Share

När vi ändå pratar om det här med kroppar och kön...

Idag var jag hos gynekologen. Det är alltid en lika lustig upplevelse.

Jag tycker faktiskt mest att det är just det, lustigt. En okänd tant som säger "nu blir det lite kallt!" i en optimistisk ton och för in saker i en ens slida medan hon kallpratar eller hummar lite. Jag förstår verkligen att många tycker det är obehagligt. Könsorgan är trots allt väldigt privata för de allra flesta, och just som fittperson måste du ju också uppleva ungefär samma saker hos gynekologen som du kan göra i sovrummet (glidmedel och fingrar i slidan). Men situationen är ändå så långt ifrån sex du kan komma. Och det är det här som är så intressant tycker jag. Om inte ens en så intim sak är sex, då blir det svårt att hävda att sex har bara med könsorgan att göra.

Mitt bästa tips för gynekolog-rädda är nog att försöka se det absurda i situationen och liksom fjärma sig lite från det fysiska. Mitt näst bästa tips är att ha kjol på sig. En vid, knälång kjol är ultimat. Då slipper du nämligen den där jobbiga promenaden från ombyteshörnet till stolen, som tagen ur en ångestfylld dröm: du är fullt påklädd på överkroppen men är spritt språngande nedtill. Och om du känner för det kan du låta kjolen täcka utsikten av en främmande persons nylle mellan dina ben. Den måste vara vid, för annars kommer du bara behöva hasa upp den och effekten försvinner.

Hur som helst tycker jag att det var lite roligt att gå dit just efter gårdagens diskussion kring kön (asså jag gick inte dit för att det var roligt, haha. Tiden var en slump.) Det är en väldigt könad värld liksom. Det är alltid lite extra krångligt för mig att vara där, eftersom faktumet "flickvän - preventivmedel" alltid kommer upp och skapar långa utläggningar om transsexualism, monogami, skydd och sexuella praktiker, men det är okej att ta ibland. Det bästa sättet att tackla gynekologer när du inte lever efter normen är enligt min erfarenhet att vara ganska brysk och konkret, samt att säga dina ståndpunkter som självklarheter. Det är mycket svårare att ifrågasätta någon som verkar bombsäker på sina val och rättigheter. Grejen med gynekologer och ungdomsmottatgningsfolk och dylika är ju att det faktiskt kan vara relevant, beroende på problem, hur du har sex och hur dina partners könsorgan ser ut, men ska du bara testa dig kan du helt enkelt begära att testas för allt. Det här funkar tyvärr inte alltid (snopp-personer som bara ligger med fittpersoner kan ha svårt att få testa sig för HIV eftersom risken anses vara så låg) men stå på dig. Hur kan staten kampanja för att få fler att testa sig och sedan neka folk test? Galenskaper.

Det värsta jag vet är när gynekologer och ungdomsmottagningsfolk frågar "har du fast partner?" och sedan avfärdar tester. Fast partner gör dig inte immun mot könssjukdomar! Att aldrig ha sex är det enda riktigt säkra sättet - alla andra, oavsett med vem och hur de knullar, och oavsett hur de strukturerar sina relationer, borde erbjudas att testa sig när de vill. Herregud har folk inte hört talas om otrohet och otur?

Nåja, nog med rant för idag. Det jag kände när jag låg och tittade på mina (till synes fantastiskt fertila) äggstockar med ultraljudet var att det var lite coolt att ha en sådan kropp. Jag fick ingen överjordisk upplevelse av att vara en riktigt kvinna eller så, jag kände mig bara i kontakt med min kropp. Som att vi var överens.* Det var en fin känsla, men den betyder inte att jag tycker att alla med äggstockar är kvinnor eller att äggstockar är ett krav för att vara kvinna. Det kändes bara bra för mig att ha ett par som fungerar som jag vill att de ska göra.

Det kanske är min utopi om kön, eller i alla fall en del av den: Att alla ska kunna uppleva känslan av att vara hemma i sin kropp, oavsett vad den baseras på.

/Zäta

*Jag är medveten om att jag jag gör värsta mind-body-split filosofi-misstaget när jag pratar så här, men det kan vi ta en annan dag. Idag ska jag och mina äggstockar äta ärtsoppa och vara nöjda över att vi trivs så bra ihop.
Share



Kommentarer
Postat av: Anonym

För sakens skull tänkte jag vara anonym den här gången (man vet aldrig).



Tänkte dela med mig av en väns (det har hänt, inte urban myths liksom) erfarenhet av gynekologbesök. Hon hade bokat tid några veckor innan, dagen innan besöket fick hon sin mens och ringde "Hej jo jag får nog avboka det här serru för jag har mens", "Nä, det gör inget, det går så bra så!".



Sagt och gjort, hon kommer in, klär av sig och gör den obekväma promenaden naken från midjan och neråt. Gynekologen är en man (som vanligt finns även en kvinnlig personal med i rummet) och min vän säger lite besvärat "Jag visste inte om jag skulle ta ut tampongen eller inte..."

Gynekologen "nej, den måste ut" och min vän är på väg att resa sig från stolen för att gå till toaletten... men han säger "Nej men det ordnar jag, varpå han tar en stor tång och plockar ut hennes blodiga tampong ur fittan och slänger den i papperskorgen bredvid.



Chock. Panik. Vad fan hände? Han utför undersökningen under tystnad och i flera veckor är min vän traumatiserad.



Jag ryser fortfarande när jag tänker på det där, det är lätt att säga "JAG hade minsann framfört ett klagomål" men det ter sig annorlunda när man själv är drabbad och förstummad/chockad.



Jag är glad att du och dina äggstockar har det bra! Ursäkta den långa historien ;)

2011-02-10 @ 15:52:44
Postat av: Skrotmamman skrotar vidare

Ha - omklädningshörna! Har varit med om det typ 2 ggr....... iaf på MVC är det typ: "varsågod och klä av dig och kliv upp". Ingen hörna. Kläderna av mitt i rummet, upp i stolen (lättare sagt än gjort med otyplig kropp - badboll - foglossning som gör att du knappt kan gå, och ovanpå det ett huvud som trängt ner i bäckenet så du har en kokosnöt där konstant.... Ogilla skarpast!



Sist jag gjorde cellprov var det samma snökaos som nu, och då skulle de två BM som närvarande prata om hur kallt det var, att de hade fått skrapa bilen och hej och hå. och där ligger man som en idiot.

2011-02-10 @ 17:18:12
URL: http://skrotmamman.blogg.se/
Postat av: Anonym

till :

Vad är problemet så länge han inte på något sätt fysiskt skadade din vän? Är det på något sätt mer traumatiserande att läkaren är tidseffektiv och själv plockar ut tampongen än när att utför själva undersökningen och stoppar upp fingrar, spekulum och Allah vet vad i henne?

2011-02-10 @ 18:18:50
Postat av: Anonym

"än att han utför" ska det så

2011-02-10 @ 18:20:18
Postat av: neao

wow. jag känner mig helt blown away, du skriver helt sjukt bra! Blev själv en aning motiverad till att fördjupa mig i filosofiska tankar men framför allt dela med mig av dem. Håller med dig till 100 %

2011-02-10 @ 20:23:53
URL: http://neao.blogg.se/
Postat av: Anonym

SVAR: Det finns ju faktiskt många sätt att vara olämplig på utan att man behöver blanda in fysisk våld eller liknande.



Att utföra undersökningar utan att informera patienten om vad man ska göra - är olämpligt. Att placera gynstolen framför en dörr eller vid ett fönster med insyn - är olämpligt. Att strunta i att fråga om det är okej med patienten och bara köra in en tång och plocka ut nånting så intimt som en mensblodig tampong - tycker JAG i allra högsta grad var olämpligt.



"Tidseffektiv" my ass. Min integritet är viktigare och det stödjer Hälso- och sjukvårdslagen också.

2011-02-10 @ 21:53:06



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0