Share

Stereotyper, muskler och ett binärt könssystem

Igår blev jag kallad för stereotyp. En stereotypisk kvinna, alltså. Inte en stereotypisk vegetarian-feminist-flata. (Inte för att jag är vare sig helvegetarian eller lesbisk, men jag är övertygad om att det är ungefär så folk som är ovana vid normbrytande ser mig.)
 
Vi hade sjukgymnast-undervisning och skulle känna och klämma på varandra för att identifiera olika strukturer och rörelser i kroppen. "Kvinnor är oftast överrörliga" sa sjukgymnasten och demonstrerade på klassens kroppsbyggare (nej jag generaliserar inte, han tävlar i sånt) och på mig. Jag har alltså, ifall ni missade det från header-bilden, ungefär inga muskler och är dessutom extremt vig naturligt (dvs har varianter av ben i kroppen som inte slår i varandra i första laget). Jag tror att han med "dessa två var ju väldigt stereotypa" menade att vi var (över)tydliga exempel på hans uttalande om könsskillnader mellan könen, men jag tyckte ändå att det var intressant. 
 
Jag tyckte att situationen var intressant överlag. Den var så typisk medicinskt-objektiv-det-vill-säga-okritisk-och-trångsynt-om-än-inte-osann. Jag tänker mig en analys i tre nivåer.
 
1. Manlig norm. För det första kan vi titta på uttalandet "kvinnor är oftast överrörliga". Vad betyder det? Jo att de flesta kvinnor har en rörlighet i sina leder som utifrån en annan norm (uppenbarligen inte den kvinnliga) klassas som "överrörlig". Vem är det som säger att det inte är de flesta män som är "underrörliga"? En medicinsk vetenskap byggd på manliga normer såklart, MEN ÄNDÅ. "Överrörlig" och "hyperextension" antyder ju något patologiskt, när det bara handlar om normalvariationer. 
 
2. Isärhållande av könen till varje pris. Sedan har vi nästa sak som gör det intressant: Att skillnaderna inom könen helt verkar försvinna. "Män har höga och snäva bäcken och kvinnor breda och låga". Utan ett ord om att det självklart finns enorma variationer inom könen och garanterat också överlappningar där vissa män har både bredare bäcken och rörligare leder än vissa kvinnor. Och utan ett ord om att just jag och just den här snubben inte direkt var bra representanter för en större massa, även om det är intressant att studera extremer också. Denna fixering vid att definiera skillnader! 
 
3. Binäritet. Dessa två enheter. Mannen och Kvinnan. Några andra finns inte på kartan, och det gör knappt vi allihopa, som mänsklighet bortom könen, heller. Inte utan att först utgå från en manlig norm. Antingen är det en "människa" (alltså en bild på en vit man) eller en "kvinna" (alltså en bild på ett kvinnligt bäcken) vi talar om. Och jag förstår att medicinen måste generalisera för att kunna lära ut och utesluta, och jag förstår att de fysiska skillnader som generellt finns mellan könen är relevanta. Men det betyder inte att vi behöver vara så förbannat okritiska mot hur manligt och kvinnligt framställs, eller ignoranta gentemot det spektrum av kön och könsidentiteter som existerar.
 
Ni får ursäkta om det här var ett jättetråkigt "hej-jag-går-på-läkarprogrammet-och-har-pluggat-genus-inlägg", men det beror på att det är just det ibland. Jättetråkigt. Jättetråkigt att se saker som ingen annan ser och inte kunna prata om det för att då är du världens jobbigaste feminist. Eller typ bara struntpratare. "Klart det är skillnad på tjejer och killar - se dig omkring!" 
 
Så ni fick min frustration och sönderanalyseringsbehov istället. Tack för er tid, kära läsare. 
 
/Zäta
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: lova

varsågod för min tid! jag som gillar tydlighet och listor uppskattade verkligen just det här blogginlägget, så det är jag som ska tacka :)

2012-10-03 @ 22:03:10
Postat av: Tess

Förstår det där. Ibland tycker jag det är jobbigt att se saker och inte kunna prata med någon om det för att de inte ser det. Då är bloggen bra, eller något forum. För pratar man med andra om det så blir man ofta den där "överanalyserande personen". Hmm... undrar om överanalyserande också är efter manlig norm så att män är analyserande och kvinnor överanalyserande? För när jag tänker efter så tror jag aldrig att jag hört just överanalyserande om en man.

2012-10-04 @ 00:25:34
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Johanna

Kunde inte hålla med mer. Man blir ganska matt emellan åt. Framför allt när man i sin utbildning hela tiden skolas i kritiskt tänkande, men att det inte verkar gälla kön och könsnormer.

2012-10-04 @ 11:32:26
Postat av: Kicki

Kära Zäta, det är ju just därför vi kommer in här och läser med jämna mellanrum! Fortsätt ditt sönderanalyserande - det finns det ändå alldeles för lite av i världen. Och kanske ännu mindre på just läkarlinjen än andra ställen?

2012-10-04 @ 16:56:27
Postat av: Emmisen

åh, ettan i den här listan. all träning utgår från "normalrörlighet", och de överrörliga kvinnorna, vet jag av egen erfarenhet, kan få problem av den fokuseringen. fortsätt du märka ord och analysera!

2012-10-05 @ 13:15:29
URL: http://www.hejemmisen.se
Postat av: Cathrin

Angående att se saker som ingen annan ser (eller ja fler än en ser ju men de som borde se gör det inte). Min dotter, tolv år kommer hem från skolan och är frustrerad nästan varenda dag för att hennes lärare hela tiden gör skillnad mellan tjejer och killar. Fem personer kan sitta och prata och skratta, läraren plockar ut killarna och skäller ut dem och ignorerar tjejerna. För killar är bråkiga och tjejer snälla. Hon kan vara den som drar igång lekar och gör saker som tar mycket plats, men det är killarna som får skulden och hon ignoreras. Först när hon satt på en kille och hade brottat ner honom såg läraren att det var hon. Men att du gör sådant, du är ju en tjej, var vad läraren sa.
Men hur gör man? Om jag går och pratar med läraren och säger att min dotter får ju inte skäll när hon pratar, bråkar, tar plats. Hur låter det? Hur konstruktivt är det? Det är så frustrerande både för henne och för mig.

2012-10-05 @ 14:50:32
Postat av: Anonym

http://www.wimp.com/doctorsdrugs/

2012-10-07 @ 12:13:45
Postat av: Elias

Jag gillade det här inlägget, analys och tolkning av diskurser är (nästan) alltid intressant.

2012-10-07 @ 15:56:30
Postat av: Man utan kuk

Bra skrivet. Och bra att du fortsätter ifrågasätta. Genusrevolution på universiteten ftw!

2012-10-08 @ 19:58:56
URL: http://manutankuk.tumblr.com/
Postat av: Brita

Bra att du skriver om det, tycker även jag! :)

2012-10-11 @ 16:31:32



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0