Share

Temafesternas nakna baksidor

Det här med temafester. Det är bland det roligaste jag vet, men det är sällan okomplicerat i en patriarkal värld.

En kompis berättade att när de planerade inför höstens nollning, Svensk klassiker, var killarnas förslag att deras lag skulle vara Vansbrosimningen. Skitkul tolkning tyckte de - som upplagt för att tvinga osäkra nollor att ha bikini på stan, tänkte hon. För det blir annorlunda för tjejer och killar i en redan könad värld. Bröst är en betydligt mer laddad kroppsdel än bringa. Vi kan inte bortse från det.

Ett annat populärt tema är togafest. Jag brukar se ett par tre stycken gäng varje termin dra runt i lakan och... inte så mycket mer. Jag antar att togafesterna ingick i ett större uttänkt tema från början, men nu för tiden är de ett fullt tillräckligt tema i sig själv, togorna. Det är förstås kul att se sina komisar invirade i lakan, och det är enkelt så alla kan faktiskt följa temat. Vill du satsa kan du ha romarsandaler och lagerkransar, men nationens tygduk över kläderna går lika bra.

Med togan kommer också den obligatoriska frågan: "Vad har du under då"? Nakenhet är kittlande, och det är inget fel med det. Problemet kommer först när vissa tolkar togafestens relativa nakenhet som ett kontrakt på att det kommer mer naket, medan andra bara tror att de är på ett vanligt fylleslag. Det är lite samma retorik som kring lättklädda tjejer och våldtäkter. Lite "du får skylla dig själv som tar på dig ett plagg som går att ta av så lätt". Lite "den som ger sig in i leken får leken tåla". Och jag avskyr det. Folk ska inte lära sig att det är farligt att vara lättklädd, folk ska lära sig att du inte gör sexuella saker med någon utan dess samtycke. Folk ska kunna gå på fester och känna sig säkra på att ingen kommer ta av deras kläder mot deras vilja. Det är ett jävla minimikrav på mänsklig samvaro.

Vad gör du då om någon knyter upp din toga inför halva festen? Jag skulle inte rekommendera att slå till eller fimpa på personen, även om ilska vid fylla sällen är särskilt rationell. Men se till att reagera. Säg "Vafan gör du?!" och strirra honom stint i ögonen. Storma därifrån. Han kanske trodde att det var en kul grej, men det är aldrig okej att göra något sådant utan explicit samtycke. Och det viktigaste av allt när något dylikt händer: Kräv en nykter ursäkt.

Om du förlåter personen redan på fyllan blir det lätt till en petitess. Det avfärdas som en dum fyllegrej. Det var på fyllan och det var en dum grej, men det förtjänar mer uppmärksamhet än så. Du förtjänar att bli tagen på allvar. Och släpp det där med att inte vilja ställa till med besvär - det är den som tafsar, klär av och beter sig som ett svin som ställer till med besvär - aldrig du.

En nykter ursäkt, och om situationen kräver det - en polisanmälan. "Vardagsaktivism" sa min vän.  Det är förfärligt att vi lever i ett samhälle där en kraftig reaktion på ett sexuellt övertramp ska räknas som aktivism. Det borde vara en självklarthet.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Qw

Jag har alltid hatat att bli tvingad till avklädnad. Det spelar ingen roll om det är ett tema på en fest eller om det är att bada med klassen eller något. Vill jag inte så vill jag inte, det spelar ingen roll. Sen i sådana här situationer så är det en sak som, framförallt, killarna aldrig tänker på: Tjejer har mens ibland. "Jag kanske inte vill bada även om jag har en tampong som täpper till ordentligt, det vore ju jobbigt OM det läckte." eller "Jag kanske inte vill gå i bikini på stan bara för att jag använder binda med vingar och det känns pinsamt om alla skulle se den liksom." osv. Jag kan tänka mig att många killar känner ungefär likadant, fast mer "Jag brukar ju så lätt få stånd när det är varmt, gud vad pinsamt om jag skulle få det när vi gick på stan i badbyxor." eller nåt sånt.

2011-06-06 @ 12:36:12
Postat av: Den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Jag skulle dock aldrig vara naken under togan, det låter otroligt obehagligt. Jag håller med om att det hela är problematiskt, som med slavgrejen så förvandlas allting till ett märkligt skämt som man är tråkig om man inte vill vara med på.

2011-06-06 @ 12:59:50
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Hannah

Yes yes yes. Det är så himla konstigt att man inte reagerar instinktivt på kränkande bemötande. Eller man och man. Jag är iallafall skitdålig på det.

2011-06-06 @ 20:41:48
URL: http://onewaycommunication.tumblr.com
Postat av: Alice

Jag kommer spontant att tänka lite på den obligatoriska simningen som verkar vara en del av både högstadie- och gymnasieidrott. När avklädda kroppar (särskilt kvinnokroppar) anses vara fria för bedömning och kommentarer, och så pass sexuellt laddade, så känns det som att det är jävligt fel att tvinga någon att klä av sig mer än de själva valt.

2011-06-06 @ 21:03:46
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Lilly

måste bara kommentera att du i inlägget tar för givet att förövaren är man då du kallar personen för han flera gånger... annars bra skrivet!

2011-06-08 @ 19:16:14
Postat av: Zäta

Lilly: det beror dels på att jag beskriver händelser som baseras på könade strukturer där mannen har övertaget, dels på att det var en man som gjorde det som beskrivs i inlägget i verkligheten

2011-06-08 @ 21:46:11
Postat av: Sofia

bra skrivit , tänker mycket på sånt här. Vardagsaktivism for the win!

Postat av: dudebro

jag ser ingen koppling till sexism/feminism i det här. att slita av någon en toga är snarare ett "fylle-bus" som förmodligen kan förekomma mellan både kvinnor och män. när jag gick på mellanstadiet så hade jag en klasskompis som brukade gå upp bakom mig och dra ner mina byxor framför tjejerna i klassen. Eftersom jag inte är tjej så räknas det såklart inte som sexism. förstår du vart jag vill komma? om en man gör någonting drygt, t.e.x slita av en toga, mot en MAN så är han bara dryg, men om han gör samma sak mot en kvinna så är han dryg och SEXIST/MANSGRIS. Hade det inte varit mera sexistiskt att särbehandla kvinnor genom att inte utsätta dom för samma (oskyldiga) bus-streck som vi män ibland får utstå?



Om en man gör någonting retsamt/smått kränkande mot en kvinna så är det inte per automatik sexistiskt. Det beror helt på vilka motiv som finns. Du blir aldrig ett offer för sexism så länge du inte själv ser dig som ett sådant.

2011-06-29 @ 17:57:13



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0