Share

Kvinnor ska va hemma och ställa upp som barnbehållare varje minut, annars kan de få dålig eller ingen sjukvård och kanske dö också. Vem bryr sig?




Rubriken sammanfattar värdegrunden bakom republikanernas senaste lagförslag ganska bra. Jag fick ett tips om den här hemsidan med en protestlista mot republikanernas nya politik när det kommer till kvinnor.

1) Republicans not only want to reduce women's access to abortion care, they're actually trying to redefine rape. After a major backlash, they promised to stop. But they haven't yet. Shocker.

2) A state legislator in Georgia wants to change the legal term for victims of rape, stalking, and domestic violence to "accuser." But victims of other less gendered crimes, like burglary, would remain "victims."

3) In South Dakota, Republicans proposed a bill that could make it legal to murder a doctor who provides abortion care. (Yep, for real.)

4) Republicans want to cut nearly a billion dollars of food and other aid to low-income pregnant women, mothers, babies, and kids.

5) In Congress, Republicans have a bill that would let hospitals allow a woman to die rather than perform an abortion necessary to save her life.

6) Maryland Republicans ended all county money for a low-income kids' preschool program. Why? No need, they said. Women should really be home with the kids, not out working.

7) And at the federal level, Republicans want to cut that same program, Head Start, by $1 billion. That means over 200,000 kids could lose their spots in preschool.

8) Two-thirds of the elderly poor are women, and Republicans are taking aim at them too. A spending bill would cut funding for employment services, meals, and housing for senior citizens.

9) Congress just voted for a Republican amendment to cut all federal funding from Planned Parenthood health centers, one of the most trusted providers of basic health care and family planning in our country.

10) And if that wasn't enough, Republicans are pushing to eliminate all funds for the only federal family planning program. (For humans. But Republican Dan Burton has a bill to provide contraception for wild horses. You can't make this stuff up).


Det gör mig verkligen sjukt förbannad att rika och priviligerade har möjligheten att strypa tillgången till vård för de som verkligen behöver det, på några jävla "moraliska" grunder. Jag kan skriva ett långt inlägg om varför rätten till fri abort är livsviktig för kvinnor och kvinnors frigörelse senare, men idag tänke jag nöja mig med att berätta vad en vän som är uppväxt i ett fattigt, kristet samhälle där abortmotståndet var självklart sa om frågan. Han sa att det inte var förren han kom till Danmark och såg ett samhälle där varje barn var planerat och önskat han insåg varför möjligheten till abort är så viktigt. Här hade föräldrarna tid med sina barn. Här fick alla syskon hela kläder och skolgång. Här hade alla ett värdigt liv. Där han kom från sprang barnen mest runt och skrek eftersom de överarbetade mödrarna inte hade möjlighet att ta hand om dem. De som inte var extremt begåvade och fick stipendium, tog värvning eller startade en ny cirkel med olycka och fattigdom genom att få för många barn för tidigt. Han sa att de enda som tjänar på abortmotståndet i USA är armén. Den skulle dö ut om den inte hade detta aldrig sinande förråd av underklassbarn som måste få sin utbildning betald och behöver ett jobb. Fy fan.

Jag vet att jag generaliserar ovan. Självklart är inte alla barn lyckliga i Danmark, eller alla oönskade barn olyckliga, men jag tyckte att det var en talande historia från någon som har mycket bättre insikt i den amerikanska samhället än jag själv.

Det är äckligt att allt handlar om pengar och maktstrukturer, men det är en verklighet vi ibland måste erkänna för att kunna inse allvaret i situationen. Ett litet litet steg på vägen är att sprida denna sida där de samlat republikanernas hemska åsikter. Synliggörande är första steget till motstånd.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Elin

Helt sjukt, det är svårt att fatta att det finns folk som verkligen tycker och tänker på det sättet.

2011-02-21 @ 21:50:27
URL: http://hundtokig.webblogg.se/
Postat av: F

Håller verkligen med dig, det är äckligt!

Har precis hittat till din blogg och bland dessa sunda värderingar kommer jag att stanna=)



Detta hör inte till just denna diskussion men jag har fått höra flera gånger av mina egna släktingar att de är rädda för att låta sina pojkar ha klänning med rädsla för att de ska bli bögar (som om alla tjejer blev flata när vi fick börja använda byxor). Jag blir så besviken då jag naivt nog trodde att dessa åsikter var extremt sällsynta men uppenbarligen så är de väldigt vanliga. Till och med de som jag trodde var öppen mot homosexualitet är emot homosexualitet om det handlar om deras barn! Här skriver en bloggerska, flata och kompis om det viktiga ämnet.



http://sivochmuslimerna.blogspot.com/2011/02/hur-du-undviker-att-ditt-barn-blir-gay.html#comments

2011-02-22 @ 17:59:13



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0