Share

Myter, trakasserier, Sverige, genus, apor och universitet

Jag fick en massa uppslag och inspiration igår på Genusfokus! Milt uttryckt kan jag säga att huvudet snurrade efter 30 miniföreläsningar om olika forskningsfält inom genusvetenskapen. De föredrag som jag tyckte var mest intressanta hette:

Myten om mödomshinnan?
Sexuella trakasserier i skolan – risk för normalisering?
Vem styr Sverige? Om kön, klass och etnicitet i maktens korridorer.

Genus och smärta vid samlag.
Apor som lär sig språk, lär de sig nya könsroller också?
Tar kvinnorna över universiteten?

...och jag kommer skriva mer om dem en dag som inte gått ut på att ha sjukt ont i örat, imorgon till exempel. (Hej inflammerat eksem i hörselgången.) Det blir lite svårt att tänka med en smärt-kniv i hjärnan.

Så länge tänkte jag tipsa om ett annat kul och gratis event i genus-anda som hålls i Stockholm: En föreläsning om hur det är att vara nörd och tjej. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska gå än, men det låter onekligen lockande.

Hoppas att er dag varit lite angenämare än min!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Carin

Vad kul med ett tips! Dessvärre är jag inte i Stockholm nästa vecka, annars hade det varit väldigt intressant. Du får gärna tipsa om fler seminarier, föreläsningar och aktiviteter som har med feminism och rättvisa att göra. Jag bor i Stockholm och skulle mer än gärna vilja engagera mig mer och bli mer upplyst på området. =)

2011-03-17 @ 20:28:02
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Åh nej samma öronproblem som min man, jobbigt! Hoppas det går över snart. Har du "sånadär" (minns ej namnet nu) droppar från apoteket, det funkar jättebra för honom.



Jag ser fram emot de kommande inläggen

2011-03-18 @ 08:13:19
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Ewonne

Jaaa! Jag vill läsa vad du har att säga om alla ämnen du radade upp!



Ps. Började följa din blogg sen Bloggkommentatorerna skrev om din c-uppsats och älskar den.

2011-03-18 @ 08:42:55
URL: http://muayway.blogg.se/
Postat av: Ewonne

Din blogg alltså. Älskar jag. Inte c-uppsatsen (även om den också var bra).

2011-03-18 @ 08:43:55
URL: http://muayway.blogg.se/
Postat av: Dvärghundspossen

Lät jätteintressant alltihop. :-)

2011-03-18 @ 18:25:27
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ser fram emot mer intressanta texter från dig :)

2011-03-18 @ 23:57:41



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0