte göra omskrivningar som spär på skam och tystnad kring kvinnlig sexualitet och anatomi, och tycker att det ligger en kraft i att ta tillbaka ordet fitta och göra det till vårat.
Share



Kommentarer
Postat av: Pether

Du e patetisk.

2011-08-22 @ 23:57:26
Postat av: Lorven

som jag sa i en kommentar hos LD så använder jag och några av mina vänner ordet murga. jag tycker om det för att det går att använda både när man pratar med barn och vuxna. sen gillar jag klangen på ordet. skickade in det förslaget till RFSUs tävling back in the days men det vann ju tyvärr inte.

2011-08-22 @ 23:59:43
URL: http://groddjuret.bloggproffs.se/
Postat av: Emma S

Jag känner en stark vilja att få träffa denne Pether i verkligheten och se honom djupt i ögonen. Kanske ge honom en kram. Han verkar lite ensam.

2011-08-23 @ 00:48:36
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Fitta är bra. Det är kraftfullt, positivt och härligt. Dock är snippa vad jag använder till barn.



Härligt konstruktiv kommentar av Pether. :(

2011-08-23 @ 08:09:47
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen fanny

Vem bryr sig om det liknar "snopp". Det är alla gånger bättre än kissimurra eller ngt annat jävla ord. Jag säger fitta om mitt eget kön, men det känns fel för ett barn.

2011-08-23 @ 10:20:27
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Elin Astrid

Mycket bra inlägg! Precis som hos Lady Dahmer suckar jag bara åt folk som ba" Men det är fuuult! Vi har alltid sagt kissen och det har funkat jättebra!"

Det HETER snippa. Om någon skulle få för sig att säga pulla eller kissen om min eventuella framtida dotters kön skulle jag bli förbannad.

2011-08-23 @ 11:26:05
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: inkd

Word!! Fan vad jag också önskar att benämningen snippa användes när jag var liten! Vi sa alltid springar, gillade aldrig det! Jag tyckte det lät så intetsägande och trist! Sen började min brorsa kalla det sprickan, vilket ju låter både smärtsamt och som om man bara tagit ett helt plant "skrev" och gjort en spricka i det! Vafan?! Och vissa sa mus också..uhhh, fyfan för alla gulligulliga ord! Musen, kissen, rosen, blomman. Urk. Snippan och Fittan! <3

2011-08-23 @ 17:29:51
Postat av: Svalin

Jag tycker snippa är ett rätt bra ord. Det är trots allt bättre än andra benämingar som framstjärt eller kissiemurra.

De ord som bör användas tycker jag beror mycket på sammanhang. Snippa tycker jag är en bättre benämning när det rör sig om flickor. Vagina/slida används när man är hos gynekologen, eftersom de är kliniska och vetenskapliga ord. Fitta, som är ett mer sexuellt ord kan används för tonårstjejers och kvinnors könsorgan, om man tycker det är bra förståss. Vissa tycker ju det är ett vulgärt och nedsättande ord och vill därför inte använda det. Jag tycker dock att det är bra om man tar tillbaka det ordet från sexisterna. Det är inget fel eller fult att ha en fitta.

Postat av: Jenny

Sorry, jag blandade ihop årtalen lite...



http://www.jamstallt.se/docs/Snippa.pdf kan man läsa följande:

"I början av maj 2003 beslutade RFSU att både flickor och pojkar har rätt till ett allmänt, positivt och vedertaget namn på sitt kön. Både flickor och pojkar har rätt att betraktas som hela människor med kön, men fortfarande får många flickor höra att: "flickor har ingen snopp". RFSU beslutade därför att ge flickornas kön namnet Snippa. Detta namn vann även när tidningen Förskolan hade omröstning. År 2006 skrevs Snippa in i Svenska Akademins ordlista."



Personligen tycker jag inte det spelar så stor roll om 'snippa' liknar 'snopp' eller varifrån ordet kommer.Det viktigaste är ändå (som LD skriver) att det nu äntligen finns naturliga benämningar på både pojkars och flickors könsorgan, som de flesta barn (och förhoppningsvis vuxna) känner till och är bekväma med. Jag arbetar själv i förskolan och de flesta barn jag möter säger snopp och snippa (och jag slås varje gång över hur mycket enklare och naturligare samtalen blir nu, jämfört med för tio år sedan... Tänk vad ett ord kan betyda!).



Jag är dock fortfarande nyfiken på exakt hur ordet blev så vardagligt. Det är nog ingen slump att förskolepersonal använder det oftare, men hur började det? Det är ju en sak att besluta om ett ord men hur tog sig snippan vidare från RFSU och SAOL ut till barnfamiljer och förskolor? Gjordes det någon medveten satsning av t ex RFSU? Eftersom det verkar ha nått fram till barn i större utsträckning än vuxna så tänker jag i första hand på barnprogram, böcker etc.

Är det någon läsare (t ex föräldrar eller förskollärare som var med "på den tiden") som vet?

2011-08-24 @ 21:32:33
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Jenny

Sorry igen, såg nu att du redan hade länkat den sidan. :)

2011-08-24 @ 21:33:45
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Snippa är ett bra ord som barn kan använda. Låter ganska likt snopp, men behöver inte vara härlett från det. Jag tycker även att det låter som snípur som betyder typ "liten penis" och "klitoris" på Isländska. Fitta är också bra ord, liksom kuk, fast för äldre personer förstås.



Jag minns när jag gick på dagis, då var det snopp och fia som gällde. Jag tyckte att fia lät ganska konstigt, som ett namn eller fia med knuff typ, antagligen var det härlett från fitta.

2011-08-25 @ 16:18:08
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Jenny

Intersexorwhat: Vad lustigt, det var exakt de orden jag fick lära mig hemma men jag har aldrig nånsin stött på någon utanför min familj som använt 'fia'.

2011-08-25 @ 17:44:20
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Mariana

Jag är född på början av 90-talet och min mamma är förskolelärare. Hemma hos mig använde vi alltid ordet "vagina". När jag för något år sen fick förklarat för mig att det ordet enbart syftar på slidan och inte hela fittan kände jag mig grundlurad. Försöker lära mig att använda fitta istället men för mig som under min uppväxt lärt känna fittan som ett av de värsta skällsorden så känns det lite som att säga Voldermort istället för Du-vet-vem. Flata och bög har tidigare varit Voldermort-ord och de orden har hela mitt liv bara varit neutrala substantiv. Snippa har för mig låtit sådär barnslig och underligt men ju mer det används och ju mer jag tänker på det, desto bättre och rättare känns det (som ju brukar vara fallet med nya ord!) Jag hoppas stenhårt på snippan!

2011-08-25 @ 20:50:59
Postat av: Zäta

ÅÅ, "Voldemort-ord", vad bra uttryckt!

2011-08-25 @ 23:20:54
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Där jag växte upp sa man "puppa", men det var ett eget ord, och inte något som hade med fjärilar eller larver att göra.



Gillar verkligen din blogg, men du vill inte byta till ett större och mer läsvänligt typsnitt? Eller är det bara i chrome som texten blir i Times och så liten?

2011-08-29 @ 18:30:05
URL: http://foracitywithoutgreen.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Mikaela:

Under verktygsmenyn finns en zoom-funktion, då blir texten större!

2011-08-30 @ 15:38:14
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: bettie

för mig betyder snippa att skära av, därför har jag väldigt svårt för ordet. jag ser också behovet att ge det kvinnliga könet ett bra och avsexualiserat namn men att kalla det för "det avskurna" känns inte sådär jättehett enligt mig. det blir att definiera det kvinnliga könsorganet som avsaknaden av något (snopp). jag vet inte om det är dialektalt dock, att snippa betyder skära av. min mor är finsk och jag har fått en del knepiga uttal och ord från henne.

2011-09-05 @ 21:49:52
URL: http://bettievonfraucht.blogspot.com
Postat av: Britta

Själv heter jag Britta och därför kommer nog tyvärr alltid "fitta" att kännas som ett skälsord... Snippa är bra, satt och tänkte på vad man sa innan snippa kom till världen. "Kissen" sa vi nä vi var små, då var det något jag kände mig helt bekväm med, men sen när jag började på lekis (tror jag det var) så blev det otydligt eftersom jag stötte på så många andra uttryck, då försvann liksom kissens självklarhet. "Fissikeriet" sa min sambo (dock lite skämtsamt) när vi träffades, eller "fissikan" i bestämd form. Mycket skumt ord, vet egentligen inte varifrån han fick det? "Skruttan" sa jag och min sambo innan snippa kom till världen, då kändes det ok, men snippa är bättre.

2011-09-08 @ 08:00:27



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0