Share

Efter Tio ger en lektion i manligt tolkningsföreträde och bloggosfären visar sitt värde

Sitter för mig själv i soffan och skriker "SLUTA AVBRYTA HENNE FÖR FAN". Jag tittar på Efter Tio på TV4, med bloggaren och vintageexperten Elsa Billgren, skådespelaren Reuben Salmander och artisten och konstnären Christer Sandelin. De diskuterar konstnärskap och rosa. Billgren med sina kloka tankar och djupa insikter i fenomenet de diskuterar får knappt en syl i vädret.

Just nu talar de nämligen om bloggande och sociala nätverk på Internet, och männen och Malou von Sivers pratar om hur tråkigt, oviktigt, privat och farligt det är. De får vara experter på ett område de uppenbarligen inte är bekanta med. Varför, varför, varför ska bloggande vara ett fenomen som ALLA får tycka till om i live-TV? Skäms de inte? Det skulle jag göra om jag blev inbjuden att tala om mitt konstnärsskap och började dissa någon annans uttrycksform bara för att jag inte förstod den.

Elsa Billgren säger "jag tycker det är viktigt att alla får en röst" och det har sällan varit mer uppenbart för mig varför bloggande är så jävla viktigt. För vi får inte tala till punkt någon annanstans. Där finns det alltid självutnämnda expertmän som avbryter oss.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Caroline

Låter helt fruktansvärt, men vanligt. Känns också väldigt vanligt förekommande att Malou sitter och ojar sig över sina kvinnliga gäster på olika sätt. Antingen ska det tyckas synd om eller så ska det hon förfasas över dem.

2011-11-24 @ 15:47:13
URL: http://alung.blogg.se/
Postat av: Candy

Word på det där, Zäta.

2011-11-24 @ 20:29:37
URL: http://sugarhearted.wordpress.com
Postat av: Ann-Charlotte

Word var ordet. Word.

2011-12-11 @ 01:51:42
URL: http://anncharlottemaned.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0