Laddar batterierna

Återkommer.


4 skäl till stå på ett cementblock och prata inför 100-tals personer

 
Igår var det demonstrationer runt om i Skåne för att protestera mot nedskärningar, sammanslagningar och privatiseringar som försämras vårdkvalitén och arbetsmiljön via nätverket Rädda Vården! Det var nära 2000 personer i Lund, 1000 i Malmö och en massa i Helsingborg, Landskrona och Ängelholm.
 
Jag pratade innan tåget avgick i Malmö. Ett tal som handlade om varför jag som till synes inte berörs så värst mycket verkligen behöver vara där. Läskigt, men peppigt! Jag har någon slags förmåga att ha en puls på 180, darra som ett asplöv och ändå låta hyfsat självsäker. Fake it til you make it... Det känns dock alltid tryggt när äldre damer kommer fram och säger positiva saker efteråt!
 
Såhär rapporterade riksnyheterna från Malmö:
 
 
Och såhär skrev Expressen, och Sydsvenskan. 
 
Sten och Jonathan som intervjuades är också med i Socialistiska läkare här i Skåne, som har tagit initiativ till nätverket Rädda Vården. Ibland känns det som att det faktiskt går att göra skillnad! Nu hoppas vi att politikerna tar sig i kragen innan 2014, så inte fler behöver dö eller fara illa innan vi väljer in en ny lokalpolitik!
 
/Zäta

Kom och demonstrera med mig!

Imorgon ska vi få politikerna att lyssna!
 
 
Om du kommer till Malmö Triangeln 11.30 får du dessutom kanske höra lilla lilla mig säga några ord... Detta med att kvinnor ursäktar sig vareviga gång de hörs, syns eller presterar. Stön. Vi börjar om. 
 
Om du kommer till Malmö Triangeln 11.30 imorgon får du också lyssna på ett indignerat tal från en arg och peppad feminist och läkarstudent innan tåget avgår! Från mig alltså. Jag ska prata. Är än så länge oroväckande onervös. (Kommer ångra detta uttalande 02.51 inatt... heh.) 
 
NU RÄDDAR VI VÅRDEN!!!
 
/Zäta
 
 
 

"Inget fel på att sexrösta" (aaaj, min svenska!)

16 män och 1 kvinna i finalen i Melodifestivalen. 90% av låtskrivarna är män. 
 
 
Ur Aftonbladets ledare:

"Producenten Christer Björkman tycker inte att det är ­något problem. Tjejerna är helt ­enkelt inte lika tävlingsinriktade, ­säger han i Ekot. Han ­menar att det helt enkelt är skillnad i konstnärskapet. Och visst är det skillnad alltid. I de sociala medierna snurrade nyligen en lista över de hundra mest inflytelserika ­albumen. Bland hundra skivor var bara två gjorda av kvinn­liga artister – Patti Smith och ­Joni Mitchell.

Inte ens Madonna kvalade in på den testosteronstinna listan. Den verkliga berömmelsen och de riktigt feta kontrakten hamnar alltid hos män och därmed är det ingen skillnad på ­näringslivet och artistlivet. Det krävs kvotering för att kvinnorna ska få plats. SVT har ett ansvar."

Ledaren börjar med en teori om att (unga) tjejer röstar på (söta) killar, något jag är böjd att hålla med om efter att ha stött på ett gäng fnissiga 12-åringar med rosa mössor bärandes "Rösta på YOHIO"-skylt på stan idag. Sedan kommer en objektiv beskrivning av siffror som inte går att argumentera emot: 90% av låtskrivarna är män. I en tävling som sänds av Public Service, där de själva väljer ut bidragen. Någonting är helt klart snett här. 
 
Men ingenstans påstår skribenten att själva röstandet skulle påverkas, att finalplatserna skulle kvoteras, något jag såklart håller med om. Det är hur tydligt som helst om du läser artikeln. Den heter ju för tusan "Inget fel med att sexrösta". (Sexrösta är tydligen av 12-åringar gör när de tycker en artist är söt och därför vill att han ska vinna. Finns visst övrigt att önska angående den terminologin, men det var inte det vi pratade om nu.) Startfältet var också tydligen jämställt, så där har jag verkligen inget problem.
 
Tyvärr är det lite si och så med läsförståelsen i det här landet, och kvoterings-trollen drar genast på stora växlar:

 
 
Alltså. Vi har ingen kvotering i Sverige idag, utom i enskilda fall där en person kan bli vald såsom representant för underrepresenterat kön när det finns två sökande med samma meriter (gäller både män och kvinnor, my dear). Och som sagt, hon sa inte att röstningen skulle kvoteras, utan urvalet av låtarna från SVTs sida, där det det, som sagt, är 90% män som skriver låtar. Vem är det som har frikort sa du?

 
 
Som medlem av feminist-maffian erkänner jag härmed att det var vi som fixade röstningen i finalen, och tog fram 16 män och 1 kvi... vänta. Det var även vi som ordnade listan på den "mest inflytelserika musiken", och valde bort alla kvinnor och icke-västerländ... ehrm.
 
"För dålig kvalité" för dig, men tillräckligt bra för bögar och kvinnor? Vem var det nu igen som satte agendan på musikscenen och bestämde vilka låtar som var värda tid och pengar..? 
 
 
 
 
 LÄR DIG LÄSA. 
 
 
 
 
Sedan har vi förstås den lilla aspekten att alla kvinnor inte gillar män, och därmed kanske skulle sexrösta på en kvinna. Eller den stora aspekten av att kvinnor inte anses kunna vara objektiva bedömare av god kvalité - klart att vi sexröstar för att vi vill ligga med någon, inte röstar för att vi gillar musiken.
 
Å, så mycket som kan gå fel på en sådan liten stund i detta överspända könskrigsklimat. 
 
Nu måste jag fan se "mello" bara för att bestämma mig vem jag helst skulle ligga med.
 
/Zäta
 

En akademisk-feministisk-humoristisk protest eller Konsten att sönderanalysera patriarkatets ofrivilliga ledmotiv.

 
 
 
(själva låten startar vid 1.15)*
 
En man som hette Teobald Tor
han var en skicklig tamburmajor.
Succén han gjorde var alltid stor
för han snurra och svängde sin kuk.
 
I första versen introduceras huvudpersonen, Teobald Tor. Den maskulina konnotationen och det explicita ledarskapet i yrket "tamburmajor" hjälper till att genast föra läsaren/sångaren till slutsatsen att Teobald innehar en hegemonisk maskulinitetsposition. Andra meningen introducerar sångens huvudtema, nämligen patriarkatet. "Kukens" storlek och flexibilitet kan tolkas som patriarkatets genomträngande och mäktiga position i samhället, där män och manlighet alltid gör succé.
 

(refr) Det var en stor kuk
lång, kraftig och tung.
Från dess topp till dess rot
var den tre fyra fot
med en medelstor ryggsäck till pung.
 
Refrängen som sjungs mellan varje vers hjälper till att befästa "kuken", alltså patriarkatets, enorma genomslagskraft. Den kopplar också samman egenskaperna storlek, styrka och manlighet på ett otvetydligt hegemoniskt vis. Det är ingen att skämta med, detta maktsystem. 
 
 
En dag gick Teobald ut en stund
för att gå för sig själv i en lummig lund.
Han mötte en söt liten dam med sin hund
som såg när han svängde sin kuk
 
I andra versen introduceras Toebalds motpart: Den lilla damen. Hon får representera allt som Teobald själv, mannen i centrum av patriarkatet, inte är. Hon är liten, söt och en passiv åskådare till när Teobald demonstrerar sin makt. Hunden, "männinskans bästa vän", kan ses som en representation för omhändertagande, kvinnliga egenskaper, och kärleken till hunden är kvinnans livboj i ett samhällssystem som inte låter henne komma till tals.
 

Det var en stor kuk (...)

Och Teobald prova ett trick han lärt
han släppte sin lem med en kraftig snärt
i huvet på hunden som avled tvärt
när han snurra och svängde sin kuk.
 
I denna vers dundrar patriarkatets makt fram med all önskvärd tydlighet: Död åt medmänsklighet och kärlek. Våld gentemot svagare, oskyldiga parter benämns urskuldrande som "ett trick".
 

Det var en stor kuk (...)

Men damen hon blev helt bestört
hon skrek och svor nåt oerhört
så det var ingen lyckad flirt
att snurra och svänga sin kuk.
 
Här har kvinnan fått en röst, men hon positioneras ändå direkt som en potentiell sexpartner, inte som en person som just förlorat sin hund. Denna vers kan också tolkas som att patriarkatet sällan är den ulitimata backdropen för en ömsesidig uppvakting, eftersom den inbyggda maktförskjutningen gör ömsesidighet svårt.
 
 
Det var en stor kuk (...)

På grund av damens arga gnäll
han anhölls redan samma kväll
och sattes i en ensamcell
att snurra och svänga sin kuk.
 
Kvinnans kritik är givetvis inte legitim inom patriarkatets tolkningsramar, utan benämns nedvärderande som "gnäll". Patriarkatet verkar dock trivas hyfsat bra i sitt eget sällskap, nu när det använt kvinnans underlägsenhet till att definiera sig själv som starkare och mer intressant.
 
 
Det var en stor kuk (...)

När målet kom i rätten opp
sa åklagarn 'det får va stopp
man får ej vifta med sin snopp
och snurra och svänga sin kuk'.
 
Åklagaren kan tolkas som den icke-hegemoniska maskulinitetens förkämpe. en man som inte inordnar sig i patriarkatets ramar, utan protesterar mot dem. En del i stödtruppen, som Solanas skulle sagt.
 

Det var en stor kuk (...)

Men domarn han var tolerant
han sa 'själv gör jag likadant
jag tycker det är intressant
att snurra och svänga min kuk'.
 
Domaren är i sammanhanget, och i samhället, den ultimata maktutövaren. Han är "tolerant" gentemot patriarkatets lagar, och är själv en flitig utövare av dess olika förtryckarmetoder. Versen slår fast att den hegemoniska manligheten, som inte bryr sig om kvinnor, djurliv eller reell rättvisa, alltid vinner i längden.
 
 
Det var en stor kuk (...)

Så Teobald han släpptes fri
och liksom domarn tycker vi
att tjejer ni ska skita i
om vi snurrar och svänger vår kuk.
 
I sista versen blir läsaren/sångarens position tydlig. Han ingår i ett "vi" som uppenbarligen inte inkluderar kvinnor, och som anser att kvinnor inte ska lägga sig i patriarkatets härjningar, utan låta kukarna svänga fritt, oavsett vad de träffar eller dödar på vägen. 
 
Det här är givetvis bullshit. Snubbarna som hittade på den här låten hade ingen tanke på patriarkatet. Hade säkert aldrig ens hört ordet. Den här analysen är lite som att applicera Bourdieus habitus på en Kalle Anka-strip.  
 
 
Men i ett samhällssystem som faktiskt fungerar precis såhär, där domare frikänner våldtäktsmän för att tjejen inte sa nej tillräckligt högt, där tjejer är gnälliga när de tycker klädsel är irrelevant eller vill ha lika hög lön, där 17 kvinnor mördas varje år i Sverige av sina manliga partners, där varje jämlikhetssträvan som hotar den vita hegemoniska manligheten bemöts med ett "var inte så jävla PK, feministfitta!" (analogi: nu daskar jag till dig med mig imaginära 4-tums-kuk), är det tyvärr allt för relevant. 
 
Och det är förstås därför feminister är så skrämmande. Vi låter oss inte tystas av dessa ständiga kuk-slag i ansiktet. Vi skrattar inte med. Vi låter oss inte luras. Vi ger inte upp fast denna låt med glädje och iver sjungs på varenda sittning vi går på. (Vi slutar möjligtvis gå på sittningar.)
 
Vi kanske känner oss dränerade på energi ibland. Vi kanske känner att det inte är någon idé, när den förkrossande majoriteten av våra jämnåriga och kursare bara skulle fnysa åt ett försök att säga att det här inte är okej. Antingen för att de 1. faktiskt gillar det, 2. tror att det går att göra vad som helst med orden "humor" framför, eller 3. om de sjunger med kan postionera sig som lite bättre än jobbiga feminister. Lite mer attraktiva ur hegemoniska manlighetens perspektiv. Och att vara nära makten är ju nästan som att ha makt själv - right?
 
Det finns en massa anledningar till att fira/uppmärksamma/kritisera/prata om Internationella kvinnodagen. Idag kommer jag göra det för att fylla på med lite välbehövlig energi. Spendera dagen i sällskap med folk som har hört ordet "patriarkat" och som förstår var maktobalans innebär. Som har lust och energi att göra något åt det, och som tror på att kvinnor förtjänar makt, inflytande och lönepengar i sin egen rätt. 
 
Min önskan, min strävan, är att inte ständigt behöva förhålla mig till patriarkatet - att det inte ska daska mig i ansiktet vareviga dag när jag tittar på nyheterna, går till skolan eller är på fest.
 
Jag strävar efter att ingen av mina vänner, ja ingen alls, ska behöva gråta sig till sömns över hur fula skönhetsindrustin får dem att känna sig. Att även kvinnor ska vara försökspersoner vid läkemedelsprövningar. Att kvinnor ska ses som lika kompetenta oavsett dag i månaden. Att ingen ska tvingas till äktenskap, graviditet eller samlag. Att inget offer ska känna skuld. Att personer med fittor också ska får lära sig om sin anatomi. Att alla ska minnas att det inte ens var hundra år sedan kvinnor ansåg oförmögna att fatta politiska beslut.
 
Jag önskar att min lillasyster får växa upp utan att bli kallad hora. 
 
Jag önskar att jag skulle kunna få vara bara människa. Och därför behöver jag feminism. 
 
Kollage av Zäta och Moa, 2010.
 
/Zäta
 
*För er lyckliga satar som lyckats undvika denna sång: Det är en dryckesvisa som med iver framförs i många studentsammanhang (har aldrig hört den i Uppsala, men ständigt i Lund), och andra sammanhang där kukar och våld anses vara den ädlaste formen av humor. Den är tillexempel ett omisstligt inslag i läkarnollningen, något jag som sagt är säker på att de allra flesta diggar hårt. 
 





bloglovin RSS 2.0