Share

Hård fakta om jämställdhet imorgon

Maktstrutur, norm, tankemönster och process är fantastiska ord när vi pratar jämställdhet, men ibland vill folk bara lyssna på fakta. Ibland behöver vi också fakta för att understödja våra argument. Jag har fått både mail och kommentarer med förfrågningar på var det går att hitta "hård fakta om jämställdhet". Med det tror jag att ni menar siffror som svart på vitt visar en snedfördelning mellan kvinnor och män. Som genusvetare finns allt det där i bakhuvudet hela tiden och det blir en övertydlighet att prata om det hela tiden. Lite som att behöva hitta tio källor för att göra påståendet "vitt förknippas med godhet och svart med ondska i vår kultur". Det är common knowledge liksom.

Men eftersom ert ord är min lag... näe, men eftersom jag vill att ni ska kunna drämma till sexistasens argument ordentligt tänkte jag göra en liten sammanställning av enkel fakta som kommer från vad de flesta skulle kalla neutrala källor. Glöm dock aldrig bort att exempel tagna ur ditt eget liv är supereffektiva om de backas upp av fakta. Typ:

"Enligt forskarna Susan Bordo och Ervin Goffman, du kan läsa Bordos bok Unbearable Weight om du vill, så lär sig tjejer hur de ska bete sig och vara inte genom direkta order av mammaor och sånt idag, utan genom att de ser bilder av hur man ska vara. Typ reklambilder för parfymer, framgångsrika affärskvinnor, galaklädda kändisar. Alla ser ungeför likadana ut, vilket gör att bara ett sätt att se ut på och vara blir acceptabelt. Kolla bara på senaste H&M-kampanjen. Först ser man modellerna i helkroppsstorlek och hur kläderna sitter på dem och sen går man in i provrummet och provar samma sak och mår skit, för det såg inte alls ut så på mig. Fattar du hur feminitet skapas till att handla om utsida och knäppt det är? Och blir det bättre om killar klagar över att tjejer är ytliga och att de inte bryr sig om utsidan? Säg att vi är smarta då istället om du ska va snäll! Uppvärdera nått annat liksom, inte bara ännu mer fokus på kroppen!"

Listan kommer imorgon!

/Zäta
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0