Världen rör sig så snabbt, så snabbt

En åker till Berlin i tre dar och missar världens shitstorm angående Queer-begreppet? Men hallå! TRE DAR.
 
Jag kommer till Pride och alla ba: Vad tycker du om den här nya queer-debatten? Hur bemöter du Alexander Bard? Är hbtq-rörelsen för splittrad?
 
Jag ba: ??? *borde ha något smart att säga* ... *feministik-förebilds-ångest* 
 
Så jag tänkte läsa på lite till imorgon. Och sortera alla intryck från dagens Pride-föreläsningar. Och skriva ett par kick-ass blogginlägg. (Och äta min mamma ur huset.)
 
Ses imorgon!
 
/Zäta

På vift

Nattåg Till Berlin Och konsten Bland annat


Min plats i en växande värld

Jag har alltid haft en högst påtaglig känsla av att min värld växer. Ytterst långsamt och inte gripbart i vardagen, men i efterhand har det alltid varit tydligt. 
 
Som mycket liten minns jag knappt var min värld slutade, men från och med lågstadet var dess gränser tydliga. Skolan, framförallt klassen. Scouterna. Familjen i Uppsala och den i Stockholm. Var jag kär i någon gick han i klassen. Var jag oroad över något pågick det i skolan. Tänkte jag på familjen var den definierad av enkla biologiska band. 
 
I mellanstadiet var de fysiska gränserna ungefär de samma, men nu hände det saker på andra fronter. Känsloregistret utökades till en ny längtan, en ny åtrå, en ny rädsla. Min energi gick åt till ett socialt spel som verkade komma så naturligt för andra, men som för mig krävde all tillgänglig analys- och anpassningsförmåga för att ens hänga med hjälpligt. Men en sak behärskade jag. Skolan. Inlärande. Skriva, räkna, läsa. Systematisera, analysera, diskutera. Den rusiga glädjen lärandet gav mig, helt självklar i lågstadiet, var plötsligt något unikt. Och konstigt. Men min värld växte med varje biologilektion, varje religionsdiskussion, varje bokrecension. 
 
Högstadiet förde med sig en försmak av frihet så förvrängd att det är ganska roligt i efterhand. Plötsligt var det också uppenbart att världen utanför min var så mycket större - att det fanns kompisgäng och klasskillnader och drömmar större än Den Perfekte Pojkvännen. Och vi utforskade varandra. Lät våra världar växa ihop till den grad att min bästa väns dagbok från den tiden nästan kunnat vara min. 
 
I gymnasiet var den diversifierade värld jag anat i högstadiet plöstligt högst närvarande varje dag. Människor kom inte längre från precis samma övre medelklassbakgrund och gillade att sjunga. De drevs av olika saker, från olika saker, mot olika saker. Och så blev jag miserablet fruktansvärt jäkla olyckligt kär. Ett känslodjup jag visserligen testat på tidigare, men aldrig konstant i sex månaders tid. Det gjorde förbannat ont när min värld växte åt det hållet, men växte gjorde den. Precis som när jag hittade rätt och hittade till den finaste, snällaste och stiligaste killen du kan tänka dig och stannade där i två år. 
 
Sedan, nästan innan studentmössan åkt av, hällde någon en hink vatten över mig. Det var genusvetenskap, coola människor, nya intellektuella höjder, och kanske framförallt, en kollision. En oromantisk jäkla dunderkrock som lämnade oss båda yra i flera veckor. Om min värld tidigare sakta men säkert utvidgasts med varje år, exploderade den nu obarmhärtigt åt alla håll samtidigt. Jag tror fortfarande inte jag vet vad som hände. Men vi hittade varann. Ändå fanns det så mycket som drog oss isär. Tidigare kärlekar, olika livsplaner, annorlunda värderingar, felaktiga kroppar och trasiga hjärtan, andras förväntningar. Allt, egentligen. Och det tog ut sin rätt. Det var som en livstid komprimerad till ett halvår: En livstid av glädje, ångest, närhet, förtroenden, åtrå och rädsla. En orgie i intrasslade lemmar och själar. En kärleksaffär som borde slutat lika drastiskt och obegripligt som den börjat. 
 
Sedan blev jag rastlös. Kände att jag borde veta åt vilket håll jag var på väg. För varje felaktigt vägval växte paniken, och det kompenserades inte av det där glorifierande lärandet av sina misstag. Men min värld befolkades ändå av nya personer, fick nya referensramar, vann nya kvadratmetrar.
 
Jag ska inte påstå att jag hittat rätt nu. Att min värld stannat på en bekväm storlek. Senast igår kom jag på mig själv med att vara lite lycklig över att jag numera förstår så många av de subtila popkulturella eller historiska referenserna i det jag ser på och läser. En sak som aldrig fallit mig in att sakna innan jag visste vilken glädje det kan ge. Tänk vilken stor värld detta nätverk av associationer och referenser kräver. Och tänk hur mycket större den kommer bli, ju äldre jag blir. Vad är väl ett par rynkor och stela ben mot en större bit av vår oändliga verklighet? (Åh livet är det bästa jag vet)
 
Nej, jag vet inte om jag hittat rätt. Men jag har lärt mig att leva med osäkerheten. Att acceptera att inte veta var och vad och vem och när precis hela tiden. Att jag inte behöver leva fem år in i framtiden. Jag kan leva här, och ett halvår framöver ungefär. Så ordnar det sig säkert på vägen, medan min värld sakta utvidgas. Någonstans där i oändligheten finns min plats, det är jag säker på. 
 
Det, och att den där kärleksaffären inte var en kärleksaffär. Det var kärlek.
 
 
/Zäta
 
 
 

Queer uppfanns inte på 90-talet

Eller alltså, begreppet queer så som det används i Sverige idag uppfanns väl typ på 90-talet. Queer som ifrågasättande, som frigörelse, som normkritik, som Butler och Rosenberg menar, som hbtq-paraplybegrepp, som identitet, som medvetenhet och klubbkoncept. Men queer så som att gå på tvärs med en tvåkönsnorm och ett heterosexuellt begär, som antagits vara normen i de flesta sedan urminnes tider, uppfanns inte på 90-talet. Det fick bara ett nytt namn.
 
Ibland verkar konservativa människor tro att homo- och bisexualitet, samt transidentiteter, är ett nytt påfund. De verkar tro att folk på stenåldern och medeltiden levde i små lyckliga tvåsamma hetreopar och älskade sina respektive könsroller. Dessutom var kvinnorna sjukt ohåriga trots att det inte fanns rakhyvlar och männen jättebra på att framföra fordon trots att det inte fanns fordon. Men typ. Du behöver inte direkt ha en master i historia för att inse att dessa förgivettagna sanningar om vår arts förflutna bygger mer på kulturella boomeranger* och fördomar från vår egen tid än något annat.
 
Det är svårt att tala om queerhet i tider då queer inte fanns. För om begreppet "homosexualitet" inte var uppfunnet, utan vissa snubbar bara låg med andra snubbar ibland, kan vi inte direkt klistra på dessa historiska män etiketten "gay". De själva såg sig inte så, samhället såg dem inte så. Det enda vi kan säga är att de utförde handlingar som vi idag förknippar med homosexualitet. (Hetero- och homosexualitet som identiteter uppfanns först i slutet av 1800-talet, och fanns inte i folks föreställningsvärldar som reella begrepp före 1920-talet i västvärlden.)
 
Men bara för att begrepp inte var uppfunna var inte alla hetreocistvåsamhetsnormisar heller. Guess what? Hetreosexualitet var inte heller uppfunnet på medeltiden. 
 
Människor har i alla tider haft vad vi idag skulle kalla queera identiteter och utfört queera handlingar. Och queer kultur har i alla högsta grad existerat - hur vi sedan (om)tolkat den till normis-kultur är en annan femma.
 
Avgör själv. Jag tycker inte precis det krävs en expert på queera läsningar för att inse att Platon typ dryper av ((o)avsiktlig?) queerhet:
 
 
 
 (Ja, det är denna myt Hedwig and the Angry Inch inspirerats av.)
 
/Zäta
 
 
 *Jag ska skriva ett pedagogiskt (erhm, försöka i alla fall) inlägg om den kulturella boomerangen. Världens bästa argumentations-grej när folk börjar gnälla om "hur det är i naturen" och "hur det var förr i tiden".
 
 
 
 
 

Bemötande av kritik angående Den Komiska Transan

1. Men se filmen först!
 
Mitt inlägg var inte en recension av filmen Cockpit, vilket borde framgå med all önskvärd tydlighet: Jag beskriver inte filmens handling (mer än ett par ord), jag ger inget värdeutlåtande kring filmens olika aspekter och jag ger ingen rekommendation huruvida folk ska se den eller inte.
 
Jag kritiserar en och endast en sak: Att en komedi som bygger på transpersoners erfarenheter, fast på skoj!, går upp på svenska biografer samtidigt som verkliga transpersoner saknar juridiska rättigheter och (i många fall) drägliga liv. Denna film gynnar inte verkliga transpersoner i Sverige idag. Den gynnar Nordisk Film, och kanske några cis-personer som får fina insikter om sina liv. 
 
 
2. Fast han i filmen är ju inte ens trans
 
Nä, just det. Tänk vilken annorlunda film det hade varit om Valle faktiskt hade identifierat sig som kvinna, sökt en nystart i livet och publeken hade fått följa med på en resa bland passerings-försök, livsglädje, fördomar och finurligheter. 
 
Julia Serrano som skrivit boken Whipping Girl beskriver två stereotypiska transkvinnor: Den patetiska transsexuella och den bedragande transsexuella, som återkommer i populärkulturen om och om igen. Den patetiska transkvinnan är hon som aldrig passerar trots att hon försöker, som är lite tragikomisk och ständigt olycklig (tex. Transamerica, En Såpa). Den bedragande transkvinnan använder istället sin identitet/yttre presentation för att få fördelar, komma undan, luras och inte för att hon helt enkelt känner sig som en kvinna. (Se tex. Tootsie, Some Like It Hot osv)
 
Det hade alltså varit en pricipiell skillnad om Valle identifierat sig som kvinna, av något slags under passerat asbra direkt och publiken sedan fått insikter om mäns och kvinnors olika villkor i samhället, istället för att han låtsas vara tjej för att få fördelar (ett jobb) och som en konsekvens av det upptäcker att det inte är så lätt att vara brud jämt. 
 
 
3. Men filmen verkar ju ha ett bra budskap!
 
I en del av de recesioner jag läst är de positivt inställda till att filmen "tar upp så många aktuella frågor" och "visar på ojämlikhet på ett finurligt sätt" typ.
 
Jättefint att Karlsson och gänget vill krossa patriarkatet! Jag tänker att de kan göra det utan att trampa all over transtjejer genom att stereotypisera dem ännu hårdare och bagatellisera deras upplevelser*. 
 
Kvinnokamp är inte kvinnokamp om vi exkluderar transkvinnor. Systerskap bortom könsorgan! (Tillåt mig tvivla att  Cockpit-gänget ser det så...)
 
 
4. Vad exakt är det som är fel med att en snubbe klär sig i klänning, han är väl inte skämtet för det?
 
Fast asså. Har du sett affishen? Det är ganska obvious att cross-dressingtemat är centralt för humorn i filmen. Det utesluter förstås inte att viktiga poänger görs på andras bekostnad, men bara att det ens finns med är fel just nu, just här (läs punkt 1). 
 
 
5. *Vad menar du med "bagatellisera transkvinnors upplevelser"?
 
Jag vet att att Valle inte är transtjej, så vi skulle ju kunna avskriva hela argumentet på den grunden. Men i den breda publik Cockpit vänder sig till har jag mycket svårt att tro att alla har koll på distinktionerna mellan transperson, transsexuell, transkvinna, transvestit, cross-dresser och så vidare... jag är rätt säker på att begreppen rörs ihop, och därmed blir de meningsbärande vare sig vi medvetna queerfeminister vill det eller inte. Dessutom går det inte att komma ifrån att oavsett hur Valle identifierar sig använder sig filmen av transerfarenheter, alltså erfarenheter av att bryta mot könsnormer.
 
Jo, jag menar att Valle så vitt jag förstått det (läs tex "Transhumor säljer än") passerar perfekt, alltså ses av sin omgivning som kvinna från dag ett. Hans egen mamma känner inte igen honom, exempelvis. (För vi blir ju en helt annan människa när vi presenterar oss som ett annat kön! Eh. Intressant grej det där också, men det får bli ett eget inlägg.) Han känner sig också befriad (<-- länk), han få vara bara människa och inte ett kön, som kvinna. Hm.
 
Ytterst få transkvinnor passerar perfekt från början. Det tar ofta år av hormonbehandlingar, röstterapi, laserbehandlingar, pluggande av smink och kroppsspråk innan de kan röra sig i samhället utan att direkt identifieras som icke cis. Alla vill inte passera, och det finns inget dåligt med att inte göra det, men det förändrar livet enormt. Så är det bara i denna tvåkönsfixerade värld. Friheten i att kunna smälta in, om du någon gång vill det, är ojämförbar. 
 
Moa fick ett litet anfall när hon läste det där om Valles frihetskänsla. "Så att konstant oroa sig för att någon ska upptäcka att en har fel könsorgan, att ständigt tänka på hur ens röst låter, att lära sig gå på ett sätt en aldrig gjort förut, att noja över ansiktshår och hårfäste, att försöka hitta kläder som passar ens kropp -- bara för att inte råka ut för de repressalier en könsöverskidande person ofrånkomligen gör -- är frihet?" Hon menar förstås inte att hon inte känner sig fri när hon får vara tjej -- det gör hon ju! Men pressen att passera, även när hon inte orkar, även när annat står högre upp på prioriteringslistan, bara för att det är farligt och jobbigt att inte passera, är inte frihet. Att få bli sedd som tjej, bara för att du känner dig så, det är frihet.
 
Och att avfärda alla dessa upplevelser, för att inte tala om våldet, kampen för att ses som en rättmätig del av samhället, peppen i att få bli älskad som sig själv i rätt kropp, att bli förnekad sin egen fertilitet och så vidare, som "Valle tyckte det var fett att vara brud då och då och hade inga problems annat än lite sexistiska chefer" är att bagatellisera.
 
Det är som att Valle blev förvandlad till cis-tjej och levde under de premisserna, en tolkning som i och för sig inte bagatelliserar transkvinnors erfarenheter. Den utraderar dem. 
 
 
6. Just denna film behöver väl inte dömas så hårt.
 
Jag vet att jag snackade med filmskaparna direkt i mitt förra inlägg. Det var ett retoriskt grepp. Men jag påpekade också, för alla er som faktiskt läste inlägget, att: "Som vanligt är det inte denna film i sig som är hela problemet, utan den kanon av Komiska Transor den ingår i, men det betyder inte att det är okej, eller ens i närheten av okej."
 
Jag använde just denna film som utgångpunkt för att kritisera ett fenomen, att det är problematiskt att detta är den enda bild vi får av transkvinnor, men jag kritiserade just denna film i sig också. Varför? Läs punkt 1.
 
 
7. Länka till statistiken!
 
All statistik kommer från Ungdomsstyrelsens undersökning HON HEN HAN, som är länkad även i föregående inlägg. Inte särskligt tydligt dock, sorry för det. 
 
 
8. Du borde se filmen och göra en ordentlig recension!
 
Eh, nej tack. Men om du har lust får du gärna göra det och kommentera här, så kan jag länka om jag tyckte den var läsvärd.
 
/Zäta

Den Komiska Transan - en dödlig stereotyp

Haha!!! EN TRANSA!!! Guuuud vad rooooligt!! Älskar att skratta åt människor och samtidigt förvägra dem lagliga rättigheter som tex. att själv få bestämma om någon opererar i ens könsorgan.
 
Saker som får mig att må illa:
 
 
 
Att filmen COCKPIT går på svenska biografer just nu. Den handlar om en snubbe som "klär ut sig till tjej" aka "leker transa" för att få ett pilotjobb. Sedan blir en brud kär i honom. Förvecklingar! Tokroligt! Gulligullhumor!
 
(kräkljudspaus)
 
Det är säkert en jätterolig film. Den plockar säkert en massa pk-poäng på lagomsveriges bekostnad. Och den är säkert alldeles lagom-pro homokärleken som uppstår också, lite sådär progressivt 2010-talssvenskt som vi gärna skryter med. 
 
Men den bygger på idén om Den Komiska Transan. Att det är tokroligt så fort en person (man) klär sig i ett annat köns (kvinnas) kläder. Och det är bara så... ruttet. Som att trans(kvinno)identiteter var till för andras nöjes skull, och inte var verkliga. 
 
Det är klart att det är okej att driva med transpersoner. Precis som det är okej att driva med feminister, muslimer, heteromän och dagisbarn då och då. Men tänk om din identitet ständigt användes som en comic relief? Och om den samtidigt var en av de mest stigmatiserade positioner som gick att inneha i dagens samhälle. Om du tillexempel var tvungen att välja mellan livsnödvändig medicin och att få barn i framtiden, trots att det inte var medicinskt motiverat, bara för att staten hade bestämt det. Om du riskerade ditt liv när du åkte utomlands till vissa länder, för att din inre identitet inte matchade din kropp och ditt pass. Då blev det kanske inte fullt så kul längre.
 
Vet filmskaparna bakom Cockpit (haha! snopp! de sa snopp!) att 65% av alla unga transpersoner har haft självmordstankar, och att nästan en tredjedel har försökt ta sitt liv? I Sverige, på 2010-progressivt-talet. För att det suger att vara trans i ett tvåköns- och heteronormativt samhälle. Vet de att 31% av alla transpersoner mellan 16 och 29 inte vågar gå ut själva av rädsla för överfall? Att lika många blivit utsatta för våld och hot under de senaste 12 månaderna på grund av sin könsidentitet?
 
Att transpersoner och deras allies kämpar varje dag för att få lagliga rättigheter som andra grupper haft i årtionden, århundranden -- för att slippa att staten tvångssteriliserar dem? Vet de hur många unga, osäkra, vackra, förvirrade, ensamma, utsatta och modiga transtjejer det finns där ute i landet? Hur många av dem som blir avhysta av en oförstående vårdapparat, som febrilt söker stöd för sin identitet men bara finner fördomar om glättiga transor, som försöker försonas med en kropp som bara är felfelfel just nu medan hela världen nyfiket lägger sig i -- och som förtvivlat mycket behöver kärlek, pepp, jobbchanser och lagligt skydd -- och förtvivlat lite behöver fler som skrattar åt dem?
 
Förstår de att det bland annat är filmer som den här, som Crocodile Dundee, som Some Like It Hot och så vidare, som gör att folk tror att det är okej att grabba tag i en främmande persons könsorgan "för att kolla"? Som gör att min flickvän inte kan känna sig trygg på krogen? Som gör att så många transpersoner har så fruktansvärt svårt att tro att någon annan finner dem attraktiva, precis som de är, bara för att de är? Som vanligt är det inte denna film i sig som är hela problemet, utan den kanon av Komiska Transor den ingår i, men det betyder inte att det är okej, eller ens i närheten av okej. Förstår filmskaparna det?
 
Nej. För filmskaparna ger blanka fan i dessa verkliga människor i marginalen. De vill tjäna pengar. Och transor är roliga.
 
Men vet ni vad, filmbranschen? Ni har råd att förlora dessa biointäkter. Norm-svensson har råd att förlora en och en halv timmes garv á transpersoners bekostnad. Men de unga, osäkra, vackra, förvirrade, ensamma, utsatta och modiga transtjejerna där ute i landet har inte råd att förlora sin identitet till ert vinstprojekt. De lever redan så långt, så långt ute i marginalen att ni kan putta dem över kanten. Och det är så äckligt, så egoistiskt, så människovidrigt att helt kallt låta dem falla. 
 
På ett annat plan kan vi förstås tala om en stigmatiserad femininitet, om en problematisk mansnorm och kanske också om en anti-feministisk smygrörelse som driver med kvotering istället för att syna de maktstrukturer som gör att den behövs, men ärligt talat är inte det min prio ett idag. Det är att skydda dem jag älskar, och stå upp för dem som inte ännu funnit sin röst. 
 
 
Ge fan i min flickväns identitet, Jonas Karlsson, Mårten Klingberg och Nordisk Film.
 
Och till sist, till alla er i marginalen: Det finns så många, så många som är på er sida. Vi är inte lika högljudda och har inte lika stor budget som en del av de där ignoranta asen i mitten, men vi finns. Överallt. Vi tycker att ni är awesome precis som ni är, att vi är awesome tillsammas. Och vi vet att det finns ett stort och lyckligt liv därute för oss, kanske inte fritt från fördomar och ignoranta as, men oerhört vackert och meningsfullt ändå. 
 
 
 
/Zäta
 
 

Kvinna - en tutorial med Zäta och Glitterklittan

Jag och min vän Glitterklittan läste en jättedålig artikel från MSN livsstil. Så vi gjorde en video om den.
 
Orginalartikel: "Detta hatar män med kvinnor"
 
 
 
Du duger aldrig som du är - om patriarkatet själv får välja. LÅT DET INTE!
 
/Zäta
 
 
 

Finn fem fel i patriarkatet

Den här artikeln om vuxna män som älskar My little pony har gått runt på facebook de senaste dagarna. Och den är som ett liten stillbild ur ett västerländskt patriarkat som bara skriker FINN FEM FEL.
 
Fel i patriarkatet alltså, som artikeln pekar på -- inte i kulten, artikeln eller intresset. Jag håller med, det är skitkul, normbrytande och intressant! (<--- snälla, snälla, läs detta innan du kommenterar att du minsann älskade artikeln)
 
 
 
Fel nr 1. Oooooh vad gulligt, superfint att män kan bry sig om något annat än våld, sex och pengar!!!
Jamen VARFÖR ska vi vara glatt överraskade över ett sådant faktum?! Det kallas väl typ som MÄNSKLIGHET att gilla vänskap och kärlek. Det är som att "älska gulliga latte-pappor som promenerar med sina barnvagnar", men helt ignorera (ta för given) den omsorg och gullighet latte-mammorna lägger på sina barn.
 
Fel nr 2. Nördkultur blir nördkultur först när män engagerar sig
Och de nya tittarna var inte barn, de var vuxna. Och de flesta av dem var män. (...) De nya ponnyfansen tog sig snabbt ett eget namn: bronies, en sammanslagning av orden ”brothers” och ”ponies”. My little pony hade blivit historiens kanske mest oväntade nördfavoritserie.
 
Först tittade bara småtjejer, och då omtalades det inte alls, annat som en potentiell kassako. Sedan tittade män. Då blev det plötsligt ett "nördintresse" med allt vad det innebär i vetenskapliga analyser, popkultur-referenser i serien, (tvivelaktig) creddighet, samlarobjekt och uppmärkssamhet.
 
Fel nr 3. Kvinna + barn = skämmigt och oviktigt intresse
– Först tänkte jag att serien nog inte var något att ha, att den var för småflickor. Men jag kollade och fastnade. 

Allt tjejer gillar/gör är trist tills motsatsen bevisas. 
 
Fel nr 4. Den aggressiva tillrättavisningen av feminina män
En femtonårig brony i Texas blev utslängd av sin mamma när hon hittade ”Friendship is magic” på hans dator (...)

Vissa av dem (hästarna) kommer från McDonald’s Happy meal, och Joel fick kämpa för att få ihop alla. – Första gången bad jag om en ponny, men de gav mig en Pokemon ändå, det var pojkleksaken. Nästa gång blev personalen sur och vände upp och ned på mina pommes frites. Men mot slutet av perioden hade så många kommit in och frågat efter hästarna att personalen på McDonald’s fattade att de var samlarobjekt, säger Joel.

Du är man, och du ska fanimej passa i alla mansnormer som finns, annars får du inte bara sneda blickar, utan dina pommes uthällda och blir portad från ditt hem!!
 
Vad är det med femininitet som är så fruktansvärt hotfullt att det måste bekämpas med näbbar och klor? Varför känner folk att de förlorar forfästet så fort någon bryter mot en trist mall och behöver markera sitt ogillande med utslängd mat? DU blir inte mindre manlig bara för att någon annan gillar My little pony. Låt folk ha sina intressen och könsidentiteter ifred, pucko. 
 
Fel nr 5. Att hat är normen, och kärlek undantaget
Ponnyhajpen började paradoxalt nog i forumet 4chan, ökänt som ett hat-, porr- och våldsnäste.
– Alla är arga, det är rasism, det är antifeminism, bilder på mördade människor – och så plötsligt kommer de här söta ponnyerna från ingenstans. 
 
/Zäta
 

Jag har flyttat!

(dvs. jag och Moa har ett boende och det känns fett! Samt: Jag har haft asabajsamycket att göra senaste veckan och inte prioriterat detta plejs. Bättring utlovas!)

Hurra!

/Zäta

Yes he can!

50% av hushållsarbetet
50% av föräldraledigheten
50% av känsloarbetet
50% av helgplanerna
 
 

Världens enklaste matte. Men patriarkatet -- som hjärntvättar kvinnor till att vår främsta uppgift är att ta hand om andra, som säger att män ska vara våldsamma och ha pengar på banken, inte göra fint hemma, som väver stereotyper, fördomar och förtryck vi måste arbeta runt --gör det till världens svåraste ekvation.

Lösning 1 (for all yah straight/bi girls out there): Prata om det. Skriv listor. Var medvetna om att ni kommer ta med patriarkatet in i förhållandet hur gärna ni än vill låta bli. Att erkänna en maktobalans gör det så mycket enklare att lösa.

Lösning 2: Dejta bara tjejer. Du kommer ändå ha förhållandeproblem, men inte en oundviklig maktobalans. Fast det är klart, nackdelen är ju att du kanske kommer behöva detja någon som har samma förnamn som du...

/Zäta

OBS! Humor! Samt allvar. Det är möjligt att ha båda inställningarna samtidigt. (Bara förekommer ya'all haters out there) ((jaaa jag har tittat för mycket på Top Model, älska mig ändå!?!?))
 





bloglovin RSS 2.0