Share

Man vill ju inte göra våldtäktsmännen besvikna

Jag googlade lite på bröstutveckling för ts-tjejer på hormoner härom dagen. (Don't try this at home. Bröst är ett riskabelt ord att googla.) Hursomhelst, eftersom det inte finns någon vettig information via officiella vägar, och utredare och doktorer är ungefär lika specifika som svaret "bra" på frågan om hur du mår, så bestämde jag mig för att våga mig på ett försök.

Nu kanske det går lite väl fort för mina nya läsare, ett tips är att kolla in min transskola innan du fortsätter om det känns förvirrande. The basics är i alla fall som följer: Transsexuella tjejer som fått en diagnos kan i Sverige få vård för sin transsexualism - och den vården går ut på att korrigera kroppen så att den stämmer med den inre könsidentiteten. Det är förövrigt den enda behandling som hjälper. Det går inte att "korrigera hjärnan" till att gilla sin kropp mer. För att uppnå detta låter transsexuella personer sin kropp genomgå en andra pubertet med hjälp av tillförda hormoner. Transkillar får testosteron och transtjejer får östrogen (och testoblockare och lite annat, men det tänkte jag inte gå igenom idag.)

Hormonerna får kroppen att utvecklas i en önskvärd riktning. Jag säger "rikning" för att det är tyvärr inte så att hormoner kan förvandla någons grundfysik så som skelett eller ta bort redan utvecklade bröst. Det händer lite olika saker för tjejer och killar. Det som är fördelaktigt för transkillar är att deras röst sjunker och de nästan alltid får skäggväxt, något som gör det oändligt mycket lättare att passera. Att passera är förstås inte alltid det ultimata målet, men det gör definitvt vardagen lättare, eftersom människor som uppfattas som "mellan könen" ger upphov till mycket spekulationer och utstirrande. För transtjejer är den mest påtagliga förändringen bröstväxt. Underhudfettet omfördelar sig också lite kring höfterna så att de blir bredare, men varken röst eller skäggväxt förändras. Nu är det dock inte så enkelt att alla transtjejer som får kvinnliga könshormoner får fina bröst de är nöjda med. De (allra flesta) har trots allt redan gått igenom en pubertet som slängde iväg dem åt ett helt annat håll. Det här visste jag sedan innan, men detaljerna var inte fler än att "transtjejer brukar få lite bröst av hormoner."

Det är kanske också vad gemene man och kvinna behöver veta, men när det gäller ens partner vill en gärna ha lite mer kött på benen. Det bästa jag hittade på internet, alltså den sida med mest konkreta förklaringar, exempel på reella förväntingar som tjejer kan ha beroende på vilken ålder och fysik de har från början och riktiga bilder, var också det absolut värsta jag har läst någon gång. För det första hette den "Second Type Woman." Det kan kanske uppfattas som charmigt av några, men jag är av övertygelsen att det inte finns en, två eller femton "sorts" kvinnor, utan att det finns miljoner kvinnor, ibland med gemensamma erfarenheter.


Det hela börjar såhär: For all women, breasts are a very important and very visible aspect of their "womanhood"

Men hallå, ALLA kvinnor tycker inte att bröst är det viktigaste här i världen. Och hallå, alla bröst är inte särskilt synliga. Genomgående på sidan blir det tydligt att ju större desto bättre. The more "lucky" you are. Det är såklart okej att vilja ha stora tuttar, men det ska inte vara det enda som framställs som efterstävansvärt.

Jag gick inte ens in under fliken "transwoman and marrige" för jag tänkte att där går min gräns för heteronormativitet, men här är ett exempel på vad som stod under informationen om underlivsoperationer:

For successful intercourse, arguably sensitivity and even appearance (it's 3:00 am, dark, 5 pints and a bottle of wine consumed ...) are less important than the fact that the neovagina feels totally natural to the man.

Neovagina är alltså, logiskt nog för alla språknördar, den nyskapade vaginan som transkvinnor kan få genom underlivsoperationer. (De går alltså inte ut på att penisen skärs av, som obehagliga myter och illvillga skämt säger. De går ut på att rekonstruera en vagina. Exakt hur detta går till finns att läsa på wikipedia.) Det sjuka är alltså att sidan seriöst säger att ett framgångsrikt samlag är lika med att mannen tror att han ligger med en cis-kvinna. Att hon njuter är strunt samma. Om penisen passar i vaginan och det känns skönt för penisen är det bra. Den meningen sätter verkligen fingret på vad som är snedvridet i vårt samhälle. Fokus borde väl vara att alla mår bra av att knulla? Knullframgång mäts inte i penispassform.

Samma sjuka kvinnans-kropp-är-till-för-mannen-perspektiv visar sidan, eller snarare samhället, upp även under bröstförstoringsdelen:

When doctors say that implants feel the same as normal breasts, they are talking about how they feel to others touching the breasts, not about how they feel to the woman with the implants.  Implants can make it harder to sleep on your stomach and they often feel cold.

Här försöker ju Second Type Woman faktiskt att vända lite på perspektivet. Heja. Men det slog mig att jag faktiskt aldrig tänkt på det. när vi pratar om hur bröstimplantat känns menar vi ju alltid från ett utanförperspektiv. Kvinnan då? Hon som går rund med sina bröst varje dag? Hon som sover med dem, duschar med dem, tränar med dem - varför får inte höra vad hon har att förvänta sig? Jo, för att bröstimplantat i teorin (inte för enskilda individer) är ett uttryck för att tillfredställa någon annans lust. Poängen är att brösten ska bli klämda på av en man, inte att de ska kännas bekväma och rätt. Återigen, som sturktur alltså. Rörelsen att kvinnor förstorar brösten. Enskilda kvinnor kan mycket väl ha andra motiv. Jag tycker inte det är fel att en person har implantat, men jag tycker det är fel att det ska anses naturligt av alla som har B-kupa eller mindre att vilja stoppa in plast i kroppen för att män gillar det.

Det allra värsta var en passage om att bli "upptäkt." Alltså att någon utomstående kommer på att du har snopp fast du ser ut som en tjej. Det kan givetvis vara obehagligt, både för en själv och på grund av andras reaktioner, men det som var hemskt på hemsidan var orden "allt från en överförfriskad bordsgranne till våldtäktsmannens förvånade uppsyn." Vänta, va? Skulle det hemska vid en våldtäkt vara att våldtäktsmannen blev upprörd över att du inte råkade ha en fitta mellan benen? Skulle det här vara något slags motiv till att genomgå en underlivs operation? "Man vill ju inte göra våldtäktsmännen besvikna." Det är så sjukt att jag inte ens vet var jag ska börja. Och det är typ lika sjukt att folk ska tafsa så mycket att ens könsorgan blir ett problem.

Slutsats: Det behövs en vettig sida med konkret transfakta som inte väjer för nakenbilder och hormondoser, men som skippar att anta att alla transtjejer är hetero, ställer upp på våldtäkt och vill ha jättestora bröst.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Dvärghundspossen

Satan i gatan vad groteskt! Jag är f ö en cis-tjej (eller ja typ iaf, jag kanske är nån sorts intergender egentligen) som brukar gå i herrskjortor och herrkavaj, och gillar att vara bredaxlad och plattbröstad. Hur stämmer jag öht in på deras världsbild? Eller vänta, det gör jag förstås inte. Urk.

2011-02-23 @ 21:21:51
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: kristin

men HERREGUD. Fy fan vad arg man blir.

"For successful intercourse, arguably sensitivity and even appearance (it's 3:00 am, dark, 5 pints and a bottle of wine consumed ...) are less important than the fact that the neovagina feels totally natural to the man." (+ resten av vad de skrivit också) Jag blir så ARG att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jävla IDIOTER.

2011-02-23 @ 22:16:51
URL: http://kickilina.blogg.se/
Postat av: Isak Gerson

Väldigt bra skrivet!

2011-02-23 @ 22:37:08
URL: http://isakgerson.se/
Postat av: JCH

Din slutsats känns logisk och naturlig. Men "Det behövs en vettig sida...". Ja. Men vem ska göra den? Vilket initiativ kan man lita på att de tar tillvara på innehållet på en sådan sida, så att det är uppriktigt, passande och begripligt?



Kanske du själv kan tänka dig att ta itu med ett sådant projekt?

2011-02-23 @ 23:44:50
URL: http://whathidesinthedark.wordpress.com
Postat av: FumikoFem

Ja det var verkligen en cis- och heternormativ syn på den bloggen :(



Och det där med att ens vagina efter operation huvudsakliga syfte är att fungera för en mans penis. Blir jag förvånad över den grejen? Nej egentligen inte eftersom liknande attityd tycker jag att jag får när jag själv är i kontakt med vården. Som jag när jag träffade den läkare som skulle utföra underlivsoperation på mig om jag vill genomföra det. I alla fall kändes det lite så, att den ska fungera "bra för en man" -typ. Svårt att förklara.



Och detta med bröst, jag vet inte riktigt varför men innan jag började med hormonbehandling och verkligen kom in i den process jag nu genomgår så brydde jag mig mindre om just brösten. Men efter ett tag så började jag tänka mer och mer på det. Jag har tänkt på det fram och tillbaka ett bra tag nu, men jag får ofta samma svar - att för mig har det en hel del med förväntningar att göra. Alltså förväntan på att en "ska se ut som en kvinna".



Det är komplext.

2011-02-24 @ 02:10:30
URL: http://fumikofem.blogspot.com/
Postat av: Zäta

JHC: Det finns en svensk sida, transformering.se, som är vettig, men den vill tyvärr vara så korrekt hela tiden att spetsen blir förlorad. Det är RFSL som står bakom, och jag vet inte om de "får" lägga ut nakenbilder på folk, eller tycker att det är bra. De står säkert bakom parollen" det bli olika för alla."



Jag tycker inte att jag är lvalificerad för att skriva en sådan sida. Jag är inte läkare, inte expert, inte ens transsexuell. Jag skulle gärna korrekturläsa om någon gjorde en, eller skapa en sida om jag fick medlen (lön) att intervjua läkare och göra en ordentlig backround-check - men vem skulle betala det? Staten har redan gett pengar till transformering, liksom. Jag har inte riktigt tid eller möjlighet att göra det ideellt. Jag lägger redan nån timme eller mer på den här bloggen varje dag, är styrelsledamot i RFSL Uppsala och jämställdhetsombud på min nation. Jag vet att många läser, och det är sjukt kul, men hittills har jag inte tjänat ett öre på mitt engagemang, och jag måste försörja mig som alla andra människor. Alltså måste jag plugga och jobba om min hobby inte betalar sig.



Fumikofem: Nej vad arg jag blir! Inte förvånad, men förbannad. Det är helt sjukt ju. Antar de att alla är hetero också? Gud vad bra att vi får höra det här nu, så Moa (som är lesbisk) i alla fall kan var lite förberedd.



Som sagt kan jag förstå enskilda personers beslut att operera brösten, det är liksom inte min plats att tycka något om, men jag tycker det är synd att "större=kvinnligare." Jag kämpade i flera år med att lyckas vara nöjd med mina små A-kupor och idag är jag för det mesta det. Men det är klart att argument som "men hon hade verkligen jättesmå bröst, då kan man ju förstå det" känns obehagliga för mig. Det är liksom legitimt att vilja operera sig om du ser ut som jag. Sedan tycker jag det är en lite annan ska om du väger möjligheten att passera. Jag skulle passera som tjej även om jag var helt platt, för jag har väldigt feminina ansiktsdrag och kurvor på andra ställen, och det kan förstås vara avgörande. Poängen är kanske att jag inte vill döma någon som väljer att operera sig, men att jag hellre skulle leva i ett samhälle där kvinnlighet och sexighet inte mättes i kupstorlek och attarktionskraft för män.



2011-02-24 @ 10:05:53
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hittade dig ganska nyligt, men jag är redan frälst. Tack för att du gör internet och världen till en bättre plats!!!

2011-02-24 @ 10:48:19
Postat av: Pussy

Det absolut mest självklara männsikor jag nånsin pratat med har varit människor (oavsett kön och identitet) som känner sig trygga i sig själva och i rätten till deras egna kroppar... De flesta av dessa själklara människor har varit heteronormativa män. Inte konstigt när kvinnor av alla slag får utstå så mycket skit och absurditeter för att lagar och rättigheter uppenbarligen inte räknar in kvinnor. Eller? Jag letar febrilt i dekleraionen för mänskliga rättigheter... men nej... det finns ingen paragraf som ger män rätten att bestämma över kvinnans kropp och sinne. Inte någon kvinnan! Det finns heller ingen paragraf som säger att kvinnor bör endast behaga andra män. Visst är det konstigt då att man så ofta stöter på webbsidor, politik och annan media som verkar propagera om motsatsen...Herregud, "selfdetermination" (rätten till att bestämma om sin egen kropp och sitt egna sinne) är lagstadgad i folkrätten och i mänskliga rättigheter. Detta gäller alla människor. Så njut, lev och tänk för din egen skull! Var dig själv för din skull! Oavsett vilken slags kvinna du är ;)

2011-02-24 @ 12:48:00
URL: http://amodernfeminist.blogspot.com/
Postat av: Quat

Jag kan säga som så att jag skrattade åt allt från citatet om neovigina till slutet! Egentligen visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta, men skrattet tog över bara för att du precis räddade min dag! Förfärligt att någon människa som går på denna jord har skrivit allt det där om operation av transtjejer. Usch!



Jag tycker förresten att det här var ditt bästa inlägg de senaste månaderna, du är super!

2011-02-24 @ 14:07:15
Postat av: Eliz

Kan du länka till den horribla sidan?



Du skriver fantastiskt bra om detta. Det finns otroligt mycket okunskap och fördomar kring trans, tror inte ens man får undervisning om detta i skolan. Det fick i vilket fall inte jag.

2011-02-24 @ 14:47:17
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: FumikoFem

Zäta:



Jag kan ju säga att efter cirka 2 års kontakt med vården, eller transvården som dom kallar sig, och det bemötande jag fick i början så jo det finns ett antagande om att en är heterosexuell.

I början fick jag frågan om vad ja var hetero- bi- eller homosexuell med attityden var oftare att det var just det "normala" att är du trans tjej så är det en cis-kille du vill vara tillsammans med. Kan tillägga att jag fick ingen direkt negativt attityd mot mig då jag berättade att jag var bisexuell. Men det var blandade åsikter.



Även attityden kring bröst är just att har en små bröst så ska en operera sig för att lättare passera. Men jag fick det berättat för mig att dom helst inte opererar, jag fick också känslan av att det berodde mer på ekonomi än något annat. Och jag tror att vissa kommuner inte ens betalar bröstoperation. Vill en ha det så måste en flytta alltså.

men personligen så har bröst inte varit något intresse för mig, mina egna däremot har det blivit en lite annan syn på sedan jag kom in i processen. Det känns extra jobbigt för mig då jag ser mig som medveten om det här med könsnormer och förväntningar.

2011-02-24 @ 16:04:19
URL: http://fumikofem.blogspot.com/
Postat av: FumikoFem

Glömde säga också att ja det är det här med att lättare passera som påverkar min egen syn på mig själv. Jag ser inte så feminin ut men inte heller så maskulin ut om en tar samhällets syn på vad som är vad och inte. jag får höra av dom flesta jag möter att jag ser mer androgyn ut än något annat, även om min övre kroppsdel är större än den nedre så är fettet någorlunda jämt fördelat. Men jag skulle ljuga om jag sa att min kroppsbild blivit bättre, den har den inte. Jag har en alldeles för negativt syn på min kropp.

2011-02-24 @ 16:08:25
URL: http://fumikofem.blogspot.com/
Postat av: Svalin

Att alla kvinnor verkar gilla bröst stämmer inte alls, däremot verkar många vilja ha bröst som putar ut lite. Personligen har jag svårt att förstå den grejen för att jag är inriktad på att se så manlig eller androgyn ut som möjligt.




Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0