Share

3 vanliga missförstånd i debatten om tvångssterliseringar (och lite hopp på botten av asken)

Det har blossat upp en ny debatt om tvångssteriliseringarna, efter att KD ännu en gång beslutat sig för att de vill behålla detta krav i lagen. Debatten är full av missförstånd, faktafel och transfobi, men många vettiga röster hörs också.

Det mest grundläggande missförståndet handlar kanske om medicin kontra juridik. Tre huvudspår finns, som alltid:
1. Folk tror att sterilisering krävs för att du rent medicinskt ska må bättre vid en könskorrigering.
2. Folk tycker att andra ska vara sterila efter en könskorrigering.
3. Medicinare (experter med läkarexamen men utan transkompetens) antar att alla transpersoner vill vara sterila.

Svar:

1. Fakta är som följer: Behandling med könskonträra hormoner gör en person tillfälligt steril. Alltså en XY-person som käkar anti-androgener och östrogen kommer sluta producera sperma = steril. Detta gäller dock bara så länge dosen upprätthålls, vid avbrott i medicineringen sätter kroppens egna hormoner (testosteron i detta fall) igång igen. Vid en könskorrigerande operation där penis och testklar görs om till en snippa, eller där en vagina görs till en snopp (det är inte så enkelt, det tar flera operationer och läkperioder och sånt) blir personen förstås steril. Inga testiklar/ingen ingång till livmoder och äggstockar = steril.

Alla transsexulla personer vet detta. Ingen ber om mirakel. Vad de ber om är att få frysa ned könsceller för senare bruk eller att ha kvar sina reproduktiva organ. Att frysa ned celler utanför kroppen, särskilt sperma som inte är ett dugg svårt att extrahera, har förtås ingen fysisk påverkan = argument 1 faller. Att ha kvar dina reproduktiva organ inne i kroppen som transkille (livmoder och äggstockar) påverkar inte den biologiska korrigeringen, att ta bort dem, eller "bara" klippa äggledarna, innebär däremot en onödig operation = argument faller.

Slutsats: Ibland blir transsexuella sterila av sin behandling permanent. Ibland blir de sterila en period. Vissa transsexuella vill frysa ned könsceller innan påbörjad behandling, andra vill slippa onödiga ingrepp eller känner inte att de behöver operera könsorganen. Oavsett situation behövs aldrig någon extra sterilisering av medicinska skäl, det är bara ett svepskäl som används av människor som missbrukar sin expertmakt för att föra fram en politisk agendda.

2. Folk tycker... Vad har mina äggstockar med dig att göra? Ungefär inget va? Du kan leva ditt liv precis som du vill alldeles oavsett en kirurg klippt av mina äggledare. Det här är helt enkelt inget argument. Det handlar om att människor vill kontrollera andra, och sätta in dem i fack bara för att göra sin egen värld liiiite mer bekväm. De tycker det verkar bra att vissa människors rättigheter inskränks, för då slipper de konfronteras med att alla kroppar inte enkelt delas in i penis-man/vagina-kvinna. En liten vinst för dessa kan tyckas, och en enorm förlust för dem som aldrig får hålla ett spädbarn i sina armar, aldrig känna att de själva och inte staten bestämmer över deras kroppar, eller lida men hela livet av en onödig operation som gick snett. Att tycka att okända människor ska vara på ett visst sätt för att livet är lite skönare för dig då, det stavas bara på ett sätt: Egoism. Ren och skär, oförskylld och enorm egoism. (= argument 2 faller)

3. "Ingen av mina patienter har klagat." Det här med självinsikt och maktanalys är svårt va? Du är läkare = maktposition. Du är läkare som bestämmer huruvida denna patient får tillgång till livsviktig vård (genom att ställa diagnos och skriva ut hormoner, tex) = enorm maktposition. Tror du på allvar att alla dina patienter är ärliga mot dig? Att de inte vet att de måste passa in i en snäv ram av "den typiska transsexuella"? Dessa persoenr är nästan lika egoistiska som tyckarna, eftersom de vägrar ifrågasätta sin egen roll och prestation. Det är, tillspetsat, som om vi skulle intervjua fångvaktarna för att få reda på hur fångarna mådde... = argument 3 faller. Lyssna på dem med egen erfarenhet istället.

Det kan kanske kännas hopplöst nu när KD är männiksovidrigare än tänkbart och resten av alliansen fegar ur, men det är nu vi måste minnas missförståndet. Det är en juridisk fråga, och juridik löses i även i domstolarna. Även om den politiskt lagstiftande vägen verkar stängd, så är inte den rättsliga vägen stängd. Det ligger ett fall hos tingsrätten där en person överklagat ett nekande till byte av juridiskt kön efter att han vägrat sterilisera sig. Och tingsrätten måste inte bara ta hänsyn till vår grundlag, utan även EU:s lagar. Och EU är tydliga: Tvångssteriliseringar är brott mot mänskliga rättigheter.

Även om KD anser att det är en "seger" att inskränka mänskliga rättigheter, så anser inte EU det. Jag tror alltså på en lagändring ändå, men det kommer säkert att ta sin tid.

Slutsats: var förbannad, skriv under, men ge inte upp hoppet!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Freddie Fatale

Diskussionen kring den här frågan gör mig bara så ledsen och förbannad. Framför allt att människor seriöst inte förstår sig på problemet med att det finns en l a g s t i f t n i n g kring att sterilisera människor mot deras vilja. Många tycker att det inte är en big deal "eftersom man väl ändå blir steril när man byter kön". Hejmissapoängen liksom.

2012-01-16 @ 23:50:11
URL: http://final.blogg.se/
Postat av: eliz

Livsviktigt!!



Jag har en fråga, jag försöker sätta mig in i Sveriges knepiga lagar och bestämmelser gällande könskorrigering och en gång sa någon till mig att en XX-person måste könskorrigera Och korrigera bröstet. Stämmer detta? Att en transtjej inte får springa omkring med ett "manligt" bröst och en vagina?

2012-01-17 @ 02:59:03
Postat av: Johan L

Hej Sofia, bra blogg och cool att du skriver om de du gör.

När jag ser den här debatten i tidningar och TV så är det aldrig nån som ställer frågan om den här lagen representerar politikerns åsikt- frågan har liksom blivit huruvida det är rätt politiskt att ta bort den. Jag vill höra någon som kan berätta för mig vad anledningen till att lagen existerar från första början är - och om politikerna verkligen kan stå för det (utan att vara riktiga jävla fascister)!



Hur kom egentligen lagen till?



2012-01-17 @ 05:01:23
Postat av: Albin

Johan: Sverige har ju jobbat med tvångssteriliseringar av andra grupper tidigare, så jag kan tänka mig (bara som en gissning förstås) att det hänger ihop med detta och sedan inte försvunnit samtidigt.



Angående argument 2. så vill jag referera till min kamrat Johan, som sa att om det är en rättighet att skära i människor som gör en obekväm för att de gör en obekväm så borde man lobotomera alla kristdemokrater.



För övrigt så tror jag också att KD kommer att tvingas ge upp snart.

2012-01-17 @ 09:53:31
URL: http://eval.nu
Postat av: Clara

Hur kan lilla lilla KD påverka hela den här frågan egentligen? Jag fattar inte hur allmänheten inte ser det här som övergrepp!

2012-01-17 @ 10:23:52
Postat av: Cilla

Jag har längtat efter en kommentar från dig i den här frågan. Var inne på svd's kommentarsfält där de diskuterat frågan, och tja där blir man ju mest deprimerad/pissförbannad.

2012-01-17 @ 10:57:54
Postat av: Man utan kuk

Tack för bra skrivet. Rakt och tydligt.

2012-01-17 @ 22:08:02
URL: http://http://manutankuk.tumblr.com/
Postat av: Man utan kuk

Tack för bra skrivet. Rakt, informativt och tydligt.

2012-01-17 @ 22:10:10
URL: http://manutankuk.tumblr.com/
Postat av: Man utan kuk

Tack för bra skrivet. Rakt, informativt och tydligt.

2012-01-17 @ 22:11:39
URL: http://manutankuk.tumblr.com/
Postat av: ina

Hej Zäta. Såg du Skavlan sist? Han frågade deltagarna vad som var värst; otrohet, att säga jag älskar dig utan att mena det, gå till en prostituerad eller röka hasch. De två deltagarna, varav den ena var Horace Engdahl, sa otrohet.

Det var så vidrigt. Vad tycker du om det?

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/lars-linder-vanta-nu-ar-otrohet-varre-an-sexslaveri

2012-01-18 @ 11:46:48
Postat av: Stéffie

En riktigt bra skriven text!:)

2012-01-18 @ 12:50:47
Postat av: Dvärghundspossen

En fjärde punkt du kunnat ta upp är folk som säger att det inte handlar om TVÅNGSsterilisering, för ingen tvingas ju att byta kön....

2012-01-18 @ 18:15:12
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Freja

Mycket bra och tydligt skrivet!

2012-01-18 @ 22:11:27
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil
Postat av: Alice

Ett annat problem med argument tre är att det har ju faktiskt inget med saken att göra. Även om alla transpersoner vill vara sterila så är det inte skäl för en lagstiftning som tvingar dem till det.

2012-01-18 @ 22:54:32
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Siri Skywalker

Hamnade här efter att ha googlat "plugga + genusvetare" då jag har kommit på att det är precis det jag vill göra. Vilket under att jag hittade just hit. Du blev ett bokmärke nu glad tjej!

2012-01-19 @ 00:41:19
URL: http://www.mondoblog.se/barbiespussy
Postat av: Anonym

Det enda positiva med det hela för min del är att min mamma slutat tycka om Göran Hägglund.

2012-01-19 @ 01:48:41
Postat av: Maaria

Ibland undrar jag varför du skriver en blogg och inte i en tidning eller något... vet inte hur många som läser din blogg, men inte tillräckligt många!



Tråkigt att ni flyttade =( för ni verkade trevliga och jag ville lära känna er på riktigt.

2012-01-19 @ 10:34:47
Postat av: Johanna

Hej!



Ville bara säg att jag läst ditt inlägg och tyckte det var väldigt sakligt med en korrekt tolkning! :)



Hälsningar



/Johanna

2012-01-21 @ 01:51:24
URL: http://www.facebook.com/ffssverige
Postat av: Julia

Jag delade sidan på facebook, men skrev inte under för jag hittade inte var man gör det. Vet du?

2012-01-23 @ 17:05:23



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0