Share

Ett feministiskt sammanträffande

Snett mitt emot mig sitter en välklädd kille i övre 20-årsåldern och pratar intresserat med en medelålders kvinna. Jag konstaterar i förbigående att han är stilig, men lämnar snart de tankarna eftersom platsen vi sitter på råkar vara Akademiska sjukhusets cafeteria och jag har förbannat ont. (Örat. Bättre nu, tror jag.)

Medan jag äter lite mat och pratar med mamma får jag en känsla av att jag vagt känner igen den stilige killen, men den pockande känslan lyckas inte haka i något minne och jag förblir ovetande. Fast det irriterar mig, för jag anar att jag förknippade hans ansikte med något positivt. Idag är mina rödgråtna ögon och slarviga frisyr osynlig för honom, men känslan av att det där ansiktet har tittat på mig med fokuserat intresse tidigare går inte att skaka av sig. Vid bordet bredvid diskuterar de vårdnadsbidrag, och när jag hör killen bestämst säga "...fast ur jämställdhetsperspektiv är det ju en katastrof!" väcks mitt intresse igen. Snygg, välklädd, artig och feminist!? Livet känns plötsligt lite roligare att leva.

De fortsätter diskutera och han driver argument som att det är barngruppernas storlek på dagis det är fel på, inte kvinnors snabba återgång till arbetet. Deras diskussion glider in på könsroller och han sågar grottmålningar och stenåldersfantasier om hur en "naturlig familj" ska se ut. Mitt feministhjärta bultar hårt och en tanke väcks. Jag ser mig omkring. Sjukhus, medicinstudent... fokuserad blick och artigt diskuterande... JA! Det är snubben från efterfesten vars bokhylla jag ifrågasatte för ett par veckor sedan!

Minns ni inlägget om jämställda bokhyllor och feministiska frön? Det är samma kille! Vilket galet sammanträffande! Nu har jag förstås ingen aning om han alltid varit övertygad feminist, men jag vet att det inte lät så på efterfesten. Och jag vet att det lät så idag. Tänk om de små fröna har slagit ut i full blom?

Den tanken gjorde i alla fall dagens sjukhusvistelse lite lättsammare.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: lovisa/polichinelle

vilken grej! fantastiskt rent av.

2011-03-18 @ 18:59:22
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Härligt! Mitt i all sjukhusmiljö då ;-)



PS, din blogg är superfin, men din FB-symbol "share" som är överst till höger, kan du inte mariginalinställa den att vara längst åt just höger? Den blockerar delar av rubriken (om rubriken är av det längre slaget) Har tänkt på det flera gånger ;-)

2011-03-18 @ 19:39:45
URL: http://skrotmamman.blogg.se/
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-03-18 @ 19:51:20
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545
Postat av: tina

var gärna med i dagens blogg i min blogg :D

2011-03-18 @ 20:09:02
URL: http://tinisen.blogg.se/
Postat av: fanny

Fantastiskt ju! Fast ahn kan ju ha haft de tankegångarna innan, bara inte gällande just böcker.

2011-03-19 @ 09:47:17
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Zäta

Det tror jag nog att han hade, men det är fortfarande coolt att jag råkade träffa på honom när han pratade jämställdhet :)

2011-03-19 @ 11:12:46
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Queersnigel

Wonderful :)

2011-03-19 @ 18:54:23
Postat av: Candy

Man blir alltid lite glad & varm inombords när man ser att någon ändrat uppfattning åt det hållet som man anser vara det bättre. :D

2011-03-27 @ 01:34:40
URL: http://www.eye-candy.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0