Share

Det här med självbiografier är inget nytt

"Bloggande är ytligt. Bloggande är egocentriskt. Bloggande är att vilja visa upp sitt liv för en publik. Bloggarna uppfostrar en generation självcentrerade varumärkesbyggande tjejer som verkar tro att världen skulle vara intresserade av vad de åt till frukost*.

Bloggande är ett nytt fenomen. Tidigare var människor inte så här självcentrerade och ytliga. De skrev djupa böcker och talade politik dagarna i ända."

Jag tycker inte heller att bloggande är lösningen på allt ont, och visst frodas en komsumtionsinriktad kultur i bloggosfären som är beklaglig, men det är inte hela sanningen. Lite nyanser, tack. Och kanske framförallt en insikt om att människor alltid varit fascinerad av att uttrycka sig själva och sina upplevelser på olika sätt.

Det här med självbiografier är inget nytt. Den nya är vem som får höras.


/Zäta

*Läser ni någonsin bloggar som handlar om frukostmat? Ibland har jag stött på någon poetiskt fotograferad gröttallrik, men själva poängen verker då vara att göra fina foton och kanske inspirera andras frukostätande. Inte ett direkt behov att andra ska vet vad du käkat på morgonen. Ändå får jag höra detta argument till leda.

Share



Kommentarer
Postat av: Svalin

Kritiken mot bloggar är ofta överdriven och tar inte hänsyn till den mångfald av bloggar som faktiskt finns. Bloggare skriver inte enbart om eller har bilder på de senaste moderiktiga kläderna utan en del skriver ju om politik också. Kritikerna har ingen aning om vad de talar om.

Postat av: eliz

http://veganmage.se/2011/08/14/ra-frukt-och-notgrot/

Bästa frukostgrötbilden ^^

2011-11-27 @ 18:57:52
Postat av: Alice

De enda av de bloggar jag följer som tar upp frukostmat särskilt ofta är matbloggar. Vilket lite är poängen med dem.

2011-11-28 @ 00:03:44
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: plastbaronen

"Det nya är vem som får höras"... Mycket bra formulering. Den gillar jag.

2011-11-28 @ 09:41:01
URL: http://plastbaronen4.wordpress.com
Postat av: Sigrid Drakhjärta

Jag följer faktiskt en frukostblogg, haha. Kan dock inte se varför att titta på frukostar via internet skulle vara dummare än att köpa en kokbok.



Sedan finns det ju så enormt många olika bloggar därute. Visst, en och annan som bara handlar om vad någon köpte i helgen eller åt till middag men så vaddå? Om någon vill skriva eller läsa om det så får de väll göra det.



Är det lärorika bloggar vi är ute efter behöver vi ju, ärligt talat, inte leta särskilt länge. Jag älskar blogg fenomenet. Jag har lärt mig så mycket som jag inte skulle lärt annars. Jag har lärt känna människor som jag aldrig skulle kommit i kontakt med på annat vis. Att avfärda alla bloggar som kommersiellt skit är väll ungefär som att jag skulle gå ner till biblioteket och informera alla om att varenda bok som finns här inne är faktiskt gammalmodig och tråkig.

2011-12-06 @ 20:31:59
URL: http://granspira.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0