Share

Att landa i en annan värld och komma hem

Klockan är tjugo över sex på morgonen här och jag kan verkligen inte sova en sekund längre. Det kan förstås ha att göra med den sex timmar långa tidskillnaden (Sverige ligger efter), men jag tror att det har mer att göra med att jag inte kan vänta på att starta dagen med den vackra flickan som ligger bredvid mig. Hon är är dock inte jetlaggad, så jag får väl blogga lite tills hon kan tänka sig att vakna...

Igår förmiddags (som var mitt i natten i Sverige) landade jag i Kina efter en åtta timmar lång resa, som kändes betydligt kortare eftersom jag satt bredvid en trevlig svensk-kinesisk läkare och pratade politik och familjeliv, och betydligt längre eftersom jag inte kunde sitta still när jag tänkte på vem som väntade på flygplatsen i Beijing.

När vi gick av planet var jag helt hoppig och konstig och glad och min flygplansvän frågade om jag var nervös. Nej, svarade jag, pirrig. Pirrig och förväntansfull.

Efter världens längsta vänta-på-väskan-minuter gick vi ut till ankomsthallen och där stod hon. Åh wow. Jag är inte den som brukar tappa orden, men jag vet faktiskt inte om jag kan beskriva känslan. Den måste nog upplevas: Känslan av att vara ifrån en älskad partner i fyra månader och sedan ses igen och allt känns precis likadant fast ändå som om det var första gången och samtidigt som vi växt lite grann på varsitt håll och ändå är lika nära.

Hittills har jag inte hunnit se så mycket av staden, även om dess ljud är omöjliga att ignorera. Det tutas och tjattras och skälls och brummas och dundrar. Jag fick nämligen en välkomstpresent av staden igår. Himlen öppnade sig i en timme till ljudet av stormtrummor och ljuset av elektriska molnurladdningar, och en välbehövlig svalka svepte genom gatorna. Min första kväll i Beijing frös jag på vägen hem från kvällsmaten. Med tanke på att medeltemperaturen är runt 35 grader här på sommaren tycker jag nästan att det är en bedrift.

Idag ska jag upptäcka mer av denna myllrande, kontrastfyllda stad, men en sak har jag redan hunnit märka. Alla kläder är som gjorda för mig! Där jag i Sverige måste leta minsta storlekar och dra in i midjan och välja bort på grund av bröstsömnader som inte fylls ut, kan jag här bara gå fram till första bästa gatustånd och allt kommer sitta perfekt. Det finns kanske viktagare saker här i världen är klädstorlekar, men för en som fått anstränga sig hela livet för att hitta saker som passar och dessutom tycker det är fantastiskt roligt med mode, är det faktiskt väldigt roligt. Jag har redan köpt en kjol med rosetter på. För tjugo kronor.

/Zäta


PS. Nu är klockan sju, då kan jag väl väcka henne?
Share



Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Låter som om du hamnat mitt i ett ljuvligt äventyr =)

2011-06-12 @ 12:10:09
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Intersexorwhat

Låter helt underbart! Hoppas att ni får det trevligt i Kina :)



och lägg upp en bild på kjolen ;)

2011-06-12 @ 22:48:45
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Frida

Åå, så fina ni verkar vara!

Postat av: eliz

Skor, var det för mig. Jag var som hemma. Inga jävla bigfoots här inte hahaha allt var som gjort för mig.



Måste varit underbart att starta dagen med Moa! Min första morgon i Kina vaknade jag stel i ryggen på grund av omänskligt hård madrass och förvirrad på grund av marschmusiken utifrån. Kineserna på campus börjar nämligen morgonen med att gymnastisera utomhus till tonerna av bootcamp med inslag av trumpeter.



2011-06-16 @ 12:05:46
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0