Share

Om en absurditet

Anta att du har en sjukdom du verkligen lider av, typ svår vanställande acne. Det är inte så att andras åsikter gör det jobbigt, utan du själv lider av det ändå. Du vill inte se dig själv i spegeln, vill inte gå ut i dagsljus, vågar inte prata med främlingar och vill helst inte leva alls typ om det inte går att göra något åt. Anta också att det finns en medicin som kan åtgärda problemet, men att den har en jobbig biverkan: Du riskerar att få nedsatt hörsel, i vissa fall permanent. Det finns också en operation som kan göra din hud bättre, men den kommer garanterat i vissa fall att sabba hörseln. Det finns dock ett sätt att kringgå det: ett slags litet enkelt implantat som sänder ut bra ämnen i öronen.

Din sjukdom, och hur mycket du lider av den, är konstaterad av läkare. Staten har dock förbjudit super-implantatet, för enligen en gammal lag från 70-talet är "onödiga implantat" förbjudna, alltid. Men inte nog med det, staten har också bestämt att om du ska få medicinen som tar bort din acne så måste du operera bort dina hörselgångar. Du måste bli döv. Bara för att en biverkan av medicinen är nedsatt hörsel, tyckte någon lagstiftare på 70-talet att det vore "logiskt och självklart" att alla som använde den skulle bli döva. Idag tycker de flesta att det här verkar absurt. Det finns enkla lösningar som inte tvingar folk till onödiga, farliga operationer, men ett litet regeringsparti, på 4 %-gränsen, tycker att frågan bör utredas närmare. Utredas närmare. Dessa personers liv, kroppar, rättigheter och människovärde ska utredas närmare. Igen. De tycker att "ansvarsfulla lagstiftare" ska ta det lugnt och tänka många gånger, även om flera seriösa utredningar och juridiska instanser föreslagit en lagändring.*

*Nu är det klart att transsexualism är en helt annan sak än acne, och många skulle inte alls vilja kalla det sjukdom (eftersom det handlar om identitet och den ska inte sjukdomstämplas). Men faktum kvarstår att det är något som åtgärdas med mediciner, och ibland operationer, och som inte är självvalt. Det är helt enkelt något som kräver vård, och detta ska människor inte straffas för. Självklart finns inte heller någon hörselnedsättande acne-medicin, utan jag försökte komma på ett exempel som skulle visa hur absurd, hur fullkomligt galen och fruktansvärd, denna lagstiftning är. Ibland blir det tydligare när vi sätter andra, icke-laddade ord, på saker. Jag menar inte heller att acne per definition är vanställande eller fult, men som en person som själv lidit enormt av det kan jag säga hur jobbigt det kan vara. Jag fick förövrigt en medicin, med andra potentiellt farliga biverkningar, som dock fungerade hur bra som helst på mig. Vissa kanske tyckte att det var fåfängt, onödigt, en lek med kroppen. Men fem år senare är jag fortfaranade tacksam varje gång jag obekymmrat jag sätter mig bredvid ett fönster i klassrummet.

Tänk då om det handlar om något mycket viktigare än hud. Om hela din kropp, om att känna att den är din och inte statens, om framtida barn, om rätten till vård och rätten till att leva ett fritt liv utan att outas varje gång du drar fram ditt id-kort. Då kanske vi börjar ana hur djupt orättvisa och människovidriga tvångssteriliseringarna är. Och känns det fortfarande främmande, eller vill du höra det från en person som själv drabbas, tycker jag att du ska titta på bästa Warrens tal från demonstrationen i Stockholm.

Nu ska vi demonstrera i Malmö. För jag tycker, jag kräver, att ansvarsfulla lagstiftare ska se till att vi har en rättvis och human lagstiftning. Inte vänta.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Cathrin

Jag har funderat på om det någon gång är motiverat att ha ett juridiskt kön. Är det viktigt att myndigheter osv kan könsbestämma människor? Om jag söker jobb? Nja, det kan jag inte riktigt se att det skulle vara motiverat att det framgår. Om jag vill adoptera? Söka bostadsbidrag? Låna böcker? Om det händer en olycka? Vid brott? Om en människa behöver kunna identifieras? Fast löser sig inte det ändå? Och även om det står i mitt personnummer att jag är kvinna så innebär det ju inte att det syns utåt. Så där faller ju det också.

Nä, jag kan inte se att det egentligen skulle kunna motiveras att vi genom att läsa en människas personnummer kan få reda på dess (ansedda)kön.



Fast jag kanske inte har tänkt på allt.

2012-01-30 @ 15:09:46
URL: http://www.facebook.com/Identitus



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0