Share

Du har kommit rätt

Jag tittade nyss på UR Samtiden och föreläsningar från Forskning & Framstegs dag om hjärnan. Det hade varit sjukt kul att vara där, men plånboken tillät inte riktigt sådana vetenskapliga utsvävningar.

En kvinna talade om depression och suicidprevention, och berättade hur lite som ibland krävs för att någon ska låta bli att ta sitt liv. En skylt med ett telefonnummer till en hjälporganisation vid en bro. Kanske just för att de i andra änden, varje gång någon ringer, svarar: "Du har kommit rätt". Hon spekulerade i hur vården skulle se ut om alla sjuka, oroliga, ledsna och upprörda människor som söker sig dit fick höra ett vänligt: "Välkommen, du har kommit rätt", istället för stressade vidarekopplingar och ifrågasättanden.

Det är kanske en naiv fantasi, men ändå något jag tänker ta med mig nu när jag börjar 2012 med en vårdutbildning. Måste jag välja faller jag hellre på idealist-sidan än cynism-sidan under realismens lindans. Jag kom på att jag nog inte skrivit det på bloggen, men våren bjuder på en Lundaflytt och en start på läkarprogrammet för min del.

Jag kommer nog aldrig ha medel att reformera hela vården till en välkomnande plats, men jag kan i alla fall styra över min egen lilla plats på jorden: Bloggen.

Och jag hoppas att ni ska fortsätta känna er välkomna och sedda här, även under 2012. Du som nöts ned av fördomar och sneda blickar. Du som ifrågasätter när alla andra ler stela leenden. Du som inte vågar, men villvillvill ifrågasätta. Du som är förbannad på en orättvis och patriarkal värld. Du som är modig och stark fast du inte vet om det än. Du som skeptiskt läser och får egna idéer. Du som är feminist. Du som behöver hjälp. Du som vill hjälpa till. Du som skäms fast det inte är ditt fel. Du som vill veta mer. Du som är expert. Du som vill förändra, men inte vet hur. Du som är duktig. Du som inte passar in. Du har kommit rätt.

Tack för alla givande diskussioner, peppande kommentarer, viktiga ifrågasättanden, ilskna försvarstal och fina komplimanger ni givit mig under 2011!


Gott nytt år, kära läsare!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Det fetstilta stycket är otroligt bra skrivet =)

Gott nytt år, du fina människa!

2011-12-31 @ 14:25:35
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Dvärghundspossen

Du blir nog en bra läkare, Zäta. :-)

2011-12-31 @ 14:42:03
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Nicole

Åh du är så bra och peppande, lycka till på läkarlinjen och ja, som någon skrivit ovan, du lär nog passa super i det yrket. Behövs fler som du i vården minsann.



Gott nytt år och stor stor kram!

2011-12-31 @ 17:00:21
URL: http://aelman.blogg.se/
Postat av: Svalin

Grattis för att du kommit in på läkarprogrammet! Med tanke på hur fantastisk du är här på bloggen kommer du nog bli en fantastiskt bra läkare med. Gott nytt år!

Postat av: E

Tack för att du skriver! Du berör, och det du säger värmer!

2011-12-31 @ 21:03:55
Postat av: Maja

Hej! Ska du börja på läkarprogrammet i Uppsala? Jag ska precis påbörja min andra termin där, och måste säga att du gjort ett utmärkt val! Har sällan befunnit mig i en så stimulerande miljö som jag har gjort under hösten (även om huvudet ibland hotar att koka över tack vare alla enzymer och signalsubstanser!).



Minns att du skrev om dina framtidsdrömmars gynekologmottagning en gång, det fick mig att le eftersom jag själv när en dröm om att sitta sådär varmt och moderligt upphöjd på någon ungdomsmottagning och snacka allvar med förvirrade tonåringar ;)



Jag hoppas att vi stöter på varandra någon gång, och jag är övertygad om att du kommer att bli en fantastisk läkare!



/Trogen läsare

2012-01-01 @ 17:00:00
URL: http://åsiktsregistret.blogspot.com
Postat av: Katten

Otroligt fint nyårsinlägg, du blir nog en fantastisk läkare.



För övrigt så finns här en som har kommit fruktansvärt fel, kanske du kan hjälpa till att få diskussionen på rätt spår?:

http://brunheten.blogg.se/2012/january/utkast-jan-1-2012.html#comment

2012-01-02 @ 01:12:42
Postat av: Kitten

Gott nytt år till dig med, och stort TACK för alla bra och informativa inlägg du skrivit 2011! Lycka till med utbildningen! kram

2012-01-02 @ 14:49:40
URL: http://www.kittenskladkammare.blogspot.com
Postat av: Tusse

Grattis till utbildningen! :D



Jag läste precis en intressant artikel och kom och tänka på ditt inlägg om löneskillnader för ett tag sedan. Här är den om du vill läsa ^^ http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/homosexuella-diskrimineras-i-traditionella-yrken_6013145.svd

2012-01-02 @ 15:22:28
Postat av: C

Du är så himla bra! Sitter här och gråter och tänker att världen kanske har något att erbjuda mig trots allt. För att det finns människor som du! Som säger att människor som jag kan, som tror att människor som jag kan. Det känns så patetiskt att några ord från en okänd bloggare får mig att lipa, men då inser jag hur längesen jag hörde från någon att jag kan. Alla bara rycker på axlarna med ett uttryck som är väldigt likt "skyll dig själv, jag tänker inte hjälpa dig"

Fina fina människa! Kärlek till dig! Du gör skillnad!

2012-01-02 @ 17:28:01
Postat av: eliz

Gott nytt år, kära Sofia! Vad spännande med flytt till Lund :) hälsa handbolls micke eller vad han nu heter ;)

2012-01-02 @ 17:57:04
Postat av: Frida

Åh vad underbar du är Zäta. Att vara så intelligent som du är och ändå vara så ödmjuk och varm... Jag tycker jättemycket om dig, dina ord berör verkligen utan att verka sliskiga. Ta hand om dig :)

2012-01-06 @ 15:11:27
Postat av: Emil Nordlander

Hey, kul att det blev läkarprogrammet! Lycka till, och välkommen in i sekten!

2012-01-08 @ 03:26:36
Postat av: Elin

"Måste jag välja faller jag hellre på idealist-sidan än cynism-sidan under realismens lindans"



Den frasen berörde en socionomstudent något otroligt mycket!

2012-01-12 @ 17:40:17
URL: http://twitter.com/egonlock



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0