Share

Låt mig presentera: höjden av humor i västvärldens underhållningsindustri 2013!

 
...ööööppningsnumret på Oscarsgalan 2013:
 
 
 
Eh ja. Ni såg och hörde rätt. Det här är tydligen höjden av humor i västvärldens underhållningsindustri 2013. Bröst! Jag vet, vi säger det några gånger till! Bröst bröst bröst bröst bröst bröst bröst bröst. ROLIGT. 
 
Jag vet inte ens var ska börja. Med det faktum att i fyra av filmerna som nämndes porträtterade kvinnorna våldtäktsoffer? Med den obehagliga sanningen att som kvinnlig skådis spelar det ingen roll vad du gör, hur kompetent, rolig, unik eller vacker du är - du reduceras ändå till dina brösts varande eller icke varande nakna framför kameran? Med hur obehagligt det blir när 50 fullt påklädda män, i kostym, glatt dansar till nakna kvinnors publika förnedring?
 
Jag kanske ska börja med "humorn". Men det var ju ett skäääämt. På vems bekostnad? På den manlige presentatörens? Jag har sett argument i stil med: "Seth MacFarlane driver bara med sig själv och sin ökänt låga humor." (Han är snubben som skapat tv-serien Family Guy.) Eh, nej, det gör han inte. Han driver med översexualiseringen av kvinnokroppen som män anatas uppskatta, på kvinnliga skådisars bekostnad. Kvinnor som garanterat hellre blir ihågkomna och uppmärksammade för sin skådespelartalang än för huruvida vi sett deras bröst utan tyg framför.
 
Men det drabbar inte bara skådespelerskorna själva. Oscarsgalan är en av världens största nöjeshändelser globalt, och att öppna galan med ett dylikt nummer är att sända vissa signaler. Det är att säga: Så länge det täcks av den tunnaste tänkbara hinna av påstådd humor, är det okej att reducera kvinnor till sina bröst, år 2013.
 
Välkommen till den här världen du unga tjej! Ta för dig - du kan bli vad du vill, göra vad du vill med ditt liv, du är en stark tänkande individ - ja nästan en fullvärdig människa! Ha bara i åtanke att ditt utseende, och då speciellt vissa delar av det som de där fettknölarna på framsidan av bröstkorgen, alltid kommer vara viktigast - och att det är upp till männen att bestämma när du får vara människa, och när du ska vara sexobjekt. 
 
Jag är inte naiv. Jag vet att det är precis såhär världen fungerar i många aspekter. Men på riktigt, att världens största nöjesgala sanktionerar det här, nu, det kändes faktiskt deppigt. Nä, Seth MacFarlane, håll dig till tecknade personer i fortsättningen. Och Oscars-arrangörer, byt upp er. Det finns jättemånga saker att skämta om, som inte inkluderar att objektifiera halva mänskligheten. Även om det inte verkar så på er. Det är kanske lite väl extremt, det förstår jag, men ni skulle till och med kunna prova att köra en hel Oscarsgala utan att prata om bröst en enda gång..!
 
Bara som en experiment liksom. 
 
/Zäta
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: j

Åh jag är FÖRTVIVLAD och vill bara kräkas och åka rymdskepp till en annan värld. Fatta att sitta där som en av kvinnorna. Så otroligt förnedrande! Jag önskar att nån av dem gått upp, dragit ner sin klänning och sagt att "ja, här har ni mina bröst. Titta noga nu för det är tydligen det mest intressanta med mig. Offentlig förnedring. Hur kan man förminska grymma skådespelerskor med sin talang till deras bröst? Det här är verkligen ingen gala jag har intresse av att närvara vid. Verkligen inte med ett sådant välkomnande." Eller nåt liknande, och så bara gå därifrån. Fy vad jag hatar att folk inte inser. Eller att de helt enkelt är sjukt grymma, beroende på hur man ser det.

2013-02-25 @ 20:17:24
Postat av: Amadeus

Så. Sjukt. Hemskt.

Är helt mållös.

2013-02-25 @ 20:36:54
Postat av: lilla S

Fan, när man ser berörda skådespelares miner med... Slutshamande jävla as.

2013-02-26 @ 00:16:41
URL: http://fruktklister.blogspot.com
Postat av: Malin

men fyy fan. Äcklas.

2013-02-26 @ 09:07:55
URL: http://lilldjupas.blogg.se/
Postat av: Agnes

Dina ord beskriver precis min ilska och frustation som jag tror många andra kvinnor också känner just nu. Försökte googla efter kritik mot nummret igår men hitta knappt någonting förutom i ett par bloggar. Helt ofattbart otroligt.

2013-02-26 @ 11:06:12
URL: http://agnesback.blogg.se
Postat av: Mary Sane

Fy faen vad vidrigt! Är det 2013 eller? Känns som att vi fortfarande lever på 50-talet...

2013-02-26 @ 12:33:35
URL: http://marysane.blogspot.com
Postat av: Charles Ingvar Jönsson

Oscarna är dåliga priser, med en sämmre gala, men herr Mcfarlane är värre än de båda.

Det bore på något sätt vara trevligt att se att han bekräftar mina åsikter om honom, men i det här fallet så hade jag gärna ha haft fel. Och det är ju inte som om han slutade vara sexistisk efter sången heller. Om han inte då och då blivit distraherad av sin antisemitism så hade han nog ägnat hela föreställningen åt att kritisera skådespelerskornas utseende.

2013-02-27 @ 10:38:53
Postat av: Anonym

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! det är samma kille som är bakom family guy som vad bakom "Ted", som sagt den sämsta film jag sett, så jävla äckligt stereotyp.

2013-03-06 @ 14:38:04



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0