Share

Mellan raderna

Jag sitter på tåget och läser en fantasybok, medan jag förstrött snurrar luggen mellan fingrarna. Framför mig på bordet står en termos och en tom matlåda. Snett mitt emot sitter en kille som talar högt, alltså verkligen ljudligt, om sin politiska karriär. Om hans (manliga) företrädare och hur bra det gått för dem i riksdagen. Om hur han lyckades rekrytera 100 extra medlemmar till MUF samtidigt som han jobbade på en creddig firma i Stockholm. Om hur praktiskt det är att ha MUF i ryggen eftersom de unga väljarna är så lätta att formera åt samma håll. Om hur lätt han alltid haft det med tjejerna. ”Jag ska bygga mitt eget lilla nyliberala paradis.”


Jag försöker koncentrera mig på boken, men det går sådär. De onda drottningarna och manipulativa tjuvarna står sig slätt mot arrogansen från andra sidan mittgången. Jag ger upp och tar fram hörlurarna. Diggar med i Under Pressure och käkar lite medhavda russin. Då ser jag hans blick. Det är knappt ens en blick, men den säger allt. ”Du är en sån där hippie-vänster-inte-som-jag-människa. En sådan jag inte skulle titta på om jag var ute, om du inte serverade mig drinkar. Du har kort hår och är arrogant nog att inte vara söt när du åker tåg.”


För en sekund sedan var jag jag. Jag var Sofia, försjunken i en fantasybok och funderandes över framtiden. Nu är jag plötsligt En Sån. Du vet inte vad jag gör, om jag pluggar, jobbar eller är sjukskriven. Du vet inte vem jag attraheras av, vad jag röstar på, vad jag skriver om. Du vet inte vad som gör mig tårögd, vad som får mig att fnissa hysteriskt, vad som gör mig orolig och nervös.  Du vet ingenting om mig, förutom att jag inte valde att behaga din blick i kupén. Jag valde att digga min musik, läsa min bok, låta mina fingrar göra osmickrande knutar i håret och äta osexiga russin.


Jag vet ingenting om dig heller, bortsett från det jag hört dig berätta om, och en sak till. Du är inte van vid det här. Du är van vid att folk är till för dig.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: majse

Du är så jäkla bra Zäta!

2012-04-19 @ 00:01:04
URL: http://majses.blogspot.com
Postat av: Richard

Så bra skrivet!!

2012-04-19 @ 10:16:04
Postat av: Erika

Åh herregud vad du är bra!

2012-04-20 @ 14:38:31
Postat av: Ullis

Han kan ju ha känt att du gav honom en liknande blick innan... och det kan ha legat hos dig att ha tolkat hans blick så som du gjorde.

2012-04-21 @ 10:12:03
Postat av: Hanna

Intressant iakttagelse, kul att läsa om.

2012-04-21 @ 19:14:07
Postat av: sistergnu

Du har fångat de där ögonblicken i vardagen då patriarkatet blir så uppenbart, men känns svåra att förklara. Att vi alltid förväntas behaga, med blickar och kroppspråk. Jag tänker på det hela tiden.

2012-04-25 @ 02:27:06
URL: http://sistergnu.blogspot.com/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0