Share

Det känns som jag just förlovat mig med grannpojken

Jag sitter på golvet i lägenheten i Lund (vi har vare sig bord eller stolar än) och läser på om syresättning och höjdsjuka. Visserligen med hjälp av Wikipedia, International Mountain Society och NE online, för jag har inga böcker än (det är bokbytardag på måndag), men ändå ganska ingående. Jag kan nästan känna hur hjärnan aktiverar gamla kunskaper, hash tag för hash tag som öppnar ett nytt litet område med halvt bortglömda samband. Och hur dessa områden sedan knyts ihop genom nya kunskaper, expanderar... och punkteras igen när koncentrationen sviktar.

Och jag har roligt hela tiden. Klickar vidare, läser mera, förklarar exalterat om HAPE för en sömning Moa. Jag tänker på de (dyra!) böckerna jag tittade på i dag med titlar som Essential Cell Biology, Principles of Neural Science och Human Molecular Genetics och blir ännu mer exalterad.

Det känns verkligen som en klysha. Som att jag äntligen sett vad som funnits framför mina ögon hela livet (eller i alla fall sedan högstadiet). Som att jag förlovat mig med grannpojken efter att ha dansat lite med de farliga statspojkarna ett tag, och alla runt om kring bara suckar och leende skakar på huvudet: Det visste vi väl.

Genusvetenskaperna och allt det andra som hände under två och ett halvt år kommer jag inte glömma bort. Det var ni som gjorde, och gör, resan värdefull. Men ja, jag tänker gifta mig med läkarprogrammet. Och jag tror att vi kommer bli lyckliga tillsammans.
/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Alice

Vad roligt att du känner så!

2012-01-20 @ 00:57:14
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Emil

Det här inlägget gjorde mig väldigt glad. Drygt fjorton timmar in på jouren på psyk, när det äntligen blivit tomt på akuten och jag sinnesslöt slänger upp telefonen över min tekopp där jag försöker samla energi till de sista diktaten. Ja, då var det perfekt att höra sån vacker energi över läkarprogrammet. Ett märkligt och fantastiskt yrke, som många sagt före mig. (som en kursare sjöng vid examen: "jag har gift mig med landstinget nu" - ett något annat äktenskap).



2012 års mest tilldragande bloggrubrik för övrigt :)



Lycka till med allt!

2012-01-20 @ 05:27:29
Postat av: auuus

Tycker faktiskt det är jättebra att du kommer bidra till en ökad genuskompetens inom läkaryrket. Även om det förstås är viktigt med framstående genusvetenskapliga forskare och så, så är de ändå oftast "på den rätta vägen". Det är i andra yrkesgrupper det verkligen behövs kunniga feminister som du =)

2012-01-20 @ 09:17:34
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: eliz

Vad härligt :) vad spännande det ska bli att få fortsätta följa dig under resan du just inlett. Kommer du börja blogga mer om dina läkarstudier eller kommer detta fortsätta vara en genus/feministblogg? Inte för att det ena behöver utesluta det anda, såklart!



Får jag vara jättecynisk och dum och fråga: Smekmånad kanske?

2012-01-20 @ 11:55:42
Postat av: moa

Polyförhållande med genusvetenskaper som tillfälliga men genomgående partners :)

2012-01-20 @ 12:11:29
Postat av: Hanna

Härligt! Glad jag blir att du verkar ha hittat rätt! Lycka till och jag följer gärna dina läkarstudier på bloggen. / H

2012-01-20 @ 20:10:47
Postat av: alexandra

Fin blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2012-01-21 @ 03:00:00
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: Zäta

Emil: Vad bra att jag kunde liva upp dagen lite ;) En gång sa en vän att främsta anledningen till att min blogg gick så bra var att jag hade så intressanta rubriker...



Eliz: Säkert smekmånad, men det kan jag behöva efter två failade utbildningstarter ;) Nejnejnej jag kommer inte att göra det här till "en läkarstudents-vardag-blogg". Neverever. Det finns en massa sådana redan. Däremot kommer jag som alltid hämta inspiration, argument och reflektioner från mitt eget liv. Och detta liv kommer framöver innehålla mer medicinstudier än genus eller journalistik. Men huvudpoängen med min blogg är alltid feminismen, inget annat :)

2012-01-22 @ 10:51:18
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Vanda

Vilken otroligt fin och gullig liknelse. Jag förstår exakt hur du menar!

2012-01-22 @ 11:43:46
URL: http://darlingbuds.blogg.se/
Postat av: Kitten

Grattis och hoppas du fortsätter trivas på nya utbildningen! :)

2012-01-22 @ 11:43:49
URL: http://www.kittenskladkammare.blogspot.com
Postat av: Stina

Härligt! Jag har läst din blogg ett tag, men bakifrån mest, och tänkt att det vore så bra om du gick vidare på läkaridén som vi läsare kunde se dök upp då och då. För jag tror att du kommer att bli en suverän läkare! Så nödvändigt med genus- och hbtkompetens i vården. Heja heja!

2012-01-29 @ 22:14:56



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0